Wat bedoel je met langeteugelen ? Er achter lopen met de (lange)teugels aan het halstertouw ? Heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan ...
Wat bedoel je met langeteugelen ? Er achter lopen met de (lange)teugels aan het halstertouw ? Heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan ...
Als voorbereiding op het sturen onder zadel, kan je veel driving vanuit zone 3/4/5 doen met een enkele leadrope op met dubbele leadrope. Laterale flexie vanaf de grond doen, zorgen dat je porcupine op neus of halster echt op fase 1 gaat.
Sturen heeft helemaal niets te maken met teugels en eigenlijk wil ik in deze deze fase van de africhting helemaal niet aan mijn teugels komen. Ik wil vooruit in stap of draf op fase 1 en stoppen op fase 1. Ik wil zo min mogelijk bochten maken, gebruik veel follow the rail om maar vooral te focussen op lichte overgangen. Sturen komt in mijn ogen daarna pas, als vooruit en terug echt licht zijn. Tegen die tijd is onze balans ietsjes beter en kunnen we met grote voltes en diagonalen beginnen.
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
En wat als je een extrovert paard heb dat op rechte stukken hard gaat?Oorspronkelijk Geplaatst door saar
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
Zo heb ik eigenlijk nog niet gewerkt met hem als voorbereiding , wel laten inbuigen terwijl ik op de grond sta,de noodstop zeg maar .Zijn hoofd naar beneden buigen gaat al met een vingertopje . Voorhand en achterhand opzij zetten begint te gaan .
follow the rail is een beetje moeilijk , de piste waar ik mag rijden heeft één " enge " zijkant , daar ben ik nu vooral aan het oefenen met bv een rubber band die ik daar leg , en dan is daar zijn rustpunt ( naast de enge diepe sloot)
Gisteren even het bos in geweest , langs 2 hele grote tractors , maar daarna sprong hij het veld in , hij schrok van betonnen buizen, maar het veld was net geinjecteerd met drijfmest , dus da was ook weer eng ..., was even spannend , maar op het zandpad hebben we toch ontspannen kunnen rijden , en op de terugweg was de tractor ook niet meer zo eng . Plassen zijn dat nog wel , daar zal ik ook eerst met grondwerk zen angsten moeten overwinnen .
Mss kan ik in de piste beter 4 punten maken ( kegels) en daar op richten ?
Dan rij je in de longeercirkel, bouw een roundpenn met een draadje en acht prikpaaltjes, neem een kleinere ruimte zonder rechtuit. Maar teugels zijn geen rem en geen stuur, niet in de beginfase van de africhting.Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
Met een introvert ben je in de bak net zo zuur, want die is moeilijk te motiveren dus daar moet je veel aan drijven en dat wil je eigenlijk ook niet. Daarmee moet je snel naar buiten, rechtuit met ervaren paard mee, kilometers vreten en spieren opbouwen.
Hoe kan je nou op een paard gaan zitten terwijl het dier niet vertrouwd is in die omgeving? Dat zou ik eerst aanpakken voordat ik erop zou klimmen. Als Pup een keer niet ontspannen is, sta ik er naast. Al moet dat 100.000 keer, ik ga niet op dat paard zitten als er geen vertrouwen is. En ik stap pas weer op als ik toestemming heb en de rust is terug gekeerd. Buitenrijden doe ik alleen met Wick erbij, want die kent ze en volgt ze. Vertrouwen in elkaar is het allerbelangrijkste, dat heb ik in het zadel nog niet maar op de grond wel.
Ik ben al wel vaak met hem aan de hand in het bos gaan wandelen .Oorspronkelijk Geplaatst door saar
Ik vraag me ook af wat het beste is als ze ergens bang van zijn zoals een bergje of greppel , of donkere vlek op de baan , moet je dan afstappen ( vroeger zeiden ze altijd dat dat niet mocht) ik kan me voorstellen bij iets echt eng dat het dan beter is om hem gerust te stellen, maar ik denk als ik voor elk " eng " ding eraf moet dat het op den duur een spelletje gaat worden ?
