[Ik plaats dit even hier, omdat het geen boekrecensie is en dus niet onder de Bibliotheek valt?]
Na mijn laatste paardenboek Mandala Paarden begint het langzaam maar zeker weer te kriebelen om verder te gaan met het boek over natural dressage, het in vrijheid trainen van klassieke dressuur zoals ook op het Art of Natural Dressage Forum wordt beschreven. Nu vraag ik me af: wat zoeken paardenmensen eigenlijk in een paardenboek?
Hoeveel achtergrondinformatie bij een oefening en hoe gedetailleerd moet de beschrijving van de methodes zijn? Uiteindelijk is er altijd meer informatie over alles dan je in dat ene hoofdstuk over die oefening kwijt kunt - wat kies je dan?
Maar ook in illustraties en vormgeving van paardenboek zelf zijn er duizend keuzemogelijkheden: Het valt me op dat klassieke dressuurboeken in de vormgeving vaak weinig kleur hebben en heel traditioneel zijn ingedeeld, terwijl clickertraining, vrijheidsdressuur of NH als onderwerp meer kleur toelaat. Wat voor effect heeft dat op de lezer?
Als je Die Reine Lehre der klassischen Reitkunst van Egon von Neindorff of Das Gymnasium des Pferdes van Steinbrecht zou vormgeven als de Allerhande, :lol: wat voor effect zou dat dan hebben, en zou je het boek dan nog steeds net zo serieus nemen?
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en ben ook benieuwd naar wat er gebeurt als je verschillende genres mixt. Hoe dan ook: ik ben heel benieuwd hoe anderen naar paardenboeken kijken - wat vind je fijn, wat juist niet, of heb je een voorbeeld van een boek dat goed in elkaar zit qua tekst en ook qua beeld?
Bladwijzers