Moet kunnen toch?
Moet kunnen toch?
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Phoe, wel vanmiddag armen om hem heen gedaan om te tillen......Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
Bemoei me hier toch even tegen aan als je het niet erg vind. Het is meen ik toch een shetlanderveulen ?Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
Moxidectine kan ernstige neurologische uitval veroorzaken bij veulens jonger dan 4 maanden maar ook bij ponies
lichter dan 200 kg. Ik zou zelf dus geen moxidectine geven en je veulen regelmatig blijven nakijken
dmv mestonderzoek. Dan weet je ook direct of hij over een paar maanden ook nog steeds geen spoelworm besmetting
heeft die met name voor veulens gevaarlijk is en waarbij ivermectine en moxidectine niet werken.
Beste Muriel,
Als je nu goed gelezen had, had je gezien dat hij NU ivermectine heeft gehad.
Over 8 weken, dan is hij een half jaar oud, krijgt hij moxidentine.
Dan is hij toch nog steeds lichter dan 200 kg? (ik heb trouwens geen verstand van of kleine pony's niet tegen moxidectine kunnen)
A lot of people talk to horses, not many listen
Volgens onze veeartsen (wij hebben 3 praktijken gevraagd naar hun ontwormbeleid/onderzoekopties en kosten) is de grens niet zo persé 200 kg. Wel moet je een beetje voorzichtig zijn met het zgn. 'overdoseren' bij zulke mini's. Anna weegt nu iets minder dan 200 kg, maar krijgt wel een 200 kg dosering (bij chemisch ontwormen).
Mijn Olivia heb ik bijvoorbeeld wel eens voor 800 kg gegeven terwijl ze toen (geschat) rond de 700 woog. Dat is niet zo erg, en zo'n groot paard kan dat prima hebben (advies is ook ; liever iets (!) extra dan te weinig). Bij Anna hebben we haar zelfs op de weegschaal gehad, zowel voor het afvallen als voor de wormkuur.
Het gewicht van Olivia en Elsa laat ik ook jaarlijks schatten door een veearts, en ik meet ze zelf met zo'n meetlint. Dan ga ik daar ergens tussen zitten. Beebs ontworm ik puur na mestonderzoek,en in overleg met een holistisch DA (nu met equiparex).
Wat ik wel zou doen is even bij de pony blijven na de spuit gegeven te hebben. Ik doe dan vaak even uitmesten of poetsen oid. Dan zie je vrij snel of ze al dan niet reageren.
Bladwijzers