Hallo,
Zoals sommigen misschien wel gelezen hebben ben ik sinds kort met m'n paardje bezig met Parelli.
Nu heb ik alleen een probleem met de circling game, en dat is dat ze het soms ineens op rennen zet.
De yoyo game gaat wel erg goed en de send gaat vaak op fase 1.
Het gebeurt ook wel dat ze gewoon een aantal rondjes in hetzelfde tempo loopt en het disengagen doet ze ook prima, nu dus het probleem, dat ze soms ineens gaat rennen tijdens de circling game. De ene keer na een paar rondjes, de andere keer al bij de send, daat zit gewoon geen logica in.
Tot nu toe heb ik haar alleen linksom laten lopen, en rechtsom vindt ze het veel moeilijker, meestal neemt ze als ik haar probeer naar rechts te senden gelijk een spurt naar links, nu heeft ze wel dat ze alles aan de rechterkant van haar moeilijk vindt, de driving game aan de voorhand ging aan de rechterkant in het begin ook echt niet, maar nu wel zonder problemen, dus dat komt met een hogere fase misschien wel goed Ik vind het ook verwarrend voor haar dat als de goede kant van haar (linksom) al niet goed gaat, om dat rechtsom te gaan vragen, of niet?
Ik heb sinds vrijdag mijn level 1/2 pakket binnen en een 22'feet leadrope, ik zat te denken om het daar eens mee te proberen, nu doe ik grondwerk met haar alleen in de (kleine, ronde) longeerbak, en als ze gaat rennen is mijn 12'feet leadrope gewoon te kort en kan ik ook niet meer in mijn cirkel blijven stan, ik word met haar meegesleurt aan het touw terwijl zij bokkend rondjes rent. Zou het een idee zijn om een 22'feet leadrope te gebruiken zodat ik kan blijven staan en haar kan disengagen? Of beloon ik haar dan juist door haar rust te geven oid?
En zodat ik haar een groter rondje aan de buitenkant van de longeerbak kan laten lopen, zodat ze niet naar buiten gaat lopen trekken zodat ik uit mijn circling kom omdat ze me uit balans haalt?
Ik moet sowieso de dvd nog heel goed gaan kijken, en dat ga ik nu ook weer doen, verder doet ze alles super en is vaak heel relaxt, maar soms weet ik ook even niet wat er in dat hoofdje van haar omgaat om ineens te ontploffen.
Ik zou ook graag een keer les nemen mocht ik dit zelf niet kunnen oplossen, maar moet het toch zelf doen omdat instructie van buitenaf bij ons op stal absoluut verboden is, en de bak altijd vol is, dus dat zit er helaas niet in. En omdat de circling game soms wel goed gaat, hoop ik dat dit ooit altijd goed zal gaan.
Iemand die wat tips kan geven??
Bladwijzers