Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Voernijd in de wei

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Voernijd in de wei

Hoi allemaal,

Ik zit met een klein probleem (ongeveer 80 cm ). Sinds kort staat mij shetlandhengstje bij zijn neefje en broertje in de wei. Daarmee is hij met zijn 1.5 jaar de oudste van het stel. Daarmee lijkt het ook naar zijn bol gestegen te zijn. Hij is dol op mensen en knuffelen maar zodra we bijgevoerd hebben en je te dicht bij hem in de buurt komt als hij aan het eten is draait hij zich om en begint gericht te schoppen. Voor mij is dit onwenselijk gedrag. Met dit gedrage heb ik geen ervaring, heb wel een aantal ideeën over hoe ik het (mogelijk) kan oplossen maar ben ook wel benieuwd naar de ideeën/tips van anderen die in een vergelijkbare situatie zitten/hebben gezeten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groeten Eline

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Re:Voernijd in de wei

Mijn probleem is bijna een meter groter .

Het gaat soms een beetje met periodes, maar dan krijgt hij zijn voer niet TOT hij vriendelijk naar me kijkt!
    Soms kont hij heel boos aanlopen als ik de bak neer wil zetten. Dan blijf ik ervoor staan en zet hm een paar stapjes achteruit, evt met de stick, tot hij me rustig en vriendelijk aan kan kijken.

Ik zet hem en zijn "vriend"( niet tijdens het eten!) ook echt een stuk uit elkaar. Hij eet soms ook onrustig, slaat met zijn achterbeen/ maait met zijn voorbeen.

Ik kan nu zelf wel weer bijhem staan als hij eet, en ook om hem heen lopen of op zijn kont aain, mar ook dat is wel eens heel anders geweest.

Je moet denk ik steeds blijven bedenken dat JIJ de leider bent die bepaalt wie waar en wanneer eet.

Als hij gericht naar je schopt, zou ik hem echt een stevige tik op zijn kont geven met de stick, en hem wegjagen bij het voer!

Ook als hij gericht naar de anderen schopt of bijt. "dat hoeft hij niet te bepalen", dat is jouw taak....

Het is heel lastig gedrag, vind ik. Want ze zijn natuurlijk meestal onder elkaar, en dan is hij ws toch ook de leider?, maar zodra JIJ erbij bent, moet hij accepteren dat JIJ dat dus bent.

Heel veel succes hiermee. Wees consequent. Ik zou voorlopig ALTIJD een stick meenemen met voeren. Voor je eigen veiligheid.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Loda mag van mij ook alleen eten als ik daar "het teken" voor geef, of ongeinteresseerd weg loop. Als ze ook maar probeert haar neus in de bak te steken voordat als ik hem bijv. neerzet of voordat ik het "ga maar eten" gebaar heb gemaakt komt ze óf behoorlijk onzacht met mijn elleboog in aanraking terwijl haar neus richting mij-met-bak gaat, of moet ze een paar passen achteruit, en even extra geduld hebben tot ze weer netjes doet en kijkt. Loda is nu heel beleefd met voeren (dat was ooit heel anders!) maar ik blijf het ontzettend consequent doen, dat geeft ook duidelijkheid voor je paard, voor Loda is dit volgens mij ook erg prettig, zo'n structuur, want er is haast nooit meer frustratie, en geen hoge fases, wat voor haar veel rust geeft

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Bedankt voor jullie reacties.

Heb ze met aandacht gelezen en kom tot de conclusie dat bij ons de rangorde nog niet helemaal goed is vastgesteld. Of te wel de mens is nog niet altijd de baas. Ben daarom afgelopen woensdag met een ander idee de wei in gegaan. Dat idee was dat ik de baas was en dat ik zou bepalen wat er zou gebeuren. Dus stick mee de wei in. Het begon al bij het hek, daar moet je overheen klimmen en daar heb ik nu mooi mijn ruimte kunnen claimen (beetje als cecar millan (dog whisperer)). Dat werkt goed. Als uitdaging had ik een jolly ball mee (voer vond ik net iets te veel van het goede) ook die kon ik claimen. Het gevolg was wel dat mijn pony mij niet zo heel leuk meer vond, zal wel even aan de nieuwe situatie moeten wennen denk ik. Na afloop weer terug over het hek, bleef hij keurig op een meter van het hek staan terwijl hij normaal zijn neus aan mijn broek plakt. Ben dus erg tevreden. Zal met het voer ook wel beter worden denk ik zo.

Klinkt goed! Als je het zo opbouwt moet het zeker gaan veranderen denk ik!

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Ik zal het bijhouden in mijn trainingsdagboek

Bladwijzers

Forum Rechten