Hoi hoi, ik heb wellicht een raar vraagje, altijd ben ik ervan overtuigd geweest dat ELK paard ijzerloos kan.
Maar nu twijfel ik toch. Mn huide (verzorg/bijrijdpaardje) heeft nogal platvoeten en ze groeien niet super snel.
De hoefsmid zegt altijd zo zuinig mogelijk te doen omdat na 8 weken hij al niet gek veel eraf kan halen, en ze volgens hem al beetje probleem hoeven heeft.
Nu is eigenaar tevreden over de hoefsmid en heb ik het niet zo met die man, wat opzich erg vervelend is omdat IK altijd de gene ben die erbij is.(eigenaar heeft weinig tijd) Er komen verder nog 2 bekappers/hoefsmeden, waaronder 1 natuurlijk bekapper (die bij ons op stal zn paarden heeft staan) en er komt voor de andere paarden een andere leuke hoefsmid. Wel gaan de ijzers vaak na zoon 3 weken al los zitten achter en loopt ze minder fijn over t harde dan. En tja moet eerlijk zijn, ik zie paarden liever zonder ijzers dan met
Doordat de hoeven schijnbaar niet goed groeien maar hier heel veel verharde landwegen zijn en ik dus best veel op t harde loop. Vraag ik me af of t voor haar wel goed is.
Ik rijd in de winter niet echt buiten (ook ivm het uitglijden) maar in de zomer ben ik toch dagelijks wel veel buiten, ritten van 1 uur tot 4 uur afhankelijk van of ik op de harde landwegen blijf, de hei om de hoek in rijd of naar de hei aan de andere kant ga als ik eens veel tijd heb (45 min rijden met paard tot je er bent)
in ieder geval: zou dit paard toch ijzerloos kunnen met dr al slecht groeiende hoeven? (als hier meer zandwegen dan asfaltwegen waren had ik er niet eens over getwijfeld)
Bladwijzers