Ik zet hem even hier neer, omdat ik niet goed weet waar ik hem anders moet zetten.
Een vraagje cq vaststelling van mijn kant, ik zie veel mensen parelli volgen, en ik begrijp het, ik vind een groot deel van de theorie begrijpelijk en logisch en pas een aantal ideeen ook zelf toe..
Er blijven echter een aantal punten die ik niet goed begrijp, kan begrijpen of wil begrijpen en ik ben heel benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.
Ik oordeel niet, ik wil niet oordelen, maar ik ben ook niet van een enkele stroming of persoon volgen. ik probeer stromingen te combineren, ideeen samen te voegen, de voor mij (en mijn paard of welk ander dier) 'beste' en meest werkbare ideeen mee te nemen in training.
Een constatering daarbij is dat er binnen NH weinig gewerkt wordt met positieve bekrachtiging, corrigeer me als ik het verkeerd heb. Kijk ik naar Parelli, kijk naar Voest die zelf duidelijk stelt dat paarden niet over positieve bekrachtiging getraind kunnen worden omdat dat gevaarlijk is. Maar ook Parelli werkt vooral met negatieve bekrachtiging of theoretisch gezien zelfs met positieve en negatieve correctie.
Vanuit de trainingsleer vind ik dat 'vreemd'... het weglopen voor druk is een negatieve bekrachtiging als je schuiven als gedrag ziet en het paard dat wijkt om de druk te ontwijken is de 'negatieve' kant (geen emotie maar simpelweg 'verwijderen' van druk).
Het wiebelen met het touw, het paard wijkt omdat het touw dat onder zijn kaak huppelt gewoon vervelend is.. het levert hem iets op om weg te stappen (rust aan zijn kop) maar ik kan zo mijn paard ook leren dat hij iets verdient met achteruit stappen door gedrag te vangen dat hij zelf aan biedt of criteria zo te stellen, je spel zo in te richten dat je paard het gewenste gedrag vertonen kan.
Het niet kunnen trainen met voer is vaak het gevolg van het feit dat het paard dan te fanatiek wordt, voor mij is dat net hetgeen ik wil. Als mijn paard fanatiek wordt van voedselbeloning kan ik heel goed gedrag vragen en zelfs shapen (zelf uitgevoerd gedrag vangen en uitbreiden), het paard zelf laten nadenken enz om zijn beloning te bemachtigen. MITS hij de basis kent, de zelfbeheersing heeft mij niet omver te lopen voor zijn voer, maar dat zijn de regels van het spel die ik hem moet leren.
Ik geef toe, ik ben een enorme clickerfanaat, dus ik ben een beetje bevooroordeeld... net omdat je zo leuk gedrag kunt vangen, omdat een dier meedenkt en omdat je zo enorm goed (ook of afstand) kan timen met wat je goed vindt.. het is heel direct en heel duidelijk.
Voor een dier wiens dag uit 80% eten bestaat vind ik persoonlijk voerbeloningen geen onnatuurlijke beloningen.
Wat zien jullie als voor- en nadelen, combineren jullie dingen? Ik ben heel benieuwd naar de visies
Bladwijzers