Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: veulen ontwormen

  1. #16

    Re:veulen ontwormen

    Moet kunnen toch?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  2. #17
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:veulen ontwormen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Moet kunnen toch?
    Phoe, wel vanmiddag armen om hem heen gedaan om te tillen......

  3. #18

    Re:veulen ontwormen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Nou, mest is onderzocht hoor.

    Hij heeft geen spoelwormen, dat is prettig!

    geen spoelworm
    bloedworm 1000
    nu ivermectine geven,
    daarna moxidentine na 8 weken
    16 weken moxidentine.

    Ze vroeg of ik hem op een gewone keukenweegschaal kon krijgen om zijn gewicht te bepalen
    Bemoei me hier toch even tegen aan als je het niet erg vind. Het is meen ik toch een shetlanderveulen ?
    Moxidectine kan ernstige neurologische uitval veroorzaken bij veulens jonger dan 4 maanden maar ook bij ponies
    lichter dan 200 kg. Ik zou zelf dus geen moxidectine geven en je veulen regelmatig blijven nakijken
    dmv mestonderzoek. Dan weet je ook direct of hij over een paar maanden ook nog steeds geen spoelworm besmetting
    heeft die met name voor veulens gevaarlijk is en waarbij ivermectine en moxidectine niet werken.

  4. #19
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:veulen ontwormen

    Beste Muriel,

    Als je nu goed gelezen had, had je gezien dat hij NU ivermectine heeft gehad.
    Over 8 weken, dan is hij een half jaar oud, krijgt hij moxidentine.

  5. #20
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:veulen ontwormen

    Dan is hij toch nog steeds lichter dan 200 kg? (ik heb trouwens geen verstand van of kleine pony's niet tegen moxidectine kunnen)
    A lot of people talk to horses, not many listen

  6. #21
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:veulen ontwormen

    Volgens onze veeartsen (wij hebben 3 praktijken gevraagd naar hun ontwormbeleid/onderzoekopties en kosten) is de grens niet zo persé 200 kg. Wel moet je een beetje voorzichtig zijn met het zgn. 'overdoseren' bij zulke mini's. Anna weegt nu iets minder dan 200 kg, maar krijgt wel een 200 kg dosering (bij chemisch ontwormen).

    Mijn Olivia heb ik bijvoorbeeld wel eens voor 800 kg gegeven terwijl ze toen (geschat) rond de 700 woog. Dat is niet zo erg, en zo'n groot paard kan dat prima hebben (advies is ook ; liever iets (!) extra dan te weinig). Bij Anna hebben we haar zelfs op de weegschaal gehad, zowel voor het afvallen als voor de wormkuur.

    Het gewicht van Olivia en Elsa laat ik ook jaarlijks schatten door een veearts, en ik meet ze zelf met zo'n meetlint. Dan ga ik daar ergens tussen zitten. Beebs ontworm ik puur na mestonderzoek,en in overleg met een holistisch DA (nu met equiparex).

    Wat ik wel zou doen is even bij de pony blijven na de spuit gegeven te hebben. Ik doe dan vaak even uitmesten of poetsen oid. Dan zie je vrij snel of ze al dan niet reageren.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •