Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Paard te dik

Paard te dik

Mijn pony is veel te dik. Nu vroeg ik me af wat de mensen onder ons met een te dik paard, hun paard voeren ?

Mijn pony staat overdag op de wei en 's nachts wordt ze op stal gezet en daar krijgt ze een 1/4 kilo krachtvoer (een mengeling voor recreatiepaarden). Ze krijgt dit omdat alle paarden op stal eten krijgen. Ik weet dat ze eigenlijk niet veel krachtvoer nodig heeft, dus ik ben op zoek naar iets wat dit kan 'vervangen'. Ik weet ook dat veel beweging belangrijk is voor een te dik paard maar zou haar dus toch graag in haar stal iets te eten geven.

Groetjes Laure

Re:Paard te dik

Geef haar hooi, zou ik zeggen. Veel beter dan krachttoer voor een paard dat te dik is. Daar doet ze ook nog lekker lang mee, dus helpt ook tegen de verveling op stal.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt 250 gram krachtvooer trouwens niet echt veel (let wel op dat er niet teveel suikers/melasse/zetmeel in zit), je kunt je paard overdag in de wei zetten met een graaskorf hierdoor kan het veel minder eten maar heeft toch contact met soortgenoten en kan lekker op de wei blijven staan. Ik weet niet wat voor soort hooi of voordroog er wordt gevoerd bij jullie, maar ideaal is hooi omdat het meestal minder rijk is dan voordroog of kuil en liefst zo grof mogeijk zodat het lang in de darmen blijft en het paard er lang op moet kauwen, dus ja ook minder hooi geven evt kun je een beetje extra stro geven als buikvulling.

Verderis beweging om af te vallen natuurlijk goed.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Heel hard bedankt voor de tips en de snelle reacties !

In de winter krijgen de paarden altijd hooi bijgevoerd (heb eigenlijk geen idee wat voor hooi , ze staat in een pensionstalling en de eigenaars zorgen daar voor het hooi) in hun stal, dus misschien kan ik dan best stoppen met het krachtvoer als hetgeen wat ik nog heb op is en haar dus enkel nog hooi geven. Maar ik vraag me nu af of ze dan wel de nodige mineralen en vitaminen binnenkrijgt? Ze beschikt in haar stal ook over een liksteen .

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Mijn pony krijgt alleen hooi en wat vers gehakselde luzerne (is voor de koeien en daar krijgt zij ook wat van) en dat moet ik beperkt aanbieden. Ook van hooi alleen wordt ze al te dik. Af en toe heeft ze een liksteen maar daar doet ze eigenlijk niets mee. Ik zou inderdaad ook compleet met het krachtvoer stoppen en de hoeveelheid hooi ook gaan beperken. Meerdere keren per dag (zelf streef ik naar 4 tot 5 keer) en dan kleine porties.
    En ja, weidegang misschien beperken of zoals al genoemd een graaskorf.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Het hooi in plaats van los in de stal in een hooinet voeren kan soms ook helpen. Misschien dat dat wel kan op je stal?

Oke nog eens bedankt voor de tips !
    En ze krijgt haar hooi altijd in een hooinet in de stal

Bladwijzers

Forum Rechten