Sinds een maand heb ik een eigen paard: Maya. Maya is een Tinkermerrie van 8 jaar en komt uit het wild. Ze is ingereden, maar daar is in principe ook alles mee gezegd. Ik heb een probleem met haar uit de weide halen: als ik haar wil halen dan loop ik naar haar toe en het laatste stukje komt ze dan naar mij toegelopen. Ik wil met haar gaan Parellien, dus ik gebruik een touwhalster en een leadrope.
Halsteren gaat heel gemakkelijk, maar meelopen doet ze in de weide liever niet. Buiten de weide is dit geen enkel probleem, dus ze kent het wel. Ik wil er geen gevecht van maken, dus ik probeer haar op de ‘Parelli-manier’ uit de weide te halen. Ik motiveer haar ook met brokjes, dit werkt goed. Wat ik nu doe is dat ik telkens aan het einde van mijn leadrope ga staan en haar dan naar mij toe laat komen op de ‘yo-yo-manier’, dus 3 seconden het touw door mijn handen laten glijden, dan 3 seconden iets stroever laten glijden en dan lichte druk op het touw houden totdat zij naar mij toekomt en dat steeds opnieuw. Soms lukt het ook wel op fase 1.
Af en toe krijgt ze dan wat brokjes (ik probeer dit nu af te bouwen). Het probleem is dat ik vrijwel elke keer een paar minuten in fase 3 moet wachten totdat ze besluit naar mij toe te komen. Aangezien de weide nogal groot is, schiet dit niet erg op. De eerste keer dat ik dit op deze manier deed, kostte mij dit een half uur. Dit vond ik niet erg, omdat ik er vanuit ging dat de eerste keer het langste zou duren. Dit is helaas niet het geval; gisteren duurde het ook weer minstens zo lang.
Ik denk dat ze een leftbrain introvert is maar dat weet ik nog niet zeker. Ik ben echt pas net begonnen met Parelli, als in: we hebben net game 1 (friendly game) gedaan. Hoe los ik dit op een savvy manier op?
Bladwijzers