Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: voor het eerst in tijden weer samen op pad

Re: voor het eerst in tijden weer samen op pad

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    PS @Eline: voor mij werkte het ook niet buiten. Maar wie weet bij Trea's paard wel. @Trea: ik vermoed dat je basis nog wel sterker kan...
    Ik vermoed dat mijn basis nog véél beter kan. Ik ben nog maar net aan het rijgedeelte begonnen, heb nog maar nèt de 9-step back-up erin zitten en zijwaards heb ik nog nieteens gedaan. Het moeilijke is, dat ik (en mijn paarden) zo gewend zijn om buiten te rijden ipv. in de wei, en dat ze natuurlijk heel veel dingen moeten afleren (ik ook trouwens). Soms denk ik wel eens dat het veel gemakkelijker zou zijn om met een jong paard te werken.
    Als ik nu buiten ga rijden, en helemaal als we met twee paarden tegelijkertijd gaan, merk ik, dat ik snel wil terugvallen in oude patronen. Zeker omdat je onderweg ook lekker aan t kletsen bent, en ik niet geconcentreerd genoeg ben. Het zit bij mij nog niet in het automatisme, dat Parelli.

Maar nog even over pump-rain. Ik heb dat stukje meerdere malen gelezen, maar vind het nogal vaag. Hij heeft het over trombone?? Nou ik weet niet hoe ik de trombone speel, nieteens hoe die eruit ziet
    Maar ik strijk dus over de teugel, drie keer achter elkaar, van boven naar beneden (dus naar het paardenhoofd toe), en dat zou voor het paard een teken zijn dat de ors eraan gaat komen? Zoiets?
    En je doet dat over één teugel (òf links, òf rechts), en niet op beiden tegelijkertijd? Heb ik het zó goed, of zit ik er weer naast?

met trombone bedoelt hij: 3 keer als voorbereiding over de teugel (idd 1 teugel!!!) heen glijden met een vuist - dit ter voorbereiding voor de one rein stop. wanneer je dit uitvoert bij een dribbelig paard buiten ga je niet helemaal door naar de stop (fase 4) anders worden ze erg kribbig. maar of dit in dit stadium gaat werken weet ik niet. meestal als een paardje eenmaal rightbrained is kan je er beter af gaan en oefeningen gaan doen. als je buiten vervalt in oude patronen zou ik eerst zorgen dat je in de wei wat verder bent en het allemaal een soort van automatisme wordt. Pat zegt niet voor niets pas naar buiten in level 3 (geloof ik) maar tegen die tijd is mijn paard er niet meer denk ik...

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

uuh, volgens mij zegt ie in level 2 hoor
    Je gaat trouwens wel door naar fase 4, dan moet je paard dus stilstaan. Als hij dat niet kan, eraf en left brain krijgen. Als je bijv in stap zit, en je paard gaat de hele tijd in draf, dan doe je niet elke keer een one rein stop, maar buig je hem elke keer naar stap (one rein transitions). volgens mij bedoelde je dat elien?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

ja dat bedoelde ik maar ik kon het me allemaal niet meer precies herinneren....ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit zelf gedaan heb (dat heeft sanne mijn zusje een tijdje gedaan en kwam er achter dat het dus niet werkte... dus toen heb ik het niet meer gedaan) Trombone techniek doe je trouwens alleen in het begin, dat kan je later weglaten, Trea.

Aha, ik begin hem nu te vatten. En als ze afremt bij fase 1 ga ik tòch door naar fase 4?
    En hoe vaak mag je deze techniek (dus beginnen met trombone en doorgaan tot ors) doen tijdens een uurtje rijden? Blijf je dit oefenen, en doe je dit ook elke rit weer, ook als het niet meer nodig is (tot fase 4 gaan), of kan je na een tijdje zeggen: "oké, ze stopt op fase 1, (zuchten en stoppen met rijden) en dan laat ik het daarbij. In de wei doet ze dat namelijk wèl heel goed, en ook als ik alleen met haar naar buiten ga. Ik vind het eigenlijk zo zonde om telkens naar fase 4 te gaan als ze bij 1 luistert.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

@trea: als je wilt weten hoe pump -the- rein eruit ziet, moet je even kijken op de site van Frans en Ilona:
    http://www.paardnatuurlijk.nl, onder het kopje: filmpjes en video's staat een stukje van Ilona die dat onderdeel heel duidelijk voordoet.
    mijn paard heeft een mening.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ook al mag ik dan van Pat niet buitenrijden, ik blijf het toch doen hoor . Al zo lang als ik Fenna heb (vanaf haar 2e jaar) gaan we naar buiten, eerst wandelend en daarna ook rijdend. Fenna weet niet beter dan dat we naar buiten gaan en daarbij vertrouwen we elkaar genoeg. Tuurlijk is ze best weleens right-brained, maar ze is geen vluchter ze staat stokstijf als ze iets echt heel spannend vind (gebeurd heel af en toe). Dat geeft mij de kans om haar aandacht te vregen en te zorgen dat ze weer left-brained word. Ze vertrouwd mij in die situaties en doet dan heel braaf wat ik zeg.
    Ik galoppeer ook als we buiten rijden, maar zorg dat ze dan left-brained is als we alleen rijden.
    Als we samen met iemand anders buiten rijden is dat altijd eenzelfde persoon die haar pony heel goed onder controle heeft. We vertrouwen dus eigenlijk met zijn vieren op elkaar en laten de ponies dan ook weleens met elkaar wedstrijdje doen met de wetenschap dat ze allebei goed te sturen en te stoppen zijn als wij dat willen.
    Ik vind deze ritjes ook heerlijk, ipv één zijn met alleen Fenna zijn we het dan met zijn vieren dat is echt heel gaaf!
    Ik moet erbij zeggen dat sinds ik Parelli, ik niet meer met andere mensen buitenrij. Simpelweg omdat zij geen controle hebben en het geduld niet hebben als ik bijv. door de fases heenga voor we verder kunnen rijden.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten