Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Gevoelige hoeven met schoenen/hoefbevangenheid?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Gevoelige hoeven met schoenen/hoefbevangenheid?

Mischien willen jullie eens met mij meedenken, Whoopie heeft altijd al gevoelige zolen gehad met name voor, daar had ik dus hoefschoenen voor die ik gebruikte als we veel over steentjes moeten rijden, in die combi ging dat prima. sinds een aantal weken of eigenlijk toch al een stuk langer loopt ze ook achter gevoelig, nu waren de afgelopen weken de hoeven te snel afgesleten. Ik ben met haar onder deman naar een ander adres gereden, dit was zo,n 16 km, dit heb ik gedaan met vier hoefschoenen, wat schetst mijn verbazing ook nu loopt ze nog gevoelig over steentje, alsof ze op eieren loopt, de heenweg over een zandpad met veel fijne steentjes ben ik afgestapt omdat ze zo moelijk liep, het gaat beter als ik er naast loop.

Ik vraag mij af wat dit kan veroorzaken: Whoopie is qua gewicht heel netjes momenteel, manenkam voelt niet hard. Ze reageerd wel snel op suikers bv met jeuk, maar datis op het moment eigenlijk heel netjes. Wel heeft ze de laatste tijd niet de goede voeding binnen gekregen(te lang op het gras,gedroogd gemaaid gras gevoerd gekregen(kleine hoeveelheid, heeft ze afgelopen week niet gehad en krijgt ze nu ook niet) en hooi wat nog vrij jong is.
    Op dit moment kan ik daar verder niet zoveel aan doen, wel heb ik haar momenteel op een onderhoudsdosering drainagecompositum staan, dat helpt de lever in ieder geval om de boel een beetje schoon te houden.

Wat ik mij afvroeg kan die gevoeligheid toch een voorbode zijn voor hoefbevangenheid(heeft ze geen voorgeschiedenis van). Whoopie is 19.
    Of weten jullie waar dit mee te maken kan hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Gevoelige hoeven met schoenen/hoefbevangenheid?

Komt het gevoelige lopen dan niet gewoon doordat de hoeven teveel zijn afgesleten, zoals je schreef?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb je misschien (naar verhouding) de laatste maand meer met haar gedaan dan "normaal"? Opbouwen voor de vakantie, de vakantie zelf? Ondanks hoefschoenen belast je de hoef dan natuurlijk toch. Ik bedoel niet alleen de buitenkant, maar ook het mechanisme van binnen moet dan meer aan de slag. Maar het speelt al langer schrijf je... lastig soms. Je hebt nog dezelfde smid?

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Komt het gevoelige lopen dan niet gewoon doordat de hoeven teveel zijn afgesleten, zoals je schreef?
    Dat kan, ik reed bijna nooit op straat met Whoopie en de laatste tijd ivm de dazen dus wel, maar dat is niet giga intensief, 3 keer per week naar buiten en dan echt niet de hele tijd op het verharde, dus dat valt best mee, ik rij geen uren.
    De terugweg had ze toch wel weer een randje staan voor en achter.
    Het is wel zo dat ik nog nooit zoveel op het harde heb gereden, op andere plekken reed ik meer op zandpaden en in het bos,het lastige is dat ze zelf kiest voor de straat ipv de berm als ze op "blote voeten" loopt.

Lila ik heb sinds een tijdje Klaas weet die heeft haar de afgelopen 6 jaar meest van de tijd bekapt, ik heb even een tijdje iemand anders gehad. Zij bekapte net iets anders, maar toen heeft ze ook wel een keer gevoelig gelopen(was met de vorst), hoewel ze over het algemeen toen wel heel mooi liep.

Ik sprak gisteren nog even een stalgenoot, die herkende het wel bij zijn eigen paard, het gevoelig lopen ook ondanks hoefschoenen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Dat kan, ik reed bijna nooit op straat met Whoopie en de laatste tijd ivm de dazen dus wel, maar dat is niet giga intensief, 3 keer per week naar buiten en dan echt niet de hele tijd op het verharde, dus dat valt best mee, ik rij geen uren.
    Heeeft Whoopie in haar wei (of paddock, als ze die heeft) een verharde bodem, of loopt ze alleen maar op zand en gras?
    Als ze totaal niet gewend is aan een harde ondergrond, dan vind ik gevoelig lopen op zich niet zo gek.

De terugweg had ze toch wel weer een randje staan voor en achter.
    Wat bedoel je met een randje staan?

Het is wel zo dat ik nog nooit zoveel op het harde heb gereden, op andere plekken reed ik meer op zandpaden en in het bos,het lastige is dat ze zelf kiest voor de straat ipv de berm als ze op "blote voeten" loopt.
    Ja dat is dan wel weer gek.
    Merk je dat ze in de berm beter loopt dan op de straat?
    En kiest ze dan toch voor de straat?

Loopt ze ook met de hoefschoenen nog gevoelig?
    Passen de schoenen dan wel goed?

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Zijn het echt de hoeven die dit "moeilijk lopen" veroorzaken? Als je aangeeft dat het zelfs op zand niet goed gaat dan denk ik niet dat het te maken heeft met slijtage. Normaal gesproken slijten hoeven ook niet zo snel af vanzelf... Ik rijd met Cos elke rit (zo'n 3 a 4 x per week) flinke stukken over steen en asfalt en toch wordt hij elke 8 weken bekapt omdat het dan ook nodig is..

Heeft ze wellicht last van pezen/spieren door meer op het verharde te lopen? Als je normaal niet vaak op verhard rijdt en nu wel zou het dat misschien ook kunnen zijn? Of een hoefzweer dat uit moet komen door de verandering naar meer op verhard rijden? Dan kunnen ze ook ineens heel gevoelig, onregelmatig of stokkreupel lopen. Misschien je bekapper even om advies vragen?

Vervelend hoor. Ik hoop dat het snel verbetert!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Heeeft Whoopie in haar wei (of paddock, als ze die heeft) een verharde bodem, of loopt ze alleen maar op zand en gras?
    Als ze totaal niet gewend is aan een harde ondergrond, dan vind ik gevoelig lopen op zich niet zo gek.
    Ze loopt op gras en een zanduitloop, vanaf febr staat ze hier en ga ik vaak zo,n 3 keer per week met haar naar buiten, dan ga ik vaak via een fietspad en op zand met steentjes, dus dat is ze dan wel gewend alleen niet in die mate dat ik het de laatste tijd deed, Whoopie heeft wel dunne zolen, dat is een bekend gegeven bij haar.

Met een randje bedoelde ik dat de hoefwand wel weer gegroeid was afgelopen week. Dus zo superkort stond ze nu ook weer niet. Als ik er aan denk maak ik morgen even een foto.

Ze loopt dus juist ook met hoefschoenen gevoelig, dat vindt ik zo vreemd, die passen wel goed en heeft ze al jaren ze zijn ook niet superdun omdat ik ze nooit veel heb gebruikt.

Merk je dat ze in de berm beter loopt dan op de straat?
    En kiest ze dan toch voor de straat?
    MBT het gevoelig lopen maakt het niet uit.

Zijn het echt de hoeven die dit "moeilijk lopen" veroorzaken? Als je aangeeft dat het zelfs op zand niet goed gaat dan denk ik niet dat het te maken heeft met slijtage. Normaal gesproken slijten hoeven ook niet zo snel af vanzelf... Ik rijd met Cos elke rit (zo'n 3 a 4 x per week) flinke stukken over steen en asfalt en toch wordt hij elke 8 weken bekapt omdat het dan ook nodig is..
    Ja het zijn mi wel de hoeven, zeloopt op zand met steentje niet goed, gewoon op zand is juist geen probleem.
    Hoe snel hoeven slijten is toch wel afhankelijk van hoe paarden staan en gevoerd worden/beweging dat soort dingen en per paard wisselt dat nogal zie ik in mijn omgeving.

Heeft ze wellicht last van pezen/spieren door meer op het verharde te lopen? Als je normaal niet vaak op verhard rijdt en nu wel zou het dat misschien ook kunnen zijn?
    Ik heb niet het idee dat dat aan de orde is ze loopt nml voor haar doen erg goed momenteel, is lang geleden dat ze het zo goed deed.

Zel loopt niet graag in draf op het verharde, maar dat is al jaren zo eigenlijk sinds er iets gebeurd is waardoor ze problemen in de onderrug heeft denk ik.

Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Hmmm de hoeveelheid slijtage is wel heel erg verschillend per paard hoor.
    Mijn beide paarden hebben onlangs voor het eerst sinds een jaar weer een hoefsmid gezien, die eigenlijk amper wat aan de hoeven kon doen. Zelf vijl ik de hoefwanden altijd netjes rond en soms snij ik de stralen wat bij; verder doe ik niks. Bij Atli moet ik regelmatig best veel vijlen omdat de hoeven anders te lang worden; bij Menglöd is het echt alleen afronden omdat haar hoeven veel minder hard groeien.

@ Whoopie: Hmmm lastig probleem hoor. Gek dat ze met de schoenen ook gevoelig loopt; je zou verwachten dat het daarmee minder is.
    Wat zegt je hoefsmid er eigenlijk van?

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    55
    Dagboek Berichten
    14

Moet ze niet gewoon aan de schoenen wennen? Je hebt ze speciaal voor die lange rit aangeschaft toch?
    Toen wij met hoefschoenen begonnen moesten we meen ik langzaam opbouwen, omdat het anders ook schuurrandjes/irritatie kon geven of zo.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dorine de easyboots heb ik al een paar jaar,dus daar rij ik de laatste tijd veel mee, alleen achter gebruikte ik nu voor het eerst ook deze schoenen, ik moet zeggen dat ze met deze schoenen op zich makkelijk "weg "lopen.

Ik heb het er 6 weken terug nog met klaas over gehad,die kon er weinig zinnigs over zeggen ook.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm lastig.
    Heb je wel eens iets gevoerd dat de hoeven helpt groeien en steviger worden?

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hmmm lastig.
    Heb je wel eens iets gevoerd dat de hoeven helpt groeien en steviger worden?
    Bestaat zoiets nou echt? Mijn eerste en ook mijn huidige bekapper geven aan dat dit er niet is als in supplementen of voer. Dat hoeven alleen beter worden door 24/7 goed ruwvoer, tijd geven, goede huisvesting, correct bekappen en de juiste ondergrond... Wat zijn voorbeelden van producten die voor een stevigere hoef zorgen? Dat zou natuurlijk nooit mis zijn om te geven .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb hele goede resultaten met vloeibare biotine van Leovet. Beyond had brokkelende hoeven met een hele dunne zool, nu heeft hij echt hele goede hoeven. Het is wel iets van de lange adem, pas na een half jaar echt resultaat, maar hier nooit meer een terugval gezien. Ik blijf het wel geven.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Biotine wilde ik inderdaad ook noemen.
    Wanneer een paard een tekort aan biotine heeft, uit zich dat een slechte hoefkwaliteit en slecht groeiende hoeven. Bijvoeren van biotine is dan zinvol en dat moet inderdaad gedurende minstens een aantal maanden gedaan worden vooraleer er resultaat zichtbaar wordt.
    Wanneer een paard echter géén biotinetekort heeft zal het toevoegen van extra biotine aan het rantsoen zinloos zijn (maar het kan ook geen kwaad als het tijdelijk gegeven wordt). Het schijnt nogal lastig aan te tonen te zijn of een paard een biotinetekort heeft, vandaar dat wordt aangeraden bij twijfel gewoon een periode biotine bij te voeren om het uit te proberen.

Verder heb ik me laten vertellen dat rozenbottels een verbetering van de hoefgroei zou geven, maar ik kan niet vinden wat de bron van deze informatie is. Ook rozenbottels kunnen gedurende een aantal maanden bijgevoerd worden zonder verdere bijwerkingen.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik kan niet zeggen dat haar hoefgroei nu zo langzaam is, je ziet nu ook dat de hoefwand alweer verdikt is die heb ik een week 0f 2 terug rond gevijld.

Wat ik altijd wel merk is dat de hoefgroei beter is als ze op gras staat.
    Vanuit de chinese geneeswijze hoort hoefgroei ook bij een gezonde "leverenergie", ik zie momenteel wel dat die niet helemaal ok(ook door andere signalen) is daarom ondersteun ik haar ook door haar lijf wat te ontgiften. Ik zal haar deze week hier weer eens voor behandelen,dat doe ik eigenlijk te weinig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten