Oorspronkelijk Geplaatst door
lila
Dat vind ik mooi verwoord Yulia, ben het helemaal met je eens. Met de "communicatie-afspraak" en met het "lezen" van je paard.
Oorspronkelijk Geplaatst door
Maritje1991
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Parelli, sinds wanneer is dat erg?
EN ook weet ik dat horsenality geen garantie geeft. Maar kan wel bepalen of paard meer of minder bij je past.
Ik zou gewoon niet weer zo'n paard als Wonder kopen.. Hoe leuk ik haar nu ook vind, ik zou niet zo'n 2e willen en daar zal ik op selecteren, en aangezien mijn voorkeur ligt bij parelli zou ik er op deze manier mee omgaan en naar kijken.
Dus ik snap je niet helemaal..
Ik zal het proberen anders te verwoorden.
Dat jouw voorkeur uitgaat naar Parelli is niet erg (die keuze mag iedereen voor zich natuurlijk altijd bepalen!). Een relatie opbouwen met je paard op die manier is een middel in de zin van "één manier van". De horsenality van een paard op een bepaald moment in de tijd van zijn ontwikkeling is een soort van 0-meting. Dit geldt ook voor de nieuwe eigenaar. Ook die ontwikkeld zich. Of de partners dus voor langere tijd goed blijven matchen is idd lastig, dat ervaar je nu immers ook zelf, vandaar dat je probeert later nóg beter op te letten.
Maar met al je ervaring die je al had dácht je toch een goede keus te hebben gemaakt op het moment dat je Wonder je leven binnen liet lopen. En stel dat je de volgende keer dus een paard uitzoekt met je Parelli ervaringen in je achterzak, dan blijft het heel lastig inschatten hoe datzelfde paard zal zijn in de andere omgeving, andere stalling, ander voer, met training etc. Maar natuurlijk moet je ergens beginnen als je een nieuw paard zoekt, en dat is waar je op doelde, dat begreep ik. Mijn opmerkingen zijn bedoeld als een kanttekening (wellicht voor jou ten overvloedde, maar dat kon ik uit je post niet opmaken).
Persoonlijk selecteer ik een paard op stamboom, correctheid, gezondheid, foto's, beweging. Karakter is belangrijk, maar eigenlijk ben ik nog nooit een rotzak tegengekomen. Paarden met een aangeboren slecht karakter ken ik niet. Ik ken wel sjaggo's die geheel zijn opgebloeid doordat ze in een groepje kwamen te staan, consequent en eerlijk met geduld werden behandeld, lekker veel buiten, niet teveel krachtvoer. Karakter is iets wat je kan beïnvloeden en vormen. UIterlijk, beweging en al de andere eerder genoemde zaken niet.
Bladwijzers