Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

  1. #1

    Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Ik heb altijd geleerd dat paarden hun piemel eruit doen als ze ontspannen zijn.

    Ik ben nu sinds 2 maanden begonnen met rijden op Ed. Hij is 3. We rijden 2 a 3 keer per week max 30 en stappen voornamelijk. Net gestart met kleine stukjes draf point to point.
    Wanneer ik hem opzadel (doe eerst wat grondwerk zonder zadel of bbp en daarna nog even met) doet hij vaak zijn piemel eruit. Ook als ik er net op zit. Zodra hij moet beginnen met begwegen dan trekt hij he, weer in.

    Mijn onderbuik gevoel zegt dat dit geen ontspanning is maar juist spanning. Zou dit kunnen?
    Hebben jullie nog andere verklaringen waarom hij dit doet?

  2. #2
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    IK heb geen idee of het spanning is, maar hoe staat hij er verder bij over het geheel.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  3. #3

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    zou kunnen, t is een beetje gissen. Als je kijkt naar mensen die grondwerk doen met hun paard at liberty dan zie je ook vaak de friemels er uit hangen. Bij dit soort spel is er ook niet altijd sprake van spanning zo op het oog. Soms wel soms niet.
    Mijn rijpaardje deed het ook altijd en er was echt geen spoortje van onaangename spanning te vinden hoor. Als hij niet wilde dan niet.
    Maar er was wel een soort van spel spanning van wat moet ik doen voor een koekie? Voetje geven? Naar de bal lopen? of zijwaartse oefeningen?
    Maakte niet uit zijn friemel kwam te voorschijn. Totdat hij ging draven dan was hij weg om weer terug te komen als het tempo weer stap werd.

    Anders slingert het vast te veel
    Volgens mij komen er vast meer mensen die dit hebben. tenzij ze een merrie hebben

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Hmm, hier een hengstenbezitter, maar die doet dit echt nooit. Wel met poetsen, dat vindt hij duidelijk fijn . Maar tijdens optuigen of grondwerk blijft het hele spul netjes binnen, dus geen idee!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Heb vaker gehoord met grondwerk dat het kan gebeuren. Mijn ruin laat soms 10cm hangen bij grondwerk of als hij op rust in de wei staat wat meer ook. Verder doet hij het enkel als hij moet gaan plassen. Is beetje paard tot paard verschillend denk ik.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #6
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Het verhaal van Inger is wel herkenbaar. Sultan doet dit met bijvoorbeeld spaanse pas en toen hij voor het eerst voor de kar ging ook..
    En dan geen 10 cm, maar helemaal. Hij lijkt dat meer te doen bij 'leuke' spanning, als hij enthousiast wordt.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  7. #7
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    hihi, klinkt eigenlijk wel logisch: leuke spanning
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #8
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    haha! ja inderdaad als je het zo zegt
    A lot of people talk to horses, not many listen

  9. #9
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Ook komt het bij mijn wel eens voor als ik friendly game doe, verder ook wel eens met online of liberty als er play ontstaat.
    Ook 1x met zadelen gehad waarbij hij verder oke was, heel bijzonder want zadelen is niet zijn favo ding.
    Dus misschien is het gewoon leuke spanning wat de dames hierboven ook beschrijven
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  10. #10

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Hij is nu ruin en er zijn niet echt leuke Dames in de buurt
    Hij ziet er verder relaxed uit. Geen spanning in lichaam lijkt. Tis vaak al als ik het zadel alleen al pak. Kan misschien beetje adrenaline ofzo zijn. Tis wel na grondwerk dus ontspanning kan ook wel. Vind het zo vreemd dat het altijd alleen dan is. Bj alleen grondwerk zonder rijden doet hij het niet. Misschien vind ie het gewoon heeeeeeel fijn als ik op hem ga zitten

  11. #11
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Misschien een tikje of topic, maar waarom rijdt je nu al met hem?

  12. #12

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Ik stap bijna alleen. We doen verder niet zo veel. Gewoon de basis. Hij kan dit allemaal goed aan. We rijden ook maar 2 x per week. Soms ook een week of paar weken niet.

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Mijn paard doet dit ook regelmatig en dan met name als ik hem lang en laag rijd. In het geval van mijn paard is het dus absoluut ontspanning, maar hoe het bij jouw paard zit kan ik echt niet inschatten. Observeer het een tijdje.

  14. #14

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Ik ga mijn man eens vragen een filmpje te maken terwijl het gebeurd. Misschien kan ik het dan beter beoordelen

  15. #15
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Genante piemel vraag tijdens zadelen er erop zitten

    Cos doet het alleen als hij echt ontspannen is of als hij moet plassen. Misschien is het spanning. 3 jaar vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening) echt te jong om met 2 of 3 x per week met zadel erop te rijden, ook al is het alleen maar stappen. Ze zijn dan nog helemaal niet klaar met groeien en het kan op de lange termijn wel schade aanrichten... Wel een mooie leeftijd om met een padje erop grondwerk te doen en veel te wandelen .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •