Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

  1. #1

    Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Hoi!

    Een tijd geleden ben ik met mijn paard naar de faculteit geweest voor deze onderstaande vreemde bult op haar schouder



    Er zijn rontgenfoto's en echo's gemaakt van de plek en toen bleek dat een stuk onder die bult een los botfragmentje zat, wat gelukkig goed lag ingekapseld en de spier er mooi overheen lag zeiden ze dus dat wilden ze niet weg halen, dan zouden ze meer stuk maken dan nodig was. Waarschijnlijk was dat een oude fractuur. Op de plek van de bult zat wel een zwelling en die moest rust krijgen om te slinken.
    Maar zoals jullie kunnen zien ligt die bult ook rond de plek waar het borsttuig ligt als ze voor de wagen staat. De dierenarts zei dat ze voorlopig niet in het tuig mocht staan tot de bult minder zou worden of helemaal weg was, en dat ik als ik weer wilde gaan inspannen dat ik dan moest gaan nadenken over ene voorgevormd, ergonomisch borsttuig. Hierin krijgt de schouder meer vrijheid.


    Inmiddels is dat dierenartsbezoek ruim een maand geleden en is de bult bijna helemaal weg. Komende periode komt ze nog niet in het tuig (ben nu vooral bezig met rustig aan rijden onder de man en oefeningen op de grond), maar ben wel alvast aan het kijken naar zo'n spciaal tuig, zodat die schouder meer vrijheid krijgt en die plek zo min mogelijk tot niet bedrukt wordt door het tuig. Denk dat ik pas van het voorjaar weer ga inspannen.

    Heeft iemand van jullie verstand van deze voorgevormde borsttuigen?



  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Zelf geen ervaring, maar ik ken in ieder geval twee positieve verhalen over zo'n borsttuig. Beide paarden werden in de verruimingen minder regelmatig, met voorgevormd borsttuig bleven ze wel regelmatig
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Heb je er een zware kar achter of niet? Als je iets sulky-achtigs hebt, kun je een draverstuig overwegen, daar kun je een v-vormige borst bij gebruiken zoals op dit plaatje:

    Dit is een koerstuig, voor in het gewone werk heb je een werktuig van wat zwaardere kwaliteit, dat je prima in combinatie met een tweewielige kar kunt gebruiken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Ik kan van de foto niet helemaal inschatten waar de bult precies zit.
    Ik ken wel mensen die voorgevormd borsttuig gebruiken met volle tevredenheid.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5

    Re:Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Heb je er een zware kar achter of niet? Als je iets sulky-achtigs hebt, kun je een draverstuig overwegen, daar kun je een v-vormige borst bij gebruiken zoals op dit plaatje:

    Dit is een koerstuig, voor in het gewone werk heb je een werktuig van wat zwaardere kwaliteit, dat je prima in combinatie met een tweewielige kar kunt gebruiken.
    Ik rijd met een marathonwagen, in ieder geval iets zwaarder dan een sulky, maar dit ziet er ook al wel heel gaaf uit!
    Bedankt voor de reacties! Ik ga binnenkort maar eens kijken bij de paardenschuur in Driebergen of andere tuigenmakers. Ik heb gezien dat ze er zijn van Ideal en Zilco, eens zien wat daar mogelijkheden zijn.

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Extreme bult op de schouder; iemand ervaring met voorgevormde borsttuigen?

    Mocht je niets kunnen vinden, dan zou je altijd contact op kunnen nemen met Harrie vd Bosch (website: http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/ ), die kan alles voor je op maat maken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •