Oorspronkelijk Geplaatst door
trea
Hoi Dimitri.
Ik heb geen ervaring met hoefkatrolontsteking met mijn eigen paarden. Wel een vriendin van mij. Die had een prachtige ruin gekocht, met de bedoeling om te gaan springen. Het was nog een jong paard, nog maar nèt ingereden. Zij ging er fanatiek mee aan de slag, tot ie steeds slechter ging lopen. Uiteindelijk werd hoefkatrolontsteking geconstateerd. In welke mate weet ik niet. Zij wilde niks weten van natuurlijk bekappen, en vertrouwde volledig op haar hoefsmid, die er vanalles aan heeft gedaan, wat de zaak uiteindelijk alleen maar erger maakte. Vorige maand heeft ze hem in laten slapen.
Ik denk dat jij met natuurlijk bekappen, op een hele goede weg bent. Het zal een lange weg worden, maar waarschijnlijk wordt hij veel beter dan voorheen. Je zegt dat ie al erg voorruit gegaan is op het zachte. Prima, goed nieuws. Daarna zeg je dat ie nog kreupelt op het harde, vooral in draf. Ik neem aan dat je je paard alleen even laat draven op het harde na het bekappen, om te kijken hoe hij loopt?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je paard niks moet laten doen, wat ie niet aankan en wat hem pijndoet. Als draven op het harde gevoelig is, moet je dit niet van hem vragen (behalve dan even na het bekappen). Heb je ook hoefschoenen? Als je veel over harde wegen loopt, zou dit wel een must voor hem zijn, zolang hij nog pijnlijk loopt over asfalt.
Ik wens je veel succes, en heb er alle vertrouwen in..
Gr Trea
Bladwijzers