Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Eikels

  1. #1

    Eikels

    Laatst hoorde ik van iemand dat eikels en eikebladeren giftig zouden zijn?

    Om het weiland van walter staan verschillende eikebomen, en vanmorgen was meneer niet aan het grazen, maar aan het zoeken naar eikeltjes om op te eten!
    Volgens mij waren ze overigens niet meer groen... maar ik vraag me af, kan dat kwaad?

  2. #2

    Re: Eikels

    Het schijnt dat paarden deze af en toe nodig hebben. Dat geld overigens voor meer planten die als giftig bestempeld worden. Ze hebben dan een tekort aan iets en lossen dit op door iets te gaan eten wat min of meer giftig is. Natuurlijk heb je er ook paarden bij, die een slecht instinct hebben en alles eten wat voorhanden komt, zelfs jkk. Dus even in de gaten houden hoeveel hij ervan eet. Meestal is het zo, dat ze dit enkele dagen doen, en dan het tekort schijnbaar weer aangevuld hebben en niet meer omkijken naar het spul, waar ze eerder nog naar op zoek waren.

  3. #3

    Re: Eikels

    Paarden in de natuur eten ook wat het jaargetijde hun biedt. Dat zijn in de herfst oa eikels....

    Als ik met mijn paard door het bos ging wandelen mocht hij zelf kiezen wat hij wilde eten. In de herfst en vroege winter gingen er gerust een stel eikels en zelfs een tak met eikenblad naar binnen (de rest van het jaar keek hij er niet naar). Ook erg humusrijke grond, verstopt onder een laag bladeren resulteerde in een paar minuten likken of zelfs een flinke hap. Zelfs vermolmde boomstronken die tussen de bladeren verstopt stonden waren reden om een flinke hap te nemen of eraan te likken.

    Is niet schadelijk zolang ze er dus niet teveel van eten. Het eten van eikels kan wat verstopping geven trouwens. Ik los dat op door, als ik zie dat de mestballen harder worden, een dag slobber met wat extra olie te voeren.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •