Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 51

Topic: Ontwormen

  1. #31

    Re:Ontwormen

    ik vind het erg grappig te lezen dat Bienie denkt dat men in België raar opkijkt van mestonderzoek
    Dat is absoluut niet zo, ik woon in het Zuiden van Nederland en heb uitsluitend Belgische dierenartsen en als er echt iets mis is ga ik naar België naar een kliniek, al een ruim aantal jaren geleden heb ik in overleg met hen mijn wormbeleid uitgestippeld en dat ging uit van ontwormen na mestonderzoek, nu al een aantal jaren via het woud, maar vroeger gewoon met een zakje poep naar de Belgische dieren arts.
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  2. #32
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    39
    Berichten
    505

    Re:Ontwormen

    Mestonderzoek vind ik grote nadeel dat moment opname is.

    Bijv. je doet 4 keer per jaar mest onderzoek.
    1jan stuur mest op en niks aan hand.
    2jan, paard loopt wormbesmetting op.
    En vervolgens kom je pas 3 maanden later achter dat je paard behoorlijke wormen besmetting heeft.
    Vandaar dat ik zelf niet interessant vindt gezien nogal moment opname is. (tenzij je veel vaker laat controleren).
    Zo set dat je zelf kan controleren lijk mij nog best wel interessant


    Mijn paard staat op camping en land bemesten ze met de paarden mest. Om die reden ontworm ik dus maar om de 2 á 3 maanden. Want er hoeft maar 1 gast paard te zijn met wormen en de boel is weer besmet. Wel wil ik dit voorjaar mestonderzoek doen in plaats van ontwormen tot dat eerste gast paarden weer komen.

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    Joram, jij gaat er ten onrechte van uit dat als je maar braaf om de 2-3 maanden met een chemisch middel ontwormt, dat je paard dan geen infectie kan oplopen. DIT IS EEN GROOT MISVERSTAND!!! Mede doordat er steeds meer resistenties ontstaan tegen de chemische middelen, is het regelmatig gebruiken ervan geen garantie dat je paard geen besmetting oploopt. Dus óók bij het gebruik van chemische middelen is het goed om regelmatig mestonderzoek te doen, zodat je de werkzaamheid van de middelen kunt monitoren.

    Om de paar maanden de mest controleren geeft je inzicht in hoe het met de infectiedruk gesteld is. Als door de levensomstandigheden van je paard het risico op infectie groter is (bv. vanwege een sterk wisselende kudde, de aanwezigheid van jonge paarden, niet uitmesten van de wei), dan kun je vaker testen. Heb je de ideale omstandigheden zoals ik hier nu heb (2 paarden op voldoende grond, nooit gastpaarden, regelmatig omweiden op weides waar ze lang niet gelopen hebben), dan kun je in feite toe met minder testen (maar omdat ik nog maar net begonnen ben, test ik voorlopig nog wel heel regelmatig). En wanneer je zelf test, kun dat inderdaad ook wat vaker doen voor meer zekerheid.

    Overigens, als je paard altijd schoon is getest en hij loopt een infectie op vlak na je laatste test en je test dan pas weer na een paar maanden, dan denk ik niet dat in die korte periode de infectie al zódanig is opgelopen dat je paard er ook echt ziek van zou worden. Dus als je dan ontdekt dat hij teveel wormen heeft, ben je nog echt wel op tijd om hem te behandelen.

    Het probleem met het hele wormenverhaal is dat je nooit 100% garantie hebt dat je paard geen besmetting op zal lopen. Wij mensen willen die garantie wel en we geloven dan ook graag in de illusie dat als we maar zus en zo omgaan met het ontwormen, dat ons paard dan nooit een besmetting op zal lopen. Helaas, garanties bestaan er niet...
    We moeten een beleid opstellen dat past bij onze situatie, en er voor zorgen dat het paard zo gezond mogelijk is zodat hij zelf een goede weerstand heeft tegen wormen. Dan heb je het meeste kans op succes.

  4. #34
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ontwormen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bienie
    Zou dat het probleem zijn, het sceptischer zijn van de Belgen? Het zou het wel verklaren (ook waarom het zolang heeft geduurd voordat ik echt het nut om het zo te zeggen van Parelli ging inzien, wat het nu eigenlijk echt doet & betekent en hoe leuk het is ).

    Nuja, ik ga het in ieder geval navragen hier en dan zien we wel weer verder
    Maar wat zeggen jullie over al die reacties van paarden die volgens mestonderzoek ok waren en alsnog wormen hadden? Zelfs paarden waarbij je de wormen eruit zag kruipen (aarswormen) maar waarbij het mestonderzoek ok was dus geen ontworming nodig (en ze hadden zelfs de wormen meegestuurd maar dat hadden de onderzoekers niet eens gezien). Er zijn meer verhalen van mensen die problemen kregen na mestonderzoek dan na gewoon standaard ontworming .. Wat daarmee
    Ik heb VPL het Woud een keer gebeld nadat mestonderzoek negatief was terwijl we een wormpje erbij hadden gedaan in de mest. Ik was toen ook verontwaardigd dat ze die niet gezien hadden. De uitleg was eigenlijk logisch. Wormen bestaan voor 75-90% uit water, waardoor ze zeer snel vergaan en, in dit geval, worden opgenomen in de mest substantie. Je stuurt je pakketje mest op via de post, dus wanneer het op plaats van bestemming is en onderzocht kan worden, is die worm allang opgelost en vind je hem dus niet meer terug! Daarom is het denk ik ook een eitelling die ze uitvoeren.

    De worm zoals ik hem omschreef aan de telefoon was volgens de meneer zeer waarschijnlijk een horzellarf. Ook hij zei dat deze niet erg gevaarlijk zijn en na opname via de gele eitjes op de vacht, vaak gewoon weer uitgepoept worden na een tijdje, zoals nu te zien was in de mest. Voor de zekerheid zou je dan einde van het jaar hiertegen kunnen ontwormen.

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    Euhm... aarswormen kun je met mestonderzoek ook niet zien, die leggen geen eitjes die je in mest kunt vinden.
    Wil je testen op aarswormen, dan moet je een plakbandje tegen de anus aanplakken en dit vervolgens onder de microscoop bekijken.

  6. #36
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ontwormen

    Ik denk zelf dat veel van de negatieve verhalen van mestonderzoek voortkomen uit aarsmaden. Of maar even een mestmonstertje insturen en geen idee hebben wat dat verder voor implicaties heeft.

    Probleem is dat je als leek niet weet, wat jou dierenarts er wel of niet over weet. Ik weet namelijk dat heel veel dierenartsen niet zo'n goed idee hebben hoe ze een groep paarden moeten managen met behulp van mestonderzoek. Ze kunnen wel even een mestballetje onderzoeken, maar dat is maar de helft van het verhaal.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  7. #37
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    Sanne, waar (op internet) kun je dan volgens jou wél goede, betrouwbare informatie vinden m.b.t. ontwormen?
    Er heerst zóveel onduidelijkheid over en iedereen denkt het maar te weten...
    Waar kunnen de zoekenden hun antwoord vinden? Want dat is dus niet altijd bij je eigen DA, begrijp ik...

  8. #38

    Re:Ontwormen

    Marja voornamelijk engelse zoekwoorden gebruiken dan kom je op vele wetenschappelijke stukken terecht. Er staat heel veel verspreid op het net.
    Te veel om even een lijstje te maken waar je kan zoeken. als je bijv. bij horses.com begint dan kom je daar vanzelf andere links tegen waardoor je steeds verder en dieper kan graven. Vele weken lees plezier

  9. #39
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ontwormen

    parasietenwijzer.nl bijv.

    Daar kan je lezen wat welke worm doet, wat de cyclus is, welke middelen waar tegen werken en wat en hoe wbt wormonderzoek.

    Wormbestrijding.nl en dan bij FAQ kijken, daar staan wel goede vragen en duidelijke antwoorden.

    Mocht je nog vragen hebben, ik heb me er redelijk in verdiept

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #40
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    @ Inger: Ik heb al wel heel veel gelezen en met verschillende dierenartsen gesproken, maar ik lees/krijg overal tegenstrijdige informatie.
    Het enige waar men het over eens is, is dat er resistenties zijn ontstaan en dat dat alleen nog maar erger wordt, en dat selectief ontwormen dus belangrijk is. Maar wat nu precies het beste ontwormingsbeleid is, en hoe vaak je mestonderzoek zou moeten laten doen, daar kan ik geen eenduidige adviezen over vinden.

    @ Sanne: weet wat je aanbiedt. Ik heb dus wel wat vragen.
    Hoe zit het nou met de horzellarven? Ik lees in dit topic dat er DA's zijn die zeggen dat die larven niet veel kwaad kunnen. Maar mijn nieuwe Duitse DA vertelde me dat ze berucht zijn vanwege de maagschade die ze kunnen veroorzaken en dat het dus belangrijk is om er in het najaar tegen te ontwormen. Nou heb ik hier geen horzels en dus ook geen eitjes gezien dus voor mij is het niet zo van belang, maar ik ben nu toch wel nieuwsgierig naar hoe schadelijk die dingen nou werkelijk zijn en of je in horzelrijke gebieden er idd het beste preventief tegen kunt ontwormen...???

    Verder heeft het Woud me geadviseerd om 4 x per jaar mestonderzoek te doen.
    Via wormtest.nl vernam ik dat het in de winter niet zo veel zin heeft om te testen, omdat de wormen dan toch nauwelijks eitjes leggen en je dus niks zult vinden. En op de parasietenwijzer heeft men het zelfs over alleen in maart te testen.
    Klopt het dat testen in de winter geen zin heeft?
    En ontwormen in de winter, is dat nou wel of niet zinnig? Want wormen die geen eitjes leggen, die kunnen toch alsnog wel een te grote populatie hebben en dus bestreden moeten worden, of zie ik dat nou verkeerd?

    En hoe zit het met het advies om één keer per jaar tegen lintworm te ontwormen, is dat zinnig?
    Als je dagelijks uitmest en je ziet nooit stukjes lintworm in de mest, dan mag je toch wel aannemen dat je paarden geen lintwormen hebben?