Jammer genoeg heb ik hier niemand in de buurt met een ervaren paard die kan meerijden ( vriend met de fiets of pa met de auto , maar dat is het ook niet hè )
Maar vertrouwen doe ik hem zeker hoor , ik heb er toch een jaar over gedaan om er op te stappen
Ik zie dat andersom, elke keer als ik afstap bewijs ik aan mijn paard; kijk partner, ik ben er voor je als jij het moeilijk hebt. Op het moment dat je me zoekt zal ik naast je staan, net zo lang tot je weet dat ik altijd naast je zal staan als je me nodig hebt. Ik maak geen buitenrit, we gaan naar buiten. En als dat betekend dat ik het hele duingebied doorwandel, prima .
Mijn paarden doen niet alsof ze bang zijn, die zijn bang of zijn niet bang. Het stoppen zonder angst voelt heel anders en vraagt een heel andere aanpak .
Als ik je verhalen lees, krijg ik serieus de bibbers. Zo dapper als jij bent, ben ik echt niet. Ik neem nergens risico's onderneem alleen dingen met mijn paarden als ik zeker weet dat ik alle randvoorwaarden heb om succesvol te zijn. Het heeft zes jaren en tot level 3 freestyle geduurd tot ik alleen met mijn RBE naar de duinen ging. Die rij ik nog met de trailer naar de duinen, want langs de weg is ze te onstabiel om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Heb je les? Zoek alsjeblieft een goede instructeur/instructrice die je verder op weg gaat helpen. Alles wat je nu doet is zo belangrijk voor later, zorg dat je een zeer gedegen en stabiel basis hebt.
Ik heb mijn paard met een kaakgekruist bitloos hoofdstel ingereden. Ging prima! (fra DIETSJI)
In het begin moet je paard nog erg zijn balans vinden dus dan zijn de bochten van de bak al voldoende
om te sturen, als die goed gaan kan je diagonalen, grote voltes gaan rijden etc.
Succes!
Mooi paardje!
Ik zat met zelfde probleem, paardje is opgeleerd met touwhalster, maar een touwhalster is eigenlijk best te gebruiken voor teugelvoering met éénhand (twee handen gaat ook prima, maar persoonlijke miste ik wat precisie...). Ik wou iets die je zoals bit aan de zijkanten kon besturen, maar dan in de trant van touwhalster, een veredelt touwhalster zeg maar .
Ik heb na wat zoekwerk voor mezelf een sturing gemaakt, gebaseerd op het touwhalster, maar geschikt voor het rijden met twee handen.
Ben er super tevreden over, want m'n paardjes hebben veel bloed en om buiten te rijden zijn ze soms heel fris. Ik wou blijven bitloos rijden en met dit hoofdstelletje heb ik veel vertrouwen. Ook voor dressuur vind ik het duidelijk inwerken. Op lederen neusriemen ging m'n merrie gaan hangen, dat was helemaal niet goed, moest dus zoeken naar iets anders.
Heb je daar een foto van , ben eens benieuwd
Wel potverdorie!
Allereerst gaat er weer een topic van anderhalve maand geleden omhoog, maar dat tot daar aantoe. Ik heb verschillende oplossingen aangedragen die liggen in de lijn van de natuurlijke aanpak van een paard. Daar komen alleen maar reacties op terug van "moet ik eigenlijk wel doen", "kan niet", "niet mogelijk" en uiteindelijk gewoon een algehele stilte. Geen terugkoppeling, niks. Prima, ook goed. Een ieder bewandeld z'n eigen pad.
Maar vervolgens komt er iemand met mogelijk snelle oplossing en daar duik je per direct op in.
How seg ....
