Hoi allemaal,
Van de week had Floris voor de tweede keer dikke kaken, nadat ik hem een dagje op het gras had gezet.
In de zomermaanden lopen ze altijd op het gras, maar vanaf speptember zo'n beetje, lopen ze in de "speeltuin" en op de track rondom de weitjes. Dan hebben ze hier en daar nog wel een paar sprietjes, maar dat wordt natuurlijk snel minder.
Een paar weken geleden wilde ik de heren weer eens wat gras laten eten, en ik schrok me helemaal rot toen ik hem ruim een halve dag later weer terug wilde zetten en zag dat zijn wangen, en het stuk tussen en achter zijn kaken helemaal opgezet waren.
Hij was verder prima in orde. At gewoon hooi, dronk goed, had geen koorts en was zijn gewone zelfje ( beetje sjaggerijniger misschien) Ik ben 's avonds nog weer wezen kijken, toen was het al beter en hij was nog steeds prima "te pas". De volgende ochtend was het over.
Deze week was de modder zo hobbelig bevroren dat ik ze in een ander weitje heb laten lopen, gewoon met hun normale voer en hooinetten. 's Avonds hebben ze ook gewoon allebei hun hooinet gehad, van Karin. Ze hebben natuurlijk wel gras gegeten, maar zoveel staat er niet en het hooi was ook allemaal op.
De volgende ochtend zag ik dat hij weer helemaal opgezet was. Anderhalve dag later is het weer helemaal weg.
Ik heb al van 1 forumgenote gehoord dat haar paard het ook wel eens heeft gehad, maar kan iemand mij misschien vertellen waar het door komt dat hij zoveel oedeem krijgt?
De eerste keer was het langer gras, afgelopen week was het korter gras.
Ik zou graag willen weten waar het vandaan komt en ook of ik er iets mee moet tegen de tijd dat ze weer op het gras gaan. Ik doe soewieso altijd "stukje bij beetje gras".
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes, Cora en Floris
Bladwijzers