Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: buitenrit: gang en tempo?

  1. #16
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Dag Gilraen! Ik heb op men laatste rit extra gelet op ons tempo (denkend aan jouw vraag). Maar het was wel een heel andere situatie, want we waren met de hele kudde weg Deze afspraak heb ik nu voor mezelf kunnen maken:
    Het blijft een buitenrit en dat moet voor mij gewoon vooral leuk en los zijn! Dus de snelheid maakt me niet zo veel uit op 1 voorwaarde: ze moet(en) altijd goed blijven reageren. Ze mag(/mogen) van mij lopen zoals ze wil(len), maar als ik dan plots vraag om sneller of trager te gaan, of zelfs om te stoppen moet(en) ze op relatief lichte hulpen kunnen reageren!
    En dan ben ik het misschien ook wel eens met de reacties van hier boven; het gaat eigenlijk gewoon om de aandacht die je wel/niet hebt.

    Zo ver over mij Bij jouw gaat het blijkbaar meer over onzekerheid en dat is toch iets anders. Je spreekt over hem eerst ook op de grond voorop laten gaan (driving vanuit zone 3) en dat hij dan ook wat onzeker is. Misschien heb je dit nog niet genoeg gedaan en moet je dat eerst meer gaan doen?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #17
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Ja ik doe beide nog steeds Zowel in zone 3 lopen als rijden.

    Ik ben voor nu gewoon benieuwd wat het gaat geven met deze tips. Maar iedereen is vrij om nog aan te vullen of inderdaad eigen ervaringen erbij te zetten. Topic is voor iedereen

    (als ik de kans heb om regelmatig een ritje mee te pikken nog, zal ik mijn update hier zetten)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  3. #18
    Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45
    Berichten
    110

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Hoe zouden jullie omgaan met een tempo die door het paard zelf bepaald wordt en eigenlijk door mij erg moeilijk naar een door mij te bepalen tempo om te zetten is ...

    Zolang ik blijf stappen is het op zich nog oke, maar zodra er gedraafd is, is daarna geen enkele pas meer 100% van mij In stap wil ze ook graag versnellen, maar de 1e stap is nog het meest gecontroleerd.

    Het maakt geen verschil of ik nu elke dag naar buiten ga of niet (sta midden in het bos). Op de grond heb ik de regels nu wel duidelijk, al moet ik -nadat we denkbeeldige bocht richting huis hebben genomen- elke pas vanaf dat punt controleren.

    Dan is het logisch dat ik onder het zadel ook elke pas gecontroleerd wordt, maar zodra ik aanpassing vraag gaat het hoofd de lucht in (oren strak naar voren) en komt er een hoop spanning onder mij, want ze wil GAAN (ook van huis af).

  4. #19
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Vanaf het moment dat het onveilig (een hoop spanning= onveilig voor mij, ben niet de meest dappere persoon) voor me voelt, zou ik inderdaad elke pas controleren. Misschien zoals Niek zegt: partial disengagement, slangebochten,... tot ze terug rustig rechtdoor kan lopen.
    Of zelfs op de grond als het blijft aanhouden. Als je moet blijven ingrijpen, dan werkt er iets niet en dan zou ik het anders oplossen door bv af te stappen, tot je een andere strategie weet die je kan proberen?

    Ik heb het idee dat als ik het wil, ik Wico tergend langzaam naar huis kan laten stappen. Zou ook wel aantal partial of volledige disengagements nodig hebben, maar ik ben zeker dat het me lukt. Verder voelt het zeker alsof hij graag naar huis gaat en als het helemaal aan hem lag, liefst heel snel. Maar het voelt niet als veel spanning of onveilig. Ik kan hem ook vlot laten wegstappen van huis als ik dat echt wil. Omdat ik ook liever een ontspannen buitenrit voor ons beiden wil, had ik deze afspraak met Wico gemaakt. Maar nu ga ik eens proberen met deze tips of het me lukt om heen- en terugweg meer in balans te krijgen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  5. #20
    Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45
    Berichten
    110

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Het voelt voor mij nooit onveilig , gelukkig, maar merk wel dat er op een bepaald punt frustratie komt, want voor haar is het toch ook niet prettig om constant tegen gehouden te worden (frustratie is fout, weet het).

    Heb eerder wel eens de vraag gekregen of ze het ECHT wel leuk vindt buiten of dat ze gewoon zo snel mogelijk weer naar huis wil. Vind dat een moeilijk iets om te bepalen, want ze voelt niet RB, meer een karakter-iets van gewoon willen GAAN GAAN. Misschien mbt haar afstamming, deels engels volbloed.

    Meer partial disengagement, slangebochten is wel een goede tip. Dit pak ik er al wel eens bij en ze is dan mega gevoelig op de beenhulpen en ook onwijs wendbaar dan, maar misschien tot meer erbij pakken.

    En denk ook strenger tegen mijzelf zijn. Doorzetten en niet maar denken: oke, ga dan maar ....

  6. #21
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    De basis is maintain gait. Daar heb ik ook veel tijd in gestopt om dat goed te krijgen. Tempo binnen de gang maakte dan niet uit. Grote voordeel van dit eindeloos oefenen is dat dit er nu eg goed inzit. Zelf in grotere groepen houdt hij dit concept netjes vast. Inmiddels ben ik ook specifieker over het tempo binnen de gang. Ik vraag nu om een 7 draf, als hij onder tempo valt --> gas erbij, over tempo heen --> rem erop door partial ORS (hoewel ik meestal heel blij ben met meer tempo en het juist toesta) en dan alles weer los. Dat laatste is denk ik ook heel belangrijk. Vertrouwen dat je paard het goede zal doen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  7. #22

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Ik liep laatst buiten met Loda en toen dacht ik over dit topic na, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat nog niemand er iets over gezegd heeft, maar ik zie het nergens;

    Wat voor afspraak heb je met je paarden als je in zone 3 buiten loopt? Het lijkt me dat je die afspraak ook in het zadel vast wil houden? Of anders eerst een andere afspraak maken met het lopen, en daarna die afspraak ook met het rijden toepassen?

    Met Loda rij ik op dit moment nooit buiten, dus wat dat betreft kan ik niet zo goed meepraten, maar met buiten lopen heb ik gemerkt dat het Loda heel erg helpt als ik binnen de gang ook het tempo bepaal. Veel duidelijkheid en leiderschap van mijn kant zorgt dat ze beter ontspant en niet meer zo naar de kudde trekt. Het is wel zo dat ik bijvoorbeeld een erg snel tempo kies als ik merk dat ze fris is, en een langzaam tempo als ze erg introvert is. Maar nog steeds bepaal ik het precieze tempo. Wat ik bij deze strategie wel moeilijk vind is dat je natuurlijk je paard sneller over thresholds pusht, dit is denk ik per paard/mens verschillend, maar ik merk bij Loda dat 3 keer duidelijke hoge fase --> nog steeds geen goede reactie --> er is blijkbaar een threshold (als ze in principe goed meewerkt de rest van de weg dan hè ) waarbij ze RB-I is. In de RB-E categorie geeft Loda thresholds vaak wel aan door heel opeens stil te gaan staan, maar helpt het haar ook daar vaak als ik toch gelijk weer iets vraag, niet perse doorlopen, maar bijvoorbeeld gewoon "kijk daar naar toe (het enge ding), nee niet naar links, kijk daar heen, goed, en graag precies daar met je voet daar staan, nee geen stapje voor mij, precies hier, enz..." dan ontspant ze al snel, is weer connected, en dan kunnen we weer verder. Die precieze vragen pas ik toe als ze RB-E wordt, bij RB-I gaan we vaak gewoon even stil staan, en wordt ze of weer gewoon LB als ze even kijkt, of RB-E (omdat ik geen leiderschap toon op dat moment denk ik, maar daar heb ik dus een strategie voor )

  8. #23
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:buitenrit: gang en tempo?

    Net owv die tresholds doe ik het met wandelen ook zo! Ik kreeg het nooit verwoord, maar net dat is waarom ik hem nooit tot sneller aanmaan. (Ale nooit, op zich probeer ik een actieve stap in mijn hoofd te hebben en zeker als hij helemaal LB is vraag ik die ook. Maar als hij onzeker aanvoelt, dan vraag ik enkel dat hij reageert. Dus als hij stopt en ik laat het toe en ik vraag vooruit, dan wil ik dat hij vooruit gaat, al is het maar 1 pasje).
    Het is ook niet zo dat het me enorm stoort, maar omdat ik denk dat het uit onzekerheid komt, lijkt het me wel zo tof voor Wico om er iets aan te doen. Ik voel meer voor dingen vragen of specifiek naar punten rijden, dan toch het tempo bepalen. Want dan maskeer ik het eigenlijk want hij zou nog steeds van huis trager willen lopen en naar huis terug sneller.

    Vroeger was het veel extremer, schoorvoetend en regelmatig stilstaan. Ook al kon ik dan regelmatig niks zien, vaak was hij wel echt bang. Zo heb ik ontdekt dat hij 'voorop' gaan eng vindt en daarom in zone 3 gewandeld. En nu heb ik allerlei tips gekregen wat ik kan proberen.

    Als hij niet onzeker was, zou ik het tempo ook gewoon bepalen. Ik kon tot nu niet goed omschrijven waarom ik dat niet doe (buiten dat ik gewoon lekker relax voor hem en mij wil en niet altijd geconcentreerd rijden). En dat is inderdaad dat ik bang ben om hem over tresholds te duwen!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •