Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

  1. #1
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Ik zit te denken om de paarden deze winter eens in de andere wei te laten staan, zodat ik de 'winterwei' in het najaar kan bekalken en even een poos met rust kan laten.
    De paarden hebben in de wei waar ik ze nu wil laten lopen een drinkplek in de beek waar ze zelf kunnen drinken. Alleen is het hier altijd modderig, momenteel ook. Laat staan wanneer het in de herfst plenst of van de winter op gaat vriezen.
    Nu zit ik eens te denken hoe ik deze plek het beste kan verbeteren voor de winter. Een berg zand erop zou leuk zijn, maar dan krijg je net zo hard weer modder denk ik? Ik zat te denken aan rubber matten met van die gaten erin, die je ook vaak als deurmat ziet. Heeft iemand enig idee of ervaring hiermee of dit een uitkomst zou kunnen bieden? Geen idee of deze dingen er ook in grotere maten zijn.
    Misschien heeft er iemand tips hoe ik dat stukje stabieler krijg, zodat ze er de hele winter veilig kunnen drinken? Het is een schuin aflopende uitgegraven beekrand.
    Alvast bedankt voor het meedenken.

  2. #2

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    persoonlijk zou ik dat gewoon laten zoals het is, paarden zijn handig en voorzichtig genoeg
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Op landgoed Q hebben ze die stukken verhard met van die half open stenen. De paarden drinken daar ook uit de beek. Bijkomend voordeel is dat het water wat ze dan drinken ook niet zo modderig wordt.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Bedankt voor jullie reacties.
    Elmo: ze zakken er nu al met de hoefjes een stukje in de modder terwijl de wei kurkdroog is.. Van de winter zal dat alleen maar erger worden en als dat dan op gaat vriezen vind ik dat toch wel een beetje eng eigenlijk..

    Dineke: Ik heb niet echt een beeld voor me van wat je bedoeld met half open stenen. Hebben ze het dan betegeld of bedoel je natuurstenen die ze er gestort hebben?

  5. #5
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Het zijn H-vormige stenen, je krijgt daardoor kleine gaten tussen de stenen die je opvult met aarde of zand. Ze moeten wel goed strak liggen, want anders worden de gaten tussen de stenen te groot en kunnen ze klem komen te zitten met een hoef.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  6. #6

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    ik zou er grasklinkers in liggen, die zijn wel flink groot maar met 2 man ook zo gelegd. Verschuiven doen ze nooit. ze hebben een ribbel kant en een gladde kant.
    vind ze niet erg duur zo'n 4 - 6 euro stuk ?

    ik zou nooit geen H klinkers gebruiken die zijn ervoor om in elkaar te haken waardoor je super strakke bestrating krijgt.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    En wat als je op zo,n plaats t stort , dan moet de oever natuurlijk niet te steil zijn, vorige week kwam ik door een doorwaadbare plaats door een beekje hadden ze dat speciaal zo gemaakt voor de paarden, maar dat verliep heel erg glooiend.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    ik zou er grasklinkers in liggen, die zijn wel flink groot maar met 2 man ook zo gelegd. Verschuiven doen ze nooit. ze hebben een ribbel kant en een gladde kant.
    vind ze niet erg duur zo'n 4 - 6 euro stuk ?

    ik zou nooit geen H klinkers gebruiken die zijn ervoor om in elkaar te haken waardoor je super strakke bestrating krijgt.
    Waar kun je deze vinden? Heb wat afbeeldingen van grasklinkers gegoogled, maar kom alleen vrij kleine klinkers tegen.
    Zouden H klinkers sneller gaan schuiven dan waardoor het misschien gevaarlijk word?

    Grind heb ik ook aan zitten denken, maar ik denk dat dat vrij duur is..?

  9. #9
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Ben bang dat d niet gaat werken.

    Kiloos d heb ik op mijn oude wei op bepaalde plekken gegooid. Het liep iedere keer weg. Dan hadden we 300 kg erbij gemikt en 2 weken later zie je er niets meer van.

  10. #10

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MegaMag
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    ik zou er grasklinkers in liggen, die zijn wel flink groot maar met 2 man ook zo gelegd. Verschuiven doen ze nooit. ze hebben een ribbel kant en een gladde kant.
    vind ze niet erg duur zo'n 4 - 6 euro stuk ?

    ik zou nooit geen H klinkers gebruiken die zijn ervoor om in elkaar te haken waardoor je super strakke bestrating krijgt.
    Waar kun je deze vinden? Heb wat afbeeldingen van grasklinkers gegoogled, maar kom alleen vrij kleine klinkers tegen.
    Zouden H klinkers sneller gaan schuiven dan waardoor het misschien gevaarlijk word?

    Grind heb ik ook aan zitten denken, maar ik denk dat dat vrij duur is..?

    H klinkers gaan zeker schuiven.
    Als je in typt gras klinker zijn dat geen kleine stenen
    Bij elke stenenboer wel te verkrijgen. Of soms op marktplaats

  11. #11
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Als ik H klinker google kom ik op deze uit;



    Met deze stenen heb ikm ijn paddock ook bestraat, schuift gegarandeerd niet (mits goed gelegd natuurlijk) en wij rijden er wekelijks met shovel (4 ton) overheen.

  12. #12
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Sorry voor de verwarring Dat zijn inderdaad H-klinkers. De stenen die ik bedoel lijken erop maar er itten gaten tussen de stenen odat er gras en zand tussen kan komen. Het zijn niet van die echte grasklinkers met gaten in de klinkers. misschien ligt het aan de manier van leggen?

    Als je een beetje brutaal bent zou je op een rustig moment naar de doorwaadbare plek in de 24 uurs wei kunnen lopen om te kijken....
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  13. #13

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?



    Ik bedoel dit, grasklinker, gras tegel.
    Dit verschuift niet zomaar.

  14. #14
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    Ik denk dat het inderdaad die zijn Marjo
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #15
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:drinkplek in de beek stabiliseren/moddervrij maken?

    In grasklinkers zitten idd gaten. Onze buren hadden eerder zulke stenen inde wei (rondom de watervoorziening), maar hebben ze eruit gehaald en vervangen door H-klinkers. Veulens en kleine pony's blijven namelijk toch soms hangen in de gaten. Zelf heb ik onder mijn waterbakken oude roosters (van een koeienstal). Die van mij zijn vrij grof, en dus ook niet zo veulen/pony-proof . Je hebt ze ook met smallere tusssenruimtes (volgens mij van varkens , maar dat weet ik niet zeker). Misschien is dat een idee?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •