Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: regenwater als drinkwater

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

regenwater als drinkwater

Zijn er hier mensen die hun paarden regenwater te drinken geven?

Ik heb sinds kort een mooie 1000 liter regenton (zo'n grote witte plastic container) en heb eens getest of de paarden dat water willen drinken. Ze blijken er de voorkeur aan te geven boven het leidingwater!

Maar na enig googelen lees ik dat het geven van regenwater toch niet zonder gevaren is: er zouden resten van milieuvervuiling in kunnen zitten, en er kan rommel van het dak meekomen. En als je het voor humane comsumptie wilt gebruiken, moeten er allerlei ingewikkelde filters tussen en moet je het water opvangen in een cementen ton, onder de grond, zodat er geen algen in gaan groeien. Hmmmm. Mijn ton staat bovengronds, is dus van plastic en heeft alleen filters van muggengaas om grote delen rommel te weren. Maar hele kleine deeltjes kunnen daar wel door, en het dak bestaat gedeeltelijk uit asbest golfplaten. Ik heb echter nog nergens kunnen ontdekken of dat mogelijk schadelijk is. Ik meen dat asbest alleen schadelijk is bij inademing, en dat die stofdeeltjes ook alleen vrijkomen bij het kapotmaken van de platen...??? Weet iemand hoe dat zit?

Ik denk erover om het water evt. te laten testen, dan weet ik zeker of het drinkbaar is of niet. Dan kan ik ook gelijk het grondwater laten testen, eens kijken of dat drinkbaar is. Zou ik dat evt. nog kunnen gaan geven. Aangezien we hier in een landbouwgebied wonen en er op het perceel naast ons ook flink gespoten wordt (helaas tradionele landbouw als buur), betwijfel ik of dat grondwater dan nog wel zo gezond is...

Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en kennis op dit gebied...?

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    55
    Dagboek Berichten
    14

Re:regenwater als drinkwater

Van asbest platen heb ik gehoord dat de asbest tussen twee lagen cement zit, dus het zou inderdaad alleen vrij komen als je er in gaat zagen of boren. Niet door regenwater.
    Verder ooit een ecologisch persoon gesproken die eigen stroom produceerde en eigen water via regenwater. Hij ving dat op van het dak in een bak in de grond (zodat het lekker koel bleef) en in plaats van allerlei moeilijke filters, liet hij het regenwater door kooltjes lopen (gewoon verkoold hout) om het schoon te fliteren. Volgens mij ging het daar doorheen voordat het in de opvangbak ging.
    Verder van Australiers ooit gehoord dat ze een laagje petroleum op het water lieten drijven, zodat er geen andere rotzooi en zuurstof bij kon. Het water werd dan van onderen afgetapt.
    Ik denk dat het van belang is dat je het koel houdt en misschien licht en luchtdicht. Dan voorkom je al een heleboel alggroei e.d.

Wij gebruiken zelf water uit onze bron voor de paarden. Ook hier een niet biologische boer als "boven"buurman.... Maar volgens de andere buren is het bronwater veel zuiverder dan het gemeentewater. Als je hoort wat voor zooi ze daar allemaal indoen om het "schoon" te maken.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Mijn paarden hebben jaren van regenwater gedronken, aangevuld met grondwater. Nu staan ze nooit meer in de tuin van mijn vaders huis, dus nu drinken ze enkel grondwater. Maar we hebben er nooit problemen mee gehad. Ze vonden het lekker water.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Asbest is niet zo erg voor paarden. Het duurt 30 jaar voordat je er ziek van wordt.

Hier drinken ze ook opgevangen regenwater. En ook leidingwater. Regenwater, van asbestplaten, is eerder op dan leidingwater.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Ik heb het er wel eens over gehad bij Laarakker. We waren toen opzoek naar de reden waarom van een groepje van 5 paarden er 3 ziek waren geworden. De paardjes kregen daar regenwater en slootwater. Over beide waren ze bij Laarakker helemaal niet enthousiast Hoewel in dit geval het slootwater waarschijnlijk de boosdoener was (we zaten daar tussen de kassen in de randstad ), raadden zij aan om alleen leidingwater te geven of heel diep geboord grondwater (bv uit de duinen). Voor zo ver ik het goed onthouden heb was de vuistregel dat als je het zelf niet kan drinken, je het de paarden ook beter niet kan geven.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat Ab om allerlei andere redenen al erg overgevoelige darmen had. Dus wellicht dat het bij gezonde paarden gewoon prima kan hoor. Maar je zou ze er eens over kunnen bellen, vragen hoe zij er over denken.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Mijn ervaring is dat het beetje regenwater wat in de ton stroomt echt maar een klein deel uitmaakt van wat ze drinken. En ons grondwater is niet van heel diep (9,5m) maar zelfs wij mogen het drinken. Dus de paarden dan ook
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm ook hier tegenstrijdige reacties dus, net als op de rest van internet.
    Ik vrees dat ik dan er dan toch niet aan ga ontkomen om het te laten testen, dan weet ik het tenminste.
    Eens even uitzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat...

Testen is het beste Als je grondwater test is het voor een langere tijd betrouwbaar dan regenwater. Dit omdat het veel meer onder invloed staat van de wisselingen. Je hebt er relatief minder van op voorraad om het zo maar te zeggen.
    Grondwater heeft al vele filtringen mee gemaakt doordat het langzaam naar beneden zakt door diverse grondlagen heen. Regen water wordt niet gefilterd als je het direct opvangt in een ton. Daardoor dus veel grotere wisselingen in kwaliteit.

Als je opvang ton in de zon staat heeft dit ook invloed. Soms wordt het warmer en soms kouder wat invloed heeft op bacterie groei. Ook het plastic geeft bepaalde stoffen af. Daar heb je met grondwater geen last van. Wel is het verstandig om dit regelmatig zo af en toe te laten testen.
    Bijv als je het heel nauwkeurig wilt bijhouden 1x per jaar. Als je merkt dat het na een paar jaar min of meer dezelfde waardes houdt kan je naar 1x per 2 jaar. En zo afbouwen omdat je weet dat het "stabiel" is. Of je buurman moet zijn manier van bewerken ineens veranderen. Dit zou na een tijdje invloed kunnen hebben. Het is ook afhankelijk van hoe diep weg je het water oppompt.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Persoonlijk zou ik ook gaan voor testen idd, dan weet je zeker hoe of wat.

Het regenwater dat van mijn schuilstal komt (damwand-dak) laat ik wel in een waterbak lopen, en dat drinken ze wel. Daarnaast drinken mijn dames water uit onze bron, die 60 meter diep in de grond zit (verschilt per regio/plaats). Dit water wordt jaarlijks getest, en is goed bevonden als drinkwater voor vee ( en meer, maar dat zou ik even op moeten zoeken). Onze koeien drinken het ook zonder problemen. Voor het reinigen van de melkmachine enz hebben we wel een 'normale'wateraansluiting, omdat dat weer niet niet mag met het bronwater.

Mijn baas (3 km hemelsbreed van onze boerderij) heeft ooit ook gekeken of er water aangeboord kon worden bij het hondenpension. Dat kon daar niet, omdat er een verkeerde/te harde grondlaag zit daar, en ook daar het water ruim 65 meter diep zit.

Als dat kan zou ik zeker kijken of je niet een bron kunt laten boren. Ons water is altijd heerlijk koel (door de diepte) en mooi helder en schoon.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

We hebben hier al wel een bron, alleen (nog) geen pomp om het mee omhoog te pompen. Geen idee hoe diep die bron zit...

Mijn regenton staat wel in de zon, alhoewel ik hem nog wel wil beschutten met van die gevlochten wilgenmatten oid. Staat ook mooier dan zo'n lelijke witten ton. Maar ja, dat is toch nog altijd wat anders dan onder de grond. Inderdaad wel lastiger om zeker te weten of dat water goed is (ook na testen), omdat de omstandigheden meer wisselend zijn (volle tank, bijna lege tank, temperatuur, enz.).

Het nadeel van grondwater vind ik dan wel weer dat je er stroom voor nodig hebt om het omhoog te krijgen.
    Dan vraag ik me af wat uiteindelijk voordeliger is: kraanwater geven, of grondwater...?

Hmmmm.
    Toch vind ik het wel typisch dat de paarden zoveel liever regenwater drinken! Hun regenwaterbak is nu helemaal leeg, terwijl de kraanwaterbak nog vol zit. Maar of ik helemaal op hun eigen ingebouwde testsysteem kan vertrouwen...??? Niet elke verontreiniging zal voor de paarden waar te nemen zijn, denk ik...

@ Caroline: stroomt het regenwater bij jou direct vanaf het dak in de drinkbak, of heb je er nog een opvangsysteem voor?

Onze paarden krijgen ook (vooral) regenwater en drinken dat graag en zonder problemen. Sterker nog, als er na hevige regenval plassen op het land liggen drinken ze daar van, ook al is de waterbak vol. Ik ga er maar vanuit dat dat in elk geval niet slecht voor ze is. En anders kun je er toch weinig aan doen. Ik kan moeilijk na elke fikse bui gaan dweilen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb een dakgoot onder het dak langs, en dan loopt het zo in een waterbak. Die bak maak ik wel om de dag ongeveer schoon.

Wij verbruiken heel veelwater, dus voor ons is een bron wel een uitkomst. Een bronboor-bedrijf kan dat wel voor je uitrekenen

Waarom moet je grond water electrisch omhoog halen??
    Ik heb een gewone (ouderwetse) handpomp met zo'n zwengel er aan. Water komt zo de pomp uitzetten zonder problemen.
    Zelfs afgelopen winter met de vorst. We hebben een leegloop systeempje er op gezet en als je hem leeg laat lopen en de volgende dag heb je dan mar een heel klein beetje heet water nodig om de pomp los te maken en kan je zo weer water vullen.
    Vergeet je het dan kan je het ook echt wel vergeten totdat het gaat dooien dan is de boel zo vast dat je het ook niet los krijgt met heet water.

enuh een zonnepaneeltje?? kost vrij weinig tegenwoordig.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Ik zou niet altijd vertrouwen op het oordeel van de paarden. Ze eten ook vaak meer gras dan goed voor ze is

Grondwater boren klinkt als een super oplossing En zonnepanelen zijn in Duitsland heel voordelig (zitten ook nog eens allemaal subsidie-regelingen aan vast). Er zijn ook vaak mensen die een paneel over hebben (dan hebben ze er 1 te veel gekocht voor het dak van de schuur oid). De buurman gebruikt die enkele panelen om op plaatsen stroom te krijgen waar geen aansluiting zit. Dus stroom op het draad van de wei, stroomaansluiting in de schuur, lamp bij de inrit van de stal, etc. Echt heel handig

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Ik zou niet altijd vertrouwen op het oordeel van de paarden. Ze eten ook vaak meer gras dan goed voor ze is
    Natuurlijk. Maar over de hoeveelheid gras heb je controle. Over het drinken uit plassen niet, tenzij je ze dag en nacht binnen zet. En zo lang het geen problemen oplevert, en dat heeft het bij mij nooit gedaan tot nu toe, lijkt het me veilig. Waar denk je dat paarden in natuurgebieden hun water vandaan halen? Die hebben niet altijd een bron of beek tot hun beschikking.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten