Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 54

Topic: Vaak lage hoofd/halshouding

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Vaak lage hoofd/halshouding

Bedankt voor de reacties. Ik hoef natuurlijk geen sluitend antwoord, want dat is er zo niet te geven. Maar ik was vooral benieuwd naar herkenning, of dat mensen er ervaring mee hebben mogelijk in combi met iets mankeren. Maar misschien juist ook wel niet.

Promptertje, ze veranderd inderdaad wel regelmatig van houding.

Janneke, er is enigzins een vermoeden van rugproblemen.
    Met een grote maar dat er klinisch niets op te merken is. Behalve een paar jaar geleden toen ze nog zonder deken stond. Nu hebben verschillende dierenartsen haar rug al klinisch bekeken en zien er weinig aan. Je kunt duwen etc, dat vindt geen probleem.

Sja, natuurlijk kan ik haar hoofd omhoog vragen, maar eigenlijk ben ik het trainen een beetje zat.
    Ik doe weinig aan rechtrichten. Weleens een paar rondjes, en ze kan prima beide kanten op buigen. Toendertijd (toen ze nog wel wat fanatieker getraind werd was ze wel scheef in de bespiering).

Marlous, ik weet dat het inderdaad wel bij HS past. Ze doet het overigens ook in galop.

Jossie, ik zal zo even kijken voor filmpjes van haar geheel. HB is inderdaad hoefbevangenheid. Sorry, ik gebruik altijd de afkorting. Ze staat vierkant op ijzers omdat ze achter ook problemen heeft. Ze was ook op vier benen bevangen, maar voor wel heftiger dan achter. Foto's van de voorhoeven staat sowieso op mijn lijstje omdat ik graag wil weten hoe de inwendige schade is. Dit is nooit gebeurd, ze was niet vervoerbaar (omdat ze zo slecht was) en foto's aan huis was toen nog niet zo gebruikelijk. Maar de beweging van voor de HB krijg je nooit meer terug erna.

Nog wat filmpjes.
    Zelfde dag als bovenstaande filmpje maar dan op de heenweg over het zand.

En als headshaker

De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Het kan ook dat het paard op deze manier loopt doordat hij zijn schouderbladen iets omhoog trekt. Vaak gebeurd dit om de voorhand of schouder te ontlasten. zie je iets aan haar schoft veranderen wanneer ze wisselt van hoofdhouding?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik vind dat ze op het zand wel iets hoger loopt in hals tov je eerste filmpje.

Bij dat headshaking had ik even schrik dat ze over de leadrope zou stappen maar dat deed ze toch niet.

Verder weet ik het niet, ik denk heel diep is biomechanisch niet zo gunstig, maar ik kan het niet staven...
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Yvonne, dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Haar schoft lijkt wel meer zichtbaar dan vroeger.

Hihi Fiona ,dat zou geen probleem zijn. Als ik haar loslaat stopt ze gewoon en gaat grazen.
    Als ze op de cirkel loopt gaat ze wel regelmatig met de neus door het zand ook. Hier is ze nog wat wakkerder dan op het filmpje op het asfalt denk ik.

mijn oude merrie doet dit ivm atrose in de hals. Die trekt ook aan de teugels/touw als je haar hoofd hoog wilt houden.

Een andere optie kan zijn iets in het gebied van kaken luchtpijp.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Omdat er nu hier weer gereageerd is zal ik zo ook even een update geven.

Lailapri, hoe oud is je merrie? Hier is eigenlijk dat niet ter sprake gekomen op de kliniek.

We zijn op de kliniek geweest waar eigenlijk nu alle klachten worden verweten aan haar oude bevangenheid.
    Hierop wordt haar beslag aangepast. Mocht dit niet helpen gaan we terug. Veearts vond haar qua rug etc. goed lijken.

Nu 37 maar doet het vanaf haar 26e dat wij haar hebben geleerd dan je en kan lopen en kan halsstrekken, alleen de laatste jaartjes doet ze het ook in draf.

Misschien niet overbodig te melden dat zij 2x heel erg bevangen is geweest.

Je zou het altijd kunnen vragen. Bij haar kwam het eruit bij een thermografisch onderzoek. Daarna met de dierenarts verder uitgezocht.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Thermografie gaf geen heel duidelijk beeld omdat pony in het geheel wat warm was.
    Wel iets warmere plekken bij rug, schouder, hals en hoofd.

Als je de dierenarts spreekt en je hebt twijfel kun je het altijd vragen natuurlijk.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik moet het aangepaste beslag eerst de tijd geven.
    En dat eerst maar een kans geven.

Ik ben benieuwd. Heb ik eroverheen gelezen wat het beslag precies doet?

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Neuh, maar eigenlijk zegt het aangepaste beslag niet heel veel. Ze staat namelijk al jaren op aangepast beslag. Maar we gaan nu de hielen nog meer verlagen en het ijzer nog een cm terug zodat echt de hele voorzijde hoef eraf gehaald kan, zodat het afrollen sneller wordt.

Ik denk dat je gewoon moet kijken wat het met haar schouders en heupen doet als ze anders beslagen is.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Even een oud topic omhoog schoppen voor wie het interessant vindt. Helaas was aanpassing van het beslag niet voldoende en uiteindelijk is het besluit genomen haar op hoefpad te zetten. Soort van luxe siliconen en een zool. Maar ook dat lijkt niet de oplossing.'
    Een periode liep ze niet zo laag, maar wel kort in de beweging. Komt met de achterbenen in draf niet in haar eigen afdruk.. Wel wisselend beeld per dag. Soms kan ze amper in de linkergalop. Hier een filmpje van vorige week.

Sinds een paar dagen gaat ze weer steeds meer laag lopen. Headshaken heeft ze nog niet gedaan.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ze loopt duidelijk niet lekker Dyonne, maar daar heb je weinig aan natuurlijk, ze lijkt r-voor last te hebben, is ze l-achter aan het ontlasten. als ze in draf loopt lijkt ze wat meer ruimte te hebben, maar ze beweegt haar rug niet lekker soepel. Ze wordt er ook niet beter van he als ze wat actiever is geweest.
    Vervelend voor haar en jou, heb je haar wel eens door laten meten met een lecherantenne, misschien heeft ze ook problemen op andere gebieden die meespelen?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten