Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Twijfel... is ze wel het juiste paard voor mij....

Twijfel... is ze wel het juiste paard voor mij....

Ik heb 6 maanden geleden een ontzettend lieve en zachtaardige merrie (RBI) gekocht. Ze zal nooit bijten of trappen, is erg aanhankelijk, gaat graag met je aan het werk (grondwerk) en ik ben echt gek op haar. Alleen... ze is schikt snel... kan snel nerveus worden als ze iets vreemds ziet in haar ogen, sluit zich af en kan dan ineens in paniek raken. Ik kan haar dan moeilijk "handelen".

Een maand of 2 geleden is het flink mis gegaan toen we tijdens het wandelen skeelers tegen kwamen en ze me bijna over straat mee sleurde. Ze is toen los gebroken en naar huis gerend. Sindsdien durf ik het niet meer aan om alleen met haar te gaan wandelen. Ik doe nu alleen grondwerk in het paddock, een beetje parelli, veel clickertraining, wat schriktraining enz., om een nog betere band met haar te krijgen. Ik wandel nu nog wel met haar op het erf.

Gisteren wilde ik wat nieuws uit proberen: een autoband op het erf op de grond leggen en er langs lopen. Zodra de band op de grond lag zag je dat ze helemaal in paniek raakte, ook in combi met een zaagmachine aan de overkant (ca. 150 meter verderop). Grote neusgaten, hoofd in de lucht, achteruitlopen, dribbelen, vluchtgedrag. Ze wilde zich weer losrukken en als een gek wegrennen. Met veel bloed, zweet en tranen (en zo rustig mogelijk proberen te blijven), met wat clickertraining tussendoor (gek genoeg reageert ze in zo'n bui wel op simpele opdrachtjes) en diverse rondjes laten lopen heb ik haar met moeite weer naar de poestplaats gekregen. Ze had het bijna weer voor elkaar om mij mee te slepen en los te breken.

Een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen. Het was altijd de bedoeling om uiteindelijk met haar op de weg te rijden (waar ze staat is alleen een paddockje en weilanden), maar als ze tijdens het wandelen al te onbetrouwbaar is voor mij, dan durf ik er zeker niet op!

Ze is 13 jaar en is tot haar elfde ongeveer als fokmerrie gebruikt (heeft 4 veulens gehad). Er werd mij verteld dat ze bij de fokker ook regelmatig bereden werd, maar ik ben er pas geleden achter gekomen dat ze eigelijk alleen maar even goed doorgereden is vlak voor ze verkocht werd aan haar vorige eigenaar, daarvoor is ze maar weinig bereden. Die vorige eigenaar heeft er weinig op gereden omdat ze haar eigelijk vooral had voor grondwerk met haar te doen.

Ik ben gek op haar, maar soms zakt de moed me weer een beetje in de schoenen. Dat ze schrikt is tot daar aan toe, dat kan ik wel aan, maar dat wegvluchten is toch een teken dat ze mij niet voldoende vertrouwd.... Ik denk dan wel eens zal het niet beter zijn om haar te verkopen aan iemand die beter met haar momenten om kan gaan of misschien zelfs weer als fokmerrie (ze was een geweldige moeder en is gek op alle veulens) te verkopen en zelf een hele coole ijslander te kopen... Maar ik moet er eigelijk niet aan denken dat ik haar niet meer heb. Ik ben echt dol op haar, lekker knuffelen en tutten... Rijden moeten we nog oppakken, ze werd weer een beetje doorgereden vlak voor haar ongelukje en sindsdien heb ik haar op rust gezet. Ik had net les centered riding gehad en wil dit weer op gaan pakken. Ook heb ik parelli-les gehad, maar niet alles van parelli staat me aan.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Twijfel... is ze wel het juiste paard voor mij....

Neem je wel echt de tijd voor haar angst? Push je haar niet te veel?

Een RBI die zo ontploft is vaak ernstig over de grenzen heen geduwd. Kijk goed wanneer het haar te veel wordt en wacht op haar
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Dat ze je na 6 maanden nog niet volledig vertrouwt is niet zo gek, zeker niet omdat je zelf ook onzeker met haar bent. Maar dat is niet erg, je moet alleen bedenken wat je wilt. Ben je bereid er alle tijd en moeite in steken (en vaak moet je daarbij ook heel erg aan jezelf werken, wat niet altijd leuk is), of wil je nú een paard waar je al van alles mee kan? In dat laatste geval kun inderdaad beter nu een hele coole ijslander kopen zoals je zegt (al twijfel ik of een ijslander dan de beste keus is overigens, maar dat terzijde).

Ik ben van mezelf erg onzeker en had een erg onzeker paard. Ik kon op een gegeven moment ook niks meer met haar, behalve in de bak bezig zijn wanneer alle omstandigheden ideaal waren (geen wind, geen andere mensen in de buurt etc.). Als er maar iets ander was dan anders, dan kon ik er niks meer mee. Dan had ik een steigerend paard aan mijn lijntje, werd ik bang en daardoor zij ook weer banger. Niet echt een ideale combinatie dus. Bij mij heeft Parelli wel de uitkomst geboden. Ook bij mij stond zeker niet alles van Parelli me aan, maar later kwam ik erachter dat dat voornamelijk dingen waren die ik niet goed begreep, of dingen die verkeerd uitgevoerd werden. Als je ervoor kiest met je paard verder te gaan, denk ik dat het belangrijk is dat je een instructeur vindt die bij je past. En dat is soms een beetje zoeken. Bij ons heeft Roos (Pocalover) ons erg goed geholpen.

Overigens heb ik er in de moeilijke periode ook over gedacht om Zequita te verkopen, dat ze beter af was bij iemand anders. Ik ben heel blij dat ik dat niet heb gedaan, ik heb het beste paard van de wereld . Maar daar waren heel wat lesjes en een verhuizing van stal voor nodig (en een jaar of twee niet kunnen rijden). Mij was dat het waard, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als je wilt, dat het goed kan komen . Succes ermee!

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

JA precies, wat is nu werkelijk 6 maanden?

Ik heb mijn paard nu 2 jaar en buitenrijden doen we nog steeds niet hoor..
    Wandelen gaat steeds beter maar ook vaak moeilijk. In de bak kunnen we ongeveer alles

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Neem je wel echt de tijd voor haar angst? Push je haar niet te veel?

Een RBI die zo ontploft is vaak ernstig over de grenzen heen geduwd. Kijk goed wanneer het haar te veel wordt en wacht op haar
    Pushen doe ik zeker niet, ik ben juist zeer geduldig Ze is nu 2 x echt ontploft zoals je het noemt, en beide keren héél erg onverwacht... Iets eng, ik laat rustig kijken (normaal gaat het dan goed), haal haar normaal gesproken dan rustig weg als ze het ok vindt... Nu is het dus : héél erg eng, wijde neusgaten, hoofd omhoog, naar achteren proberen te lopen om vervolgens om te kunnen draaien en heel hard weg te kunnen rennen Beide keren buiten het paddock, het paddock is meer vertrouwd en daar weinig problemen, kom bijna dagelijks met haar op het erf, dus daar zou ook enigsinds vertrouwd moeten zijn Kijk, het schikken kan ik prima mee omgaan, geen probleem, blijf ik ook zelf rustig (behalve als ik zelf schik, zoals een geweerschot De boeren hier in de buurt schieten graag, en ik schik er zelf steeds van ) en heb ik haar snel weer kalm. Maar soms is ze ineens vreselijk in paniek en kan ik haar ook niet meer bereiken. Ze wil dan maar één ding, wegwezen!! En dan denk je: o, pas 2 x?? Ja, maar dat zijn dan echt de extreemste gevallen geweest dat ik haar niet meer kon houden. Het was dat ik op het terrein zelf was, buiten was ze er zeker vandoor gegaan Maar het is zo'n lieverd, soms heb je gewoon even een steuntje in je rug nodig Thuis wordt er al snel gezegt: verkopen, je kan er niet op buiten rijden wat je wel wilde, dus beter verkopen en iets anders zoeken. Maar zo werkt het niet , hè

Hoi Aussie,

Oei, dat lijkt me lastig voor je een paard dat zo heftig schrikt.

Ik weet niet waar je paard precies staat maar ik reis door het hele land om les te geven. Misschien kan ik iets voor je betekenen?

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Hier iemand met een coole ijslander en die durft ook niet alleen naar buiten Hij is ook rbi.

Het klinkt alsof je even een flinke dip hebt. Het is natuurlijk onwijs afgezaagd om dit te zeggen maar neem eens een les. Ik zou dan zelf kiezen voor Parelli en niet voor een les clickertraining. Dit vooral omdat je bij Parelli de signalen leert herkennen die je paard geeft wanneer het teveel gaat worden. En dan op het moment dat jullie het nog wel kunnen handelen en niet op het moment dat alles out of control schiet.

Bij rbi's is het vaak lastig om die eerste tekenen te herkennen. Dat kan een strak mondje zijn, niet meer knipperen of alleen al een stug antwoord op je vraag(Easy de ijslander kan heel licht zijn en snel antwoorden op vragen totdat hij onzeker wordt dan reageert hij als dikke stroop ) Maar dat is dus al een teken dat hij onzeker is. Right brain paardjes willen vaak heel graag maar kunnen gewoon niet omdat ze er vrij zeker van zijn dat ze dood gaan als ze doen wat jij wilt.
    Als ik nu zie dat Easy onzeker wordt dan kijk ik wat ik kan veranderen om het makkelijker voor hem te maken. Bij enge voorwerpen misschien eerst achter het voorwerp aanlopen in plaats van er naartoe lopen. Daarna in een grote cirkel eromheen en dan weer steeds dichter bij komen. En vooral ook hem de ruimte aan het touw geven om weg te lopen als het teveel wordt. Maar als je zelf ziet wanneer dat moment dreigt te komen kan je al ingrijpen voordat het gebeurd.

Ik denk dat iemand met een getraind oog en de vaardigheid om je de oplossingen te leren je echt een heel stuk verder kunt helpen. Je zegt zelf al dat ze een hartstikke lieve merrie is. En dat is wat de meeste rbi's volgens mij ook zijn. Gewoon hartstikke lief, zachtaardig en betrouwbaar zolang je ze, in hun ogen, niet van de cliff af duwt.

Oh wat ik er nog bij wilde zeggen! Ik ben zelf een vrij extravert persoon en ik heb heel erg moeten leren om geduld te hebben, te wachten, stil te staan en veel te herhalen. Als je net als ik dat soort dingen moeilijk vind dan is een rbi wel een uitdaging. Maar tevens ook een gelegenheid om super veel te leren.

Als je je reflexen wilt testen en stevig in je schoenen staat ben je beter af met een rbe.

Houd je van spelen en veel actie dan zit je goed met een lbe.

Houd je van mindgames en puzzels en heb je een goed gevoel voor humor dan zit je met een lbi wel snor.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Zeker een schrikkerig paardje.

Ik denk dat en les goed zal helpen omdat je direct bij bepaald gedrag hulp krijgt

Een RBI die ontploft kun je behandelen als een RB-EX weet je daar iets van? Je zou tips kunnen zoeken om een RB-EX te bereiken

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Of jij nog tijd in haar wilt investeren dat is aan jou, ik denk wel dat je stappen zult kunnen maken, wel zou ik les nemen en mij verdiepen in paardenspychologie, het pakket van Parelli over paardengedrag wat ik wel intressant vindt heet LHB (afkorting van Liberty and horse behavior )

Mischien heeft dit paard jou iets te leren, het kan een uitdaging zijn, succes op je pad.
    Je kunt natuurlijk ook zeggen ik neem eens een half jaar de tijd , ik ga begeleiding nemen , verdiep mij verder in paardengedrag en ga serieus aan de gang, en dan opnieuw evalueren, afscheid nemen van je paard omdat het niet bij je past kan ook wijsheid zijn.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Het heeft voor mij ook nogal een tijdje geduurd voordat ik ervan overtuigd was dat Flame de ware was voor mij.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Liberty and horse behavior heet dat pakket
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

O ja dat was het
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Misschien is het niet helemaal een NH manier (ik ben nog een beetje een NH groentje) maar zou het niet kunnen helpen om met een ervaren paard mee te gaan. Op die manier leer ik ook mijn jonge pony langs de weg te gaan. Ook hij heeft dan zijn spannende momenten maar zal nooit bij de ander weg gaan.

Groetjes Eline

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Hoi Aussie,

Oei, dat lijkt me lastig voor je een paard dat zo heftig schrikt.

Ik weet niet waar je paard precies staat maar ik reis door het hele land om les te geven. Misschien kan ik iets voor je betekenen?

Groetjes
    Roos
    Dank je wel voor je aanbod, ik ben alleen bang dat ik vrij ver van je afwoon, Culemborg. Ik heb momenteel geen werk en kan i.v.m. de reiskosten denk ik beter iemand wat dichter bij huis zoeken Ik heb ook les gehad, maar na haar ongelukje met als gevolg een flinke kreupelheid heb ik dat even in de ijskast gezet

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Hier iemand met een coole ijslander en die durft ook niet alleen naar buiten Hij is ook rbi.
    Wat leuk, ook een RBI ijscootje

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten