Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: regenwater als drinkwater

  1. #16
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    40
    Berichten
    505

    Re:regenwater als drinkwater

    Met grondwater moet goed opassen dat er geen zware metalen in zitten. Merk je niks van op korte termijn zowel mens als dier, maar op langer termijn..

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:regenwater als drinkwater

    Om regenwater uit plassen of dat direct vers in de waterbak valt zoals bij Caroline zou ik me ook niet zo snel zorgen maken. Maar ik heb een grote opvangcontainer en daarin kan de kwaliteit toch behoorlijk achteruitgaan, begreep ik. Dan moet de doorloop wel echt hoog liggen (dus dat het water er niet te lang in staat). Misschien zou ik ook iets moeten maken waarbij het regenwater gewoon direct vanaf het dak in de waterbak loopt, dan is het in elk geval vers regenwater wat ze krijgen...

    Grondwater met de hand oppompen kan, maar dan moet ik een handpomp kopen en zelf met de hand gaan pompen. Een electrische pomp moet ik ook nog kopen, kost denk ik evenveel en dan hoef ik mijn toch al geteisterde spieren niet lastig te vallen met water oppompen. Ik heb helaas nogal veel last van mijn spieren dus ik probeer zo min mogelijk zwaar werk met de hand te moeten doen.
    Een zonnepaneel zou kunnen, maar ik heb gewoon electriciteit in het schuurtje dat vlak bij de waterput zit, dus ik vraag me af wat dan milieuvriendelijker/kostengunstiger is: een zonnepaneel aanschaffen, of maar gewoon de electriciteit gebruiken die er toch al aanwezig is...

    @ Joram: als ik ze grondwater zou geven, dan zou ik dat echt wel eerst willen laten testen, met al die gifspuitende boeren hier in de buurt...

  3. #18
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:regenwater als drinkwater

    Ons grondwater is niet gewoon water wat door de lagen gedrongen is, het is een ondergrondse waterstroom. Ik dacht dat ze daar altijd naar zoeken omdat je het anders niet zo makkelijk kan pompen.
    Tuurlijk zal (al dan niet vergiftigd) water wat door de oppervlakte naar beneden dringt invloed hebben, maar het is echt een ondergrondse waterader waar we van pompen. En na herhaaldelijk testen was de kwaliteit zo goed dat wij ervan mogen drinken. We laten het nu al jaren niet meer testen. We wonen wel niet vlak langs akkers, maar binnen straal van 1km heb je wel al paar akkers en daarbuiten best veel.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #19
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:regenwater als drinkwater

    Onze bron is idd ook een waterader, en die van ons wordt minimaal 1 x per jaar gecontroleerd dmv monsters op verschillende dagen en tijden. Uiteraard zitten hier dus geen schadelijke metalen oid in, het is geschikt bevinden voor vee (en die eisen zijn behoorlijk streng)

    Een zonnepaneel kan soms met subsidie aangeschaft worden (geen idee of Dld dat ook heeft), en dat maakt het soms best voordelig. Zeker als je voor de rest van je huis en machines enz ook aardig wat stroom gebruikt. Dit kun je laten voorrekenen door een instalateur

  5. #20
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:regenwater als drinkwater

    Je kunt ook een vijver aanleggen met een rietkraag die functioneert als fliter(Helofytenfilters), wordt ook gebruikt om afvalwater van woningen te filteren, maar daar zit wel weer een "prijzenkaartje aanvast", ik vindt het idee wel leuk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #21
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:regenwater als drinkwater

    We hebben net een nieuwe waterzuiveringsinstallatie laten aanleggen voor het afvalwater van ons huis.
    (We hebben hier geen riolering.)
    Maar het water wat daaruit komt, wordt in de bodem gebracht omdat het door de bodemlagen heenzakken de laatste fase is van het zuiveringsproces. Dat is bij zo'n vijver als jij bedoelt, volgens mij ook het geval. Dan verdwijnt het water dus in de bodem (grondwater). Dus dan heb je nog geen drinkwater.
    Wat ik nog wel (ook) overweeg, is de aanleg van een grote poel, als onderdeel van mijn paddock paradijs. Als je die op de juiste manier aanlegt, én hij groot genoeg is, zou hij zelfreinigend moeten zijn. Moet ik mij ook eens in gaan verdiepen want dat lijk me wel gaaf!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •