Oorspronkelijk Geplaatst door
inger
Denk dat je ook moet opletten dat je paarden niet gefrustreerd raken van te kleine mazen. Volgens mij moet je goed kijken naar hoe "handig" je paard met prutsen is om het hooi er uit te krijgen. Welk hooi je gebruikt lang, grof, fijn, kort enz..en dat moet zien aan te passen aan je soort hooinet.
Ik heb ook paarden gezien en ervaringen gehoord dat die erg nijdig werden bij mazen van 4,5 bij 4,5 en dit dus voor hen geen juiste oplossing was.
Maar ook (daar kan ik zelf over mee praten) dat pony's met mazen van 3x3 erg snel handig worden en dan na een kleine periode weer bijna net zo snel kunnen eten als gewoon los hooi.
Wat ik als voordeel zie aan dit soort systemen is dat je het verspreid kan aanbieden waardoor de paarden gaan bewegen over het hele terrein.
Zeker als je het ook nog eens ver van het water geeft. Je het makkelijk klaar kan leggen voor een ander mocht dit nodig zijn. Deze hierdoor snel klaar is en jij precies weet wat er gegeven is. en je dus niet verkeerd kan voeren.
De hoeveelheid vertragen van de eetsnelheid is erg paard/pony afhankelijk en kan soms lastig zijn.
Daarbij denk ik dat je ook niet alleen naar het vertragen moet kijken maar ook naar hoe hard het paard trekt. Als je voer voor de hele dag wil geven en het paard staat de hele dag in een scheve houding flink te trekken om het hooi door te kleine mazen te krijgen geeft dit op ten duur waarschijnlijk problemen. Is nog niet onderzocht omdat vertraagd voeren nog niet zo heel lang zo'n bekendheid heeft. Maar wel iets is om in je achterhoofd te houden denk ik.
Er spelen veel facetten mee bij het voeren in slowfeeders
Bladwijzers