Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Frustraties mbt Parelli, wat zouden jullie doen hiermee?

Frustraties mbt Parelli, wat zouden jullie doen hiermee?

Hoihoi,

Ik heb nu sinds 4 weken m'n leasepaardje en samen doen we Parelli.
    We zijn nu bij de circling game en alles gaat qua grondwerk ontzettend goed, ze is een RBI, merrie van 4 jaar.
    De stal waar ze staat is helemaal niet NH gericht, niemand kent het woord Parelli ook maar en iedereen verklaard me voor Gekke Henkie als ik online met haar bezig ben in de longeerbak. Gisteren was het zelf zo dat ik de longerbak uitgestuurd werd door iemand die ook met haar paard de longeerbak in wilde terwijl ik pas 2 minuten bezig was, want ja, ''een beetje stilstaan en met een zweep je paard aaien kun je ook wel ergens anders doen!'' kreeg ik letterlijk te horen. Dus ik eerst uitgelegd dat dat de Friendly Game is en die ''zweep'' een carrot-stick enz enz, en gevraagd waarom zij dan niet naar de achterste bak ging (die is best wel modderig nu), haar antwoord was dat ze daar haar paard niet kon houden en niet in rondjes kon laten lopen... Ik was toen zo boos en ben maar gaan wandelen, ik was het ff zat met die ''stalgenoten'', waarom ergens over oordelen waar je niks vanaf weet denk ik dan, maargoed.
    Net dus ook weer op stal, wordt er door 2 mensen aan mij gevraagd waarom ik na die 4 weken nog steeds niet aan het inrijden ben, ''dat paard is al 4, die is eigenlijk al te oud om goed ingereden te worden'' wat een onzin dacht ik toen, beter iets later zodat ze goed heeft kunnen groeien dan wanneer er met 3 jaar al gereden wordt.

Ik wil zelf eerst het grondwerk allemaal goed doen, mijn dvd level 1/2 is gisteren besteld, en als online alles goed gaat dan pas beginnen met rijden.
    Ik kan haar ook niet op een andere stal zetten omdat ik haar daar lease, 3/4 van de paarden die er staan worden volledig geleast, en verder mag je er alles mee doen.

Wat vinden jullie hiervan, en zijn er meer mensen waar zo tegen je aangekeken wordt als je parelli doet?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re:Frustraties mbt Parelli, wat zouden jullie doen hiermee?

Er is maar 1 oplossing voor een dat is je eigen ding doen en je niks van commentaar aantrekken.
    Ik herken je probleem en heb die opmerkingen ook wel gehad in de longeerbak. Uitleg geven helpt eigenlijk niet, je moet gewoon je tijd in de longeerbak opeisen of op tijden gaan dat je het rijk alleen hebt.

Ik zei altijd, ik heb netjes mijn beurt afgewacht en ben met 20 minuten klaar en ging dan gewoon verder. Hoop gepuf en gezucht in het begin, maar dat wordt vanzelf minder.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Re:Re: Frustraties mbt Parelli, wat zouden jullie doen hiermee?

Als ze zien dat je les krijgt van iemand veranderen meningen misschien ook.
    Theorie hoor ik weet niet of t werkt maar als je les hebt in de longeercirkel komt niemand je eruit jagen en os t misschien duidelijk dat je echt iets constructiefs aan het doen bent.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja zeer herkenbaar,met parelli ben je vaak een vreemde eend in de bijt, ook daar moet je aan wennen en leren je eigen ding te doen. Uitleggen heeft vaak alleen zin als mensen het zelf vragen en echt geintresseerd zijn.
    Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Lastig, op de eerste stal waar ik stond waren er ook geen parelli mensen, maar ze waren niet negatief. Soms dachten ze wel dat ik niet helemaal 100 was, maar ze zeiden altijd, je bent goed voor je paard en er lekker mee bezig, dus waarom zouden we daar problemen mee hebben.

Ik denk dat je gewoon je ding moet doen, niet teveel je best doen alles uit te leggen, als mensen wat willen weten dan komen ze wel. Je bent gewoon iemand die ook net als alle anderen betaald voor de plek waar je staat en voor het gebruik van de faciliteiten, dat recht moet je gewoon opeisen. Natuurlijk is het aardig rekening met elkaar te houden, maar dat is geen eenzijdig iets.
    Maak je niet druk om wat mensen denken, er is maar 1 iemand aan wie je echt verantwoording schuldig bent en dat is je paard. Wacht maar af, als je straks verder komt en een fijn en betrouwbaar paard hebt ben jij de laatste die lacht.

Dus wil jij de longeercirkel gebruiken om je paard "te aaien met de zweep" dan doe je dat lekker en maakt iemand dan zo'n stomme opmerking haal dan of je schouders op, of zeg eens tussen neus en lippen door dat ze misschien dat ook eens zouden doen, dat ze dan met hun paard ook gewoon uit konden wijken naar een andere plek. Het eerste is het beste, gewoon je schouders ophalen, maar soms is het 2de toch wel erg prettig om even te zeggen
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Zeeer herkenbaar. Echt niet leuk, want soms sta je met je mond vol tanden en zeker als je net begint weet je misschien niet altijd even goed wat en hoe je iets moet uitleggen.

Ik kreeg ook hele negatieve reacties. Het enige dat helpt is inderdaad je er niks van aantrekken - te zijner tijd zullen ze zien dat je nog helemaal zo raar niet bezig bent, als je wat meer 'fancy stuff' kan en je paard gemakkelijker is dan hun paarden, maar daar heb je voorlopig niks aan! - en gewoon je eigen ding doen. Probeer op tijden te gaan dat er geen anderen zijn, of misschien is er wel iemand die het wél interessant vind en kun je een medestander vinden.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Hoewel het lastig is, lach vriendelijk naar iedereen die je voor gek verklaard en ga gewoon je eigen gang. D opmerkingen van stalgenoten verlopen meestal in deze volgorde:

- Ga toch eens wat doen met dat paard!
    - Doe je nou nog steeds niets?
    - Met die van jou kan dat allemaal wel, want die is mak/braaf (meestal gevolgd door "mijne zou dat nooit doen")
    - Da's knap, hoe doe je dat?

Die eerste fase is ook supersaai voor de buitenwereld, omdat die niet de hele kleine vooruitgang zien. Maar ergens langs de lijn komt de interesse vanzelf, meestal rond level 2/3. Dan is er ruimte om uit te leggen, want dan zijn de voordelen zichtbaar.

Als ik zo je verhaal lees, zou je niet meer terug kunnen naar "normal", dus vaar gewoon rustig je eigen koers.

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Heb wel gehad dat ik nog wel op de manege kwam toen ik al een eigen paard had en dat ze met een heel serieus gezicht tegen me zeiden dat als ik niet nu snel ging rijden ik in de problemen zou komen, dan zou hij het niet meer kunnen Je kan echt niet zomaar 3 maanden niet rijden hoor!
    Ik heb wat genikt en gezegd dat ik dat dan wel zou zien, vriendelijk bedankt voor het advies, maar lekker mijn eigen ding gedaan en verhip, hij is helemaal niet stuk gegaan, hij is juist superbraaf geworden
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik zou me er ook niks van aantrekken. Nu friendly game hoeft niet perse in de logeercirkel. En vanaf driving zou ik wel lekker die longeercirkel opeisen als je er bent. Of zij hun paarden dom rondjes laten lopen of jij doet er andere dingen, gewoon eerlijk zijn voor beide partijen.
    Ik kan me voorstellen dat voor iemand die niks met parelli heeft het heel frustrerend is als je friendly in die cirkel doet, want je staat alleen maar en dat kan idd overal. Maar vanaf de andere games beweeg je ook dus dan moeten ze het maar respecteren, klaar
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Volgens mij heb je als ( beginnend ) Parelli student twee uitdagingen
    1. Het leren van het programma zelf
    2. Leren omgaan met de omgeving

Volgens mij hebben 1 en 2 stiekem best veel met elkaar te maken, en wordt 1 beter als 2 beter wordt en andersom.

Nu is dat makkelijker geschreven dan gedaan, maar toch, doe je eigen ding, lach vriendelijk als men kritiek heeft op iets wat je doet, draai je om en ga er mee door.

En of je nou de friendly game doet of bareback door de bak heen galoppeert, jij betaalt ( indirect ) pensiongeld en hebt dus ook recht op gebruik van de bak, paddock , round corral en andere faciliteiten die er zijn. Al wil je er een boek lezen terwijl je op je paard zit, ik zou me niet 123 weg laten sturen. ( nog iets wat zo makkelijk typt, en iets moeilijker in de praktijk te brengen is)

Succes !

Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Re:Re: Frustraties mbt Parelli, wat zouden jullie doen hiermee?

En spui je frustraties in het 'het grappigste wat normals zeggen' topic! Altijd leuk om te lezen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar

- Ga toch eens wat doen met dat paard!
    - Doe je nou nog steeds niets?
    - Met die van jou kan dat allemaal wel, want die is mak/braaf (meestal gevolgd door "mijne zou dat nooit doen")
    - Da's knap, hoe doe je dat?

Oh haha dit is zo herkenbaar!

Meid! NIKS NOPES NADA van aantrekken! beleefd blijven, lief lachen en lekker door gaan!
    En inderdaad zeker jezelf niet ergens weg laten sturen. Zelf heb ik niet heel lang op een grotere stal gestaan maar ik vind wat funny girl zegt een hele schappelijke en beleefde manier om te vertellen dat je nog niet klaar bent!

Succes! En we staan allemaal achter je

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Idd, vriendelijk blijven en je eigen ding blijven doen.

Hier heb ik inmiddels al een hele serie lessen in de binnenbak van onze buren gehad. Voor mij handig (binnen dus droog en redelijk warm), en voor onze buren leuk. Die zijn inmiddels van voorstellingspubliek (ja echt!) veranderd in zeer geintereseerd. Ok, ze doen zelf geen parelli, maar ze zijn nu wel oprechtgeintereseerd in de methode en zien ook het resultaat van al dat 'domme gewandel met een lang slepend touw'

Je went eraan na een paar jaar!

Mijn meer dan behulpzame buurman (met zelf 5 paarden) vroeg van de zomer waarom we geen hond hadden genomen i.p.v een paard. We zitten er toch nooit op. Maar hij vondt het dan wel weer uiterst schattig dat onze paarden zo leuk met ons mee huppelde zonder touw en altijd naar ons toelopen.

Hahaha ik zie vaak ze vaak gefrusteerd achter hun haf aanrennen om hem te vangen en dan heb ik weer lol.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Allemaal bedankt voor de reacties, voortaan ga ik dus maar gewoon me ding doen in de longeerbak.
    En inderdaad, ik zou niet meer terug kunnen naar 'normal' en dat wil ik ook niet met haar, ze is een half jaar ergens anders geweest waar ze ingereden enz zou worden maar is na een half jaar terug gebracht omdat er niks mee te beginnen was volgens hun, het gaat steeds beter en op deze manier ga ik veel meer bereiken met haar Dat heb ik met andere paarden ook wel gezien
    En vinden jullie ook dat een paard met 5 jaar inrijden echt niet meer kan omdat ze al te oud zal zijn? Ik vind zelf van niet

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten