Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Lastig stilstaan en schrapen

  1. #1
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Lastig stilstaan en schrapen

    Ik wil jullie nu toch om advies of tips vragen aangezien Vive (vast) stilstaan erg lastig vindt en dan gaat schrapen. De ene keer heeft ze er meer moeite mee dan de andere keer en soms helemaal niet. Nu heb ik haar bijna een jaar en heb ik verschillende manieren geprobeerd maar niet iets 'werkends'.

    Technieken die ik ondertussen geprobeerd heb zijn onder anderen:
    - hooi eten terwijl ze vast staat.
    - bewegen als ze wil bewegen (cirkels, achtetjes ect.)
    - van te voren met haar spelen
    - als ze schraapt haar voor voeten laten bewegen.

    Ik denk dat haar gedrag echt RB gedrag is.

    Hopelijk kan iemand mij helpen.

    Liefs,
    Jara
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    In wat voor situatie vraag je haar stil te staan?
    Gaat het hier om stilstaan op een poetsplaats?
    Staat ze dan vastgebonden? Zo ja, hoe? (Met één of twee touwen?)
    Wat is er recht voor haar neus, een muur of deur o.i.d. of kan ze van zich afkijken?
    Doe jij altijd iets als ze schraapt? In de zin van: reageer jij altijd op de één of andere manier op haar als ze schraapt? Wat gebeurt er als je het schrapen negeert?
    Waarom denk je dat het RB gedrag is?

    Zo, een heleboel tegenvragen.
    Helpen is makkelijker als ik meer weet.

  3. #3
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Heb je een mogelijkheid om haar hoog vast te binden?
    Zo ja, dan zou ik haar gewoon eens een paar uur vastzetten of zelfs een half dagje. Dan kan ze helemaal zelf uitvinden hoe ze hier overheen komt, zonder dat ze zichzelf in de problemen kan werken omdat ze netjes hoog aangebonden staat.
    Herhaal dat een paar keer en je paard kan rustig vast staan.

    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  4. #4
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik had er in het begin ook wel last van met falcon, ik maakte er in het begin wel wat van maar later ben ik gewoon gaan doen wat ik aan het doen was.
    Hij werd daardoor eigenlijk steeds rustiger en begon daarna hooi te eten, ik denk niet dat je vive helpt met hoog vast zetten.
    Hoe krijg je haar dan terug als ze doordat stil gaat staan, van een rbex naar rbi door desensibilisatie.
    Verder kan ik je niet echt helpen, zit alleen even diep te graven wat ik deed toen ik 2 dagen voor vive zorgte.
    Geloof dat ik haar toen gewoon vast had met de lijn aan de hand, en zo ben gaan poetsen toen was ze wel vrij oke.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  5. #5
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    In wat voor situatie vraag je haar stil te staan?
    Gaat het hier om stilstaan op een poetsplaats?
    Staat ze dan vastgebonden? Zo ja, hoe? (Met één of twee touwen?)
    Wat is er recht voor haar neus, een muur of deur o.i.d. of kan ze van zich afkijken?
    Doe jij altijd iets als ze schraapt? In de zin van: reageer jij altijd op de één of andere manier op haar als ze schraapt? Wat gebeurt er als je het schrapen negeert?
    Waarom denk je dat het RB gedrag is?

    Zo, een heleboel tegenvragen.
    Helpen is makkelijker als ik meer weet.
    Ik zal je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden Marja.
    Ik vraag haar stil te staan op de poetsplaats om te poetsen, zadelen, hoeven te doen of om even wat te pakken. Tijdens rijden met overgangen naar halt schrapte ze ook als het haar te lang duurde. Ik wachte toen tot dat ze het niet meer deed en ik het gevoel had dat ze zo minuten stil kon staan en toen vroeg ik haar weer te stappen of draven. Heel soms schraapt ze ook online als ze stil moet staan. Dit doet ze zelde. I
    Op de poetsplaats heb ik haar altijd vast staan aan een touw. In de toekomst wil ik haar ook aan twee touwen vast zetten in het gangpad maar aangezien ze zo schraapt vindt ik dit voor nu nog niet zo fijn.
    Voornamelijk kijkt ze tegen de muur aan zowel als ik haar binnen als buiten zet. Vanmiddag zetten ik haar echter aan de deur die half open is zodat ze gewoon naar de bak en kudde kan kijken maar dir maakte haar niet veel uit. Schrapen deed ze nog steeds.
    Meestal als ze schraapt vraag ik haar om haar voorvoegen heen en weer te bewegen. Voorheen deed ik dit door haar te laten bewegen of door haar andere been waarmee ze niet schraapt op te tillen. Hoe ze is als ik haar gewoon laat schrapen weet ik niet. Soms laat ik haar gewoon gaan maar meestal vind ik het al snel te lang duren en vraag ik haar als nog iets.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

