Hoihoi,
ik heb een 'verschijnsel' die mij niet helemaal duidelijk is.
Al sinds het begin doet mijn paard zijn been omhoog als ik er aan kom met eten.
In het begin ging dat gepaard met tegen je aan duwen en enórm happerig, aan je jas en mouwen kauwen, heel erg mouthy dus.
Nou ja, het is een ruin en mouthy, is hij gewoon, mag ook.
Ik heb het een hele tijd genegeerd. Heeft nooit geholpen. Ik weet dat hij altijd veel snoepjes in zijn mik kreeg en daarom dat doet.
Het ziet er ook nog eens ontzettend schattig uit zo'n beentje met die grote ogen. Hij kreeg en krijgt er dus echt aandacht mee, en laat dat nou iets zijn wat mijn sociale paardje graag heeft haha.
Toen er in ieder geval een redelijke stabiele verhouding tussen ons was, hij redelijk netjes op zijn eten kon wachten etc,
heb ik er een commando op gezet. Ik dacht, als hij nou leert dat hij alleen iets krijgt als ik dat vraag. Ging heel goed, kreeg een prachtige uitslaande jambette op commando. Met de clicker natuurlijk, dus pas later een kleine beloning, in ieder geval als het been weer op de grond was en hij netjes wachtte.
Hielp ook niet. Wat ik nu had was geen beentje dat omhoog in ging, maar een prachtige uitgestrekte jambette.
Ik nog steeds negeren. Ook een tijdje geprobeerd om aan te komen lopen met voer, ging been omhoog draaide ik van hem weg. Duurde lang, en had niet echt het effect wat ik hoopte. Werd alleen maar heel onrustig en moest ik vervolgens wachten op een punt waar hij íets kalmeerde.
Het rare is, hij doet het NIET alleen als hij eten wilt. Hij doet het óók als hij zijn eten al heeft! Beentjes even omhoog houden.
Én als hij iets eng vind. Dan zei ik bijvoorbeeld, Kom Blade, dat kan je wel. Vervolgens trok hij dan zijn beetje op zovan; 'nee baas, ik vind dit echt te eng'
Dat merk ik nu niet meer want als hij iets eng vind 'push' ik hem nooit. In ieder geval niet zover dat hij wanhopig mij duidelijk probeert te maken dat het echt wel heel eng is.
Nu werkt mijn moeder ook heerlijk tegen door hem helemaal te vertroetelen als hij dat doet! 'Oooooh wat een brave pony!!!!! '
Heb het nu al maanden genegeerd, niet afgestraft ook geen dingen om het te stoppen. Omdat hij het ook echt in andere situaties doet, lijkt het niet puur bedelen maar echt duidelijk maken van iets. Alsof hij zijn voorbenen gebruikt net als zijn oren of mond.
Hij wacht keurig los totdat ik de emmers klaar heb, als ik aan kom zet hij een paar stapjes achteruit. Dus in dat opzicht is het minder. Maar als ik hem vast zet, het duurt hem iets te lang, of er komt een stalgenoot langs die hem ooit een snoepje gaf... Komt circuspaard in hem naar boven.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of andere leuke theorieën op die ik hier noem? Ik ben heel benieuwd! Weet nu niet zo goed wat ik er mee moet
Groetjes jessie
Bladwijzers