Ik ben vandaag een buitenrit met Wico gaan maken en toen kwam een vraag in mijn hoofd. Die is er al paar keer geweest, maar deze keer was ze thuis ook nog bij me.
Even een kopie uit mijn dagboek.
Een vraagje daarover trouwens: ik heb voor mezelf (al van in mijn normaltijd) de afspraak gemaakt dat ik de gang kies en Wico het tempo. Want ik vond het niet fair om hem aan te manen sneller te gaan terwijl hij van nature langzaam en wat onzeker is buiten. En ik vond het ook vervelend om hem de hele tijd in te houden (zeker vroeger) en dus wou ik ook een afspraak naar boven toe.
1x is Wico er gigantisch vandoor gegaan vroeger toen we richting huis gingen. Yoen ik hem uiteindelijk stilkreeg (heel krappe bocht ingestuurd en net niet onderuit gegaan) heb ik hem terug vanwaar we kwamen laten gaan en heel snel ook! En dan met lange teugel naar huis gestapt.
Maar nu vroeg ik me vandaag af of mijn afspraak wel een goed idee is. Misschien moet ik toch het tempo ook bepalen maar dan in het gaan bv een 4 vragen en in het terugkomen een 7. En niet dan de 9,5 wat nog net een stap is toelaten. Hebben jullie afspraken met jullie paard hieromtrent? En dan bedoel ik specifiek voor een ontspannen buitenrit. Als we in de bak vanalles oefenen, ben ik ook specifieker dan stap-draf-galop.
Bladwijzers