  6. #6
    Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    29
    Berichten
    1.029

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gaya1
    Hoe krijg je haar dan terug als ze doordat stil gaat staan, van een rbex naar rbi door desensibilisatie.
    Sorry Monique, ik snap dit stukje niet helemaal.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

  7. #7
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Hahaha geeft niet hoor, ik bedoel dat het hoog vast zetten haar fysiek misschien zou helpen maar haar mentaal misschien niet.
    Ik denk dat ze en misschien is denk ik wel verkeer hoor, dat ze in een rbi modus kan gaan verkeren.
    Oke is sta nu fysiek stil maar kan dit mentaal niet aan, ik ga dan liever naar lala land want daar voel ik mijn goed.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  8. #8
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik vind het veel meer left brain klinken eigenlijk.
    Vooral omdat je zegt dat ze het met rijden ook deed. Als ze rb zou zijn met stilstaan zou ik eerder verwachten dat ze probeert te steigeren of achteruit/zijwaarts weglopen omdat ze niet vooruit kan. Schrapen klinkt veel meer als ongeduld.
    En dan op de poetsplaats in de zin van 'ik ben het zat en door dit te doen krijg ik aandacht en gaan we wat anders doen dan stilstaan en wachten' .

    Ik vraag me dus ook af waarom je denk dat het right brain gedrag is!

    Bij ongeduld is denk een lange adem de oplossing. Vastzetten en wachten tot ze zelf ophoud met schrapen en dat belonen door terug naar de bak/paddock o.i.d. gaan.

    Is het right brain dan zou ik haar sowieso niet vastzetten want dan heb je de kans dat ze gaat hangen als het echt te eng wordt om los te komen en weg te vluchten. Als ze in een right brain introvert staat zou zijn dan zou ze denk ik sowieso niet schrapen maar zoals Gaya zegt in 'nd' zijn en mentaal afwezig/onbeweeglijk en strak in haar lijf.

    Oh! Ik denk dat je daar ook aan kan zien of ze left of right brain is. Is haar lichaam gespannen of ontspannen? Houd ze haar hoofd hoog of laag? Kan ze niet eten of is ze juist wel op eten gefocust?


  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik zou zeggen: oefen het los. Zet haar op precies dezelfde plek als waar je ze zou vastzetten. Neem het uiteinde van het touw in je hand of leg het over haar nek. En doe de dingen die je normaal ook doet (hoeven enzo, iets halen even beter niet ). En hoe goed kan ze dan stilstaan?

    Ik heb Wico kunnen kopen omdat hij niet vastgebonden kon worden. Zijn eigenaar deed koetsentochten en iedereen kon in de pauze rustig een soepje drinken en opwarmen en hij moest altijd buiten bij zijn paard blijven staan. Nu vond ik vastbinden niet zo belangrijk en verder was het een superlief braaf paard.
    Ik heb gemerkt dat ik Wico volgens mij nu wel kan vastbinden en ik heb het nooit geoefend. Maar wel lang stilstaan terwijl ik met hem aan het tutten was of andere dingen doen. En voor een smid ofzo bind ik hem nu soms wel. Ik blijf dan wel altijd bij hem, maar dat zou ik kunnen opbouwen als ik het nodig zou vinden.

    Kan je paard mentaal tot rust komen, dan kan hij ook vastgebonden staan. Zelf merkte ik pas hoe wiebelig Wico was toen ik echt letterlijk dat touw eraan hing en dan uiteinde vasthouden en kijken hoevaak hij pasje vooruit of opzij of achteruit zette. Toen ik er echt aandacht op gericht had, merkte ik pas dat mijn doodbraaf paard, heel erg braaf was, maar niet zo goed stil kon staan
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Had je uitleg nog niet gelezen jara, als ik het zo lees ben ik het ook eens met leonie.
    Ze klinkt zo veel meer LB dan RB, het klinkt een beetje Als falcon hahah.
    Ook die schraapt onder het spelen of als hij vast staat, dat werd eigenlijk pas minder nadat ik mij er niks van aan trok
    Denk echt dat het even doorzetten is, ook veranderde het hele leiderschap gebeuren in mijn.
    Zodra die knop van onzekerheid omging van ja je doet maar, ging echt alles van eens kijken hoe of wat naar oh dit helpt dus niet meer.
    En nog gebeurt het wel eens hoor als ik BV zijn voorhoeven wilt uitkrabben, dan is hij het er gewoon niet mee eens.
    Maar ik kijk er niet meer naar op of om en dan stopt het vanzelf
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Wat je nu dus eigenlijk doet Herfst, is het schrapen belonen met aandacht.
    Want elke keer als ze schraapt, laat jij haar iets doen. Jij denkt misschien dat je haar daarmee aan het werk zet, maar zij denkt: jeetje ik sta me hier te vervelen, ik wil wat doen, schraap-schraap (= uiting van ongeduld, van willen bewegen maar niet kunnen), vervolgens kom jij en je geeft haar aandacht.
    Ik denk dat wat Leonie zegt heel goed is: laat haar schrapen! En hou dit langer vol. Als ze schraapt terwijl je met haar bezig bent, negeer dat dan gewoon. En geef pas (gerichte) aandacht als ze ophoudt met schrapen. Zo lang ze schraapt, gewoon doen wat je toch al wilde doen, maar géén aandacht aan het schrapen besteden en haar zeker niet losmaken en meenemen.

    Met rijden heb je het ook zo opgelost, lees ik!
    Dan kun je dat op de poetsplaats vast ook.

    Verder vinden veel paarden het niet fijn om voor een blinde muur vastgezet te worden, zeker niet paarden die wat drukker in hun hoofd zijn en graag dingen willen doen/willen bewegen. Als ik Atli vastzet op de poetsplaats, waar hij tegen de stalmuur aankijkt, dan staat hij nog geen minuut rustig stil. Als ik hem echter dwars op de poetsplaats zet, gewoon los, dan heeft hij uitzicht over de weides en de straat en dan blijft hij keurig staan, ondanks dat hij dan maar 3 stappen hoeft te zetten om bij gras te komen.
    Voor jou is dit kennelijk geen oplossing (heb je al geprobeerd zag ik), maar wie weet heeft iemand anders er nog wat aan.

    Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd waarom je dit gedrag interpreteert als RB?

  12. #12
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik heb met quasi destijds een hele vaststaan training gedaan om hem zo voor te bereiden op een lange trailerrit naar engeland. Begonnen in de stal naast een ander paard aan de 12 ft leadrope, deze sloeg ik dan 1 x om de bovenkant van de box. Eerst maar kort en dan steeds langer tot hij zo moeiteloos 3 a 4 uur kon staan. Ik bleef er na een paar keer niet meer bij, beter voor mijn geduld.
    Daarna alleen in de stal hetzelfde ritueel herhaald en daarna op een plek waar hij minder bekend was. Eerst samen, dan weer alleen. Kaas was erg snel rb maar als hij vaststond, hoog aangebonden, Voor de veiligheid, kon hij de wildste capriolen maken maar hangen deed hij niet... Typisch gevalletje ongeduld, geen berusting in de situatie. Slecht voor mijn ef in het begin wetende dat hij zichzelf zomaar in de problemen kan werken. Toen ik het beter los kon laten ging het beter! Passive persistence dus....

    Bij een paard in amerika was het schrapen ook erg extreem, vaak in combinatie met een paard naast hem dat hij niet kende of alleen gelaten worden door een paard wathij wel kende... Die kon echt kuilen graven en letterlijk uren schrapen/ heen en weer lopen. Door met hem te werken en zijn zelfvertrouwen te vergroten werd het lanzaam beter maar hij was nog er snel getriggert. Meer een neurotische tik vanuit zijn periode als hengst denk ik dan maar.... Vreemd was het wel!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  13. #13
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Herfst
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    In wat voor situatie vraag je haar stil te staan?
    Gaat het hier om stilstaan op een poetsplaats?
    Staat ze dan vastgebonden? Zo ja, hoe? (Met één of twee touwen?)
    Wat is er recht voor haar neus, een muur of deur o.i.d. of kan ze van zich afkijken?
    Doe jij altijd iets als ze schraapt? In de zin van: reageer jij altijd op de één of andere manier op haar als ze schraapt? Wat gebeurt er als je het schrapen negeert?
    Waarom denk je dat het RB gedrag is?

    Zo, een heleboel tegenvragen.
    Helpen is makkelijker als ik meer weet.
    Ik zal je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden Marja.
    Ik vraag haar stil te staan op de poetsplaats om te poetsen, zadelen, hoeven te doen of om even wat te pakken. Tijdens rijden met overgangen naar halt schrapte ze ook als het haar te lang duurde. Ik wachte toen tot dat ze het niet meer deed en ik het gevoel had dat ze zo minuten stil kon staan en toen vroeg ik haar weer te stappen of draven. Heel soms schraapt ze ook online als ze stil moet staan. Dit doet ze zelde. I
    Op de poetsplaats heb ik haar altijd vast staan aan een touw. In de toekomst wil ik haar ook aan twee touwen vast zetten in het gangpad maar aangezien ze zo schraapt vindt ik dit voor nu nog niet zo fijn.
    Voornamelijk kijkt ze tegen de muur aan zowel als ik haar binnen als buiten zet. Vanmiddag zetten ik haar echter aan de deur die half open is zodat ze gewoon naar de bak en kudde kan kijken maar dir maakte haar niet veel uit. Schrapen deed ze nog steeds.
    Meestal als ze schraapt vraag ik haar om haar voorvoegen heen en weer te bewegen. Voorheen deed ik dit door haar te laten bewegen of door haar andere been waarmee ze niet schraapt op te tillen. Hoe ze is als ik haar gewoon laat schrapen weet ik niet. Soms laat ik haar gewoon gaan maar meestal vind ik het al snel te lang duren en vraag ik haar als nog iets.
    Ik zou haar niet vastzetten aan 2 touwen, dat is best claustrofobisch voor een paard.
    Gewoon 1 touw, hoog binden(voor de veiligheid, kan ze zich niet bezeren met het touw), wat ruimte om te rommelen(beperkt, maar wel wat) en zelf de tijd geven uit te vinden dat rustig staan toch echt het makkelijkste is.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  14. #14
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gaya1
    Ik had er in het begin ook wel last van met falcon, ik maakte er in het begin wel wat van maar later ben ik gewoon gaan doen wat ik aan het doen was.
    Hij werd daardoor eigenlijk steeds rustiger en begon daarna hooi te eten, ik denk niet dat je vive helpt met hoog vast zetten.
    Hoe krijg je haar dan terug als ze doordat stil gaat staan, van een rbex naar rbi door desensibilisatie.
    Verder kan ik je niet echt helpen, zit alleen even diep te graven wat ik deed toen ik 2 dagen voor vive zorgte.
    Geloof dat ik haar toen gewoon vast had met de lijn aan de hand, en zo ben gaan poetsen toen was ze wel vrij oke.
    Ik zie niet in waarom ze dat zou doen, het hoog binden is voor de veiligheid, niet te kort waardoor ze claustrofobisch zou kunnen worden.
    En geef het de tijd, mocht ze even in zichzelf terug trekken dan komt ze daar ook wel weer uit en kan ze merken dat ze echt niet doodgaat van even vaststaan, dat er niets ergs is gebeurd of gaat gebeuren.

    Ze kunnen best wel wat zelf uitvinden en dat vind ik persoonlijk erg waardevol.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  15. #15
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Lastig stilstaan en schrapen

    Ik weet niet of je wel eens clickertraining doet in dat geval zou je het goede gedrag blijven staan zonder schrapen kunnen belonen met een click en wat lekkers en het slechte gedrag (het schrapen) negeer je. Zodra ze daar mee stopt click je weer. De tijd dat ze niet schraapt kun je dan steeds verder uitbreiden.

    Succes

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •