Gisteren heb ik Tobbe geleerd om tijdens cirkelen uit te breken .
Ik was met hem wezen cirkelen op grasveld waarbij ik iets te veel druk op Tobbe had uitgeoefend. Tobbe brak uit en ging 300 meter veder op grazen.
Ik Tobbe weer opgehaald en weer opnieuw begonnen, ging hele tijd goed. Release, weer cirkelen en toen brak hij weer uit. Weer opgehaald met gedacht als iets 3 keer fout gaat dan moe je er mee stoppen om te verkomen dat het een patroon wordt.
Nou, het was al patroon geworden. Tobbe brak binnen eerste cirkel uit en is naar huis gerend.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat Tobbe niet meer uitbreekt? Ik ga in ieder geval eerst weer in de wei mee aan de slag. Dacht dat Wendela zelfde soort probleem heeft gehad met Ab. Zal wel even kijken of in haar oude posts wat tips kan vinden.
Tobbe was nogal scheef gespierd en liep erg op voorhand. Afgelopen 2 maanden heb veel gedresuurd met hem aan de hand en Hill-therapy wat geweldig werkt. Alleen Tobbe heeft dus ook door gekregen dat hij zoveel sterker is geworden.
Wat ook een rol speelde was slechte weer wat op komst was. Ik had het niet verwacht gezien dacht aan klein onweer bui’tje. Tobbe is namelijk geen type paard dat naar huis rent. Maar als zag hoe vannacht had gestormd dan kan ik mij wel voorstellen dat hij graag naar huis wou.
Op dat moment was 6 km van stal. Heb heb 5km vederop gevonden waar hij stond te grazen op gras pad, op zo afstand van 500 meter veder van een kudde paarden die in een weiland stond. Ben terug naar stal gelopen, niks aan hand zelfs nog beetje gedresuurd aan de hand. En aan gekomen op stal kauwen, lippen likken en veel kauwen. Geloof dat hij wel fijn vond om weer terug op stal te zijn.
Maar ben benieuwd wat voor tips jullie mij kunnen geven.
Bladwijzers