Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 91

Topic: deken

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: deken

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Maar later ging ik bij sommige dingen meer nadenken.
    Dat vind ik ook het leuke ervan. Je krijgt meer en andere informatie en maakt dan voor jezelf en je paard een keuze in plaats van klakkeloos na te doen wat men zegt. Het is wel moeilijk om erachter te komen wat nou wáár is. Zelfde discussie over dubbelgebroken of enkelgebroken bit. De één zegt: dubbelgebroken is veel scherper, en daardoor houden ze hun hoofd stiller en zijn gemakkelijker in de aanleuning en de ander zegt met dezelfde uitkomst dat dat komt omdat het veel zachter is. ga er maar aan staan!

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Ik probeer sowieso dingen niet uit principe wél of juist niet te doen, maar kijk naar de situatie op dát moment, en probeer in te schatten wat voor het paard prettig is en tevens werkbaar/haalbaar voor mij. Die afweging moet je denk ik steeds opnieuw maken.
    Amen!
    Ik denk dat iedereen voor zichzelf dit moet doen. Ik las net het stuk op paardnatuurlijk over hoe het paard zich warm houdt in de winter. Ik vond het wel duidleijk en er zitten ongetwijfeld veel waarheden in maar ik denk toch dat je de tekst kritisch moet blijven bekijken want het wordt geheel vanuit één oogpunt geschreven en er wordt dus niet gerept over hoe het paard is om hard te moeten werken met een dikke wintervacht in de binnenbak... Dat lijkt mij ook niet prettig.
    Nicolien: ik begrijp wat je zegt niet helemaal:

Het is juist onverstandig om een paard 2 uur binnen te zetten met een deken op na het rijden. De warmte moet namelijk worden afgevoerd, waarvoor luchtbeweging nodig is. Als je je paard een deken oplegt, kan geen luchtstroom de warmte weg van de vacht geleiden en heb je een grote kans dat je paard oververhit raakt onder zijn deken! Het opdrogen duurt voor het paard dan veel langer dan natuurlijk is en de inwendige lichaamstemperatuur daalt dan te veel.

Is het opleggen van een deken nu bezwaarlijk omdat het paard oververhit raakt of omdat zijn lichaamstemperatuur teveel daalt of beide achter elkaar ? Mijn ervaring is juist dat een paard wanneer het geen zweetdeken op krijgt na het rijden wel een aantal uren kwijt is met opdrogen terwijl het met zweetdeken in een uurtje kurkdroog is. De vacht mag dan ook een capillaire werking hebben en op een rustige, niet te snel afkoelende wijze kunnen drogen, met een deken gaat het drogen wel aanmerkelijk sneller!
    Of het ongezond is voor een paard om nat in de wei gezet te worden weet ik ook niet zo zeker meer. Ik heb die overtuiging lang gehad maar twijfel nu wel. Onder andere doordat je zei dat jouw paard in een jaar nog niet ziek geworden is van nat buiten gezet te worden en ook door dat wat ik op paardnatuurlijk las.
    Waar ik wel vrijwel zeker van ben is dat een paard met een dikke wintervacht zijn warmte niet goed kwijt in een training kan en daardoor bij te grote inspanningen oververhit kan raken. Daarom denk ik toch mijn paard weer gedeeltelijk te gaan scheren

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vandaag stond Ollie lekker buiten in de zon te grazen met haar al best dikke vacht en was geheel droog. Toen ze eind van de middag binnenstond was ze na 15 minuten licht bezweet, doordat het binnen in de koelte van schaduw en uit de wind (die er niet eens echt was) toch voor haar warmer was dan buiten! Na een uurtje was ze geacclamatiseerd en weer helemaal droog. Ze pastte zich dus goed aan aan de omstandigheden. Zonder deken kan ze dat gemakkelijker dan mét denk ik.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Het lijkt me logisch dat een paard met deken sneller droog is, het vocht wordt door capillaire werking naar de oppervlakte vervoerd maar daar moet het wel aan de lucht verdampen! Als je een wollen/fleece/badstof deken oplegt trekt het vocht van de vacht de deken in, het hoeft nu dus niet te verdampen en gaat dus sneller. Mijn idee is dat als je de deken er na een niet te lange tijd afhaalt dan is de deken nat en het paard een stuk minder. Daarbij blijven de spieren van het (inmiddels stilstaande) paard nog even warm wat spierpijn kan voorkomen... denk ik

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dus dan heeft de deken met zijn zuigende werking eigenlijk dezelfde functie als de luchtcirculatie buiten, maar dan zonder het risico op te snel afkoelen...denk ik (wat zijn we lekker leftbrained bezig )

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik kan begrijpen dat het niet handig is om een dik behaarde pony te hebben (wat sporten doe ik ook niet in winterjas) maar waarom dan scheren? Als je vroeg begint met dekens, word er lang niet zo'n dikke vacht gecreeerd. Ik vind scheren zo lelijk staan (slechts mening) maar daarnaast lijkt het me niet lekker om wel een warme rug te hebben, maar juist op de plek waar de organan warm moeten blijven, geschoren te zijn waar een gure wind dwars door je vachtje raast.
    scheren staat inderdaad lelijk maar is wat mij betreft de beste optie. Omdat mijn haf altijd buiten staat tot eind oktober(en daarna paddock met loopstal) maakt