Ik luister hier naar alle tips die gegeven worden hoor ,over het langeteugelen; daar had ik beter mee begonnen voor dat ik ging rijden, heb hier laatst nog en parelli instructeur over aangesproken, ik kreeg te horen dat dat pas voor in level 3 was ...
Met het touwhalster in het bos gaan rijden is het liefste dat ik wil doen maar voorlopig vind ik dat wel wat te eng , zeker als het touw van onder aan vast zit, ik vind het nog iets fijner om 2 teugels vast te hebben ( bedoel een rechtse en een linkse) daarom had ik al ringetjes aan men neusriem gemaakt , maar dat werkte niet goed omdat hij toen nog helemaal geen "stuur" had .
In de omgeving waar ik rij heb ik al heel veel aan de hand gewandeld , niet overal natuurlijk , men conditie is ook niet zo geweldig dat ik zomaar 10 km een bos door kan wandelen .
Verder stap ik gerust af als iets niet gaat , bv door een smalle doorgang , maar voor een enge donkere plek waar hij niet langs gaat blijf ik er liever opzitten , en elk stapje dat hij dan voorwaarts doet kan ik zo ook goed belonen .
Ik pak heus wel les , maar kan me dat niet wekelijks permiteren ( minstens 40 euro )
Met die Cradle briddle heb ik me serieus vergist , als ik dat zo las op de site was dat " het" paardvriendelijke hoofdstel , en ik wou alleen maar het beste voor hem .... het bit is trouwens veel te groot, 13.9 cm , terwijl 5 inch maar 12.7 cm is .
Mag er niet worden voortgegaan op een ouder topic ??
Hee, da's mooi: ik ben net in dezelfde fase en wilde dezelfde vraag posten.
Ik heb nu een kaakgekruist hoofdstel, maar ik heb het idee dat dat wat onduidelijk voor Sunny is. Ik was ook aan het kijken naar sidepulls (idd ook de Barefoot Amber), maar als ik dan naar de test bij www.paardnatuurlijk kijk over de inwerking van verschillende bitloze optomingen zakt de moed me weer in de schoenen. Jij een tip, Eef?
(http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm Te test is wel al jaren oud, wellicht zijn nieuwe ontwerpen beter.)
Ingrid het is toch ook iets wat verschilt per paard en ruiter denk ik, ik hoor vaker dat een kaakgekruiste optoming onduidelijk kan zijn voor een paard, maar andere paarden lopen er weer prima mee. Ik denk dat je vooral moet proberen wat past bij Sunny en jou.
Whoopie reageerde ook niet fijn op een kaakgekruiste optoming en ze doet het prima op een side-pull, ik heb een hoofdstel wat vergelijkbaar is met die je noemde,voor mijn gevoel werkt het vergelijkbaar als met een bit, alleen als je echt dressuur gaat doen vindt ik een bit toch fijner omdat je dan meer in kunt werken op de kaak en het loslaten daarvan vooral.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ik was eerst ook wel enthousiast van het kaakgekruiste hoofdstel, maar omdat ik er bij de dressuurlessen niet verder mee kwam (stelling en buiging ging niet zo goed)
ben ik toch met bit gaan rijden. Merk dat mijn paard er nog erg aan moet wennen. Hij deed eerst zijn hoofd erg hoog. Gaat nu al veel beter maar heb t idee dat hij toch bitloos fijner vind (gaat knarsen op het bit) Dus heb ik mijn kaakgekruiste hoofdstel omgebouwd naar een sidepull. Dit ging best goed, bijna net zo goed als met bit. Laatst weer met kaakgekruist gereden (omdat ik nu een keelriempje mis bij mn sidepull omdat de touwtjes weg zijn) maar toen was hij echt zwaar op de hand en ging hij zelf voltes lopen terwijl ik rechtuit wilde.. Denk dat je ook beter niet teveel kan afwisselen qua hoofdstel omdat het paard het anders niet meer snapt.
Bladwijzers