Zijn er hier mensen die hun paarden regenwater te drinken geven?
Ik heb sinds kort een mooie 1000 liter regenton (zo'n grote witte plastic container) en heb eens getest of de paarden dat water willen drinken. Ze blijken er de voorkeur aan te geven boven het leidingwater!
Maar na enig googelen lees ik dat het geven van regenwater toch niet zonder gevaren is: er zouden resten van milieuvervuiling in kunnen zitten, en er kan rommel van het dak meekomen. En als je het voor humane comsumptie wilt gebruiken, moeten er allerlei ingewikkelde filters tussen en moet je het water opvangen in een cementen ton, onder de grond, zodat er geen algen in gaan groeien. Hmmmm. Mijn ton staat bovengronds, is dus van plastic en heeft alleen filters van muggengaas om grote delen rommel te weren. Maar hele kleine deeltjes kunnen daar wel door, en het dak bestaat gedeeltelijk uit asbest golfplaten. Ik heb echter nog nergens kunnen ontdekken of dat mogelijk schadelijk is. Ik meen dat asbest alleen schadelijk is bij inademing, en dat die stofdeeltjes ook alleen vrijkomen bij het kapotmaken van de platen...??? Weet iemand hoe dat zit?
Ik denk erover om het water evt. te laten testen, dan weet ik zeker of het drinkbaar is of niet. Dan kan ik ook gelijk het grondwater laten testen, eens kijken of dat drinkbaar is. Zou ik dat evt. nog kunnen gaan geven. Aangezien we hier in een landbouwgebied wonen en er op het perceel naast ons ook flink gespoten wordt (helaas tradionele landbouw als buur), betwijfel ik of dat grondwater dan nog wel zo gezond is...
Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en kennis op dit gebied...?
Bladwijzers