    Zo, voor nu waren dat mijn vragen.


  11. #41
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    Oh ja, en nog een vraag waar ik nog geen eenduidig antwoord op heb gekregen:
    Hoe lang moet een wei niet begraasd zijn, voordat hij weer als schoon aangemerkt kan worden?

  12. #42
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Ontwormen

    Horzellarven zijn niet erg schadelijk. Er zijn wel gevallen bekend van maagschade met hele grote hoeveelheden horzellarven, maar ik heb het zelf nog nooit gezien.
    Er wordt nu ook wel enorm veel ontwormt, dus dat is natuurlijk altijd de vraag; als je niet meer zoveel ontwormt, worden horzels dan wel in grote getalen aangetroffen en wordt het dan wel een probleem? Als je geen risico wilt lopen, kan je inderdaad in het najaar ontwormen, gelijk praziquantel erbij voor de lintwormen en dan ben je klaar met een wormenspuit per jaar.

    Over lintwormen: Er is in bepaalde delen van het land met mosrijke weilanden, meer kans op lintwormen. In andere delen van het land is er geen risico. Als je elke dag de mest checkt, dan zou je wel lintwormstukjes moeten zien, maar die kan je altijd missen.
    Het algemene advies is toch maar voor de zekerheid in het najaar ontwormen met ivermectine (ev. voor jonge paarden moxidectine) en praziquantel om risico's uit te sluiten.

    Er is nogal een groot verschil tussen wat parasitologen ergens van vinden en wat meer klinisch ingestelde mensen ergens van vinden . Niemand zal je heel stellig adviseren om niet te gaan ontwormen, men houdt altijd een slag om de arm natuurlijk. Ik ben het verder helemaal met jou eens; hoe groot is het risico, als je elke dag de mest controleert en weghaalt?

    Over de winter (en rode bloedworm): infectieuze larven op het weiland gaan dood bij vorst en bij droogte en warmte. Een natte, milde winter is dus gevaarlijker dan een strenge winter. Ik denk dat de verwarring met de winter is, dat veel mensen er vanuit gaan dat paarden niet op de wei staan in de winter.
    Infectieuze larven kunnen makkelijk drie maanden overleven. Een besmet weiland kan dus nog lang in de winter besmet blijven.

    Vanaf ongeveer september gaan opgenomen larfjes zich niet meer ontwikkelen tot volwassen wormen, maar gaan ze in winterslaap in de darmwand. Als ze rond de tijd volwassen wormen hebben, dan kunnen die er in de winter nog steeds zitten (en dus eitjes afgeven). Als ze rond die tijd geen volwassen wormen hebben, vind je geen eitjes, maar kunnen ze wel nog vanuit het weiland larfjes opnemen, die dan in de darmwand terechtkomen.
    Het hele verhaal van de larven in de darmwand is eigenlijk echt alleen relevant voor jonge paarden <4 of echt oudere/verzwakte dieren (waarbij de immuniteit verzwakt is).
    Testen in de winter is dus niet echt nuttig, als je de hele zomer door getest hebt.

    Of een weiland schoon verklaard kan worden: verschilt dus heel erg met het weer. Over het algemeen zou je zeggen na ongeveer drie maanden, maar dan zou ik een stuk voorzichter zijn als het mild en nat is geweest en als het weiland echt zwaar besmet is geweest door een kudde jaarlingen (waar nooit mest is weggehaald).

    Sorry, er zijn echt weinig eenduidige antwoorden op je vragen Het is allemaal een kwestie van risico's inschatten.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  13. #43

    Re:Ontwormen

    Je vergeet ook de grashoogte te vermelden.
    Bij laag gras heeft zonlicht meer invloed om de wormen dood te laten gaan dan hooggras, wat schaduw en verkoeling geeft en ze dus langer in leven kunnen blijven.
    Zoals al gezegd je zal nooit een 100% waterdicht antwoord krijgen omdat elke situatie anders is. ships he?

  14. #44
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ontwormen

    Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Sanne.
    Ja dat er geen 100% zekerheid te geven is snap ik, maar ik wil mezelf wel zo goed mogelijk informeren en dat is best lastig als je overal tegenstrijdige informatie krijgt. Het is dan wel fijn als iemand even helpt de dingen op een rijtje te zetten.

    Voor mijn situatie denk ik dat ik het nu toch wel goed op orde heb. Ik ontworm helemaal niet meer chemisch maar geef Verm-X om de weerstand te ondersteunen. Preventief eens per jaar tegen horzellarven vind ik niet nuttig aangezien ik hier 0,0 eitjes heb gezien. Mos heb ik niet in mijn weiland dus ik vermoed dat het risico op lintworm ook niet zo groot is.
    Dus ik ga lekker zo door en als ik dan in de winter niet hoef te testen, heb ik in elk geval nog tijd genoeg om uit te vinden hoe mijn nieuwe microscoop werkt.

  15. #45
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ontwormen

    Hmmm, aan sanne's mening hecht ik iets meer als gemiddeld gezien haar achtergrond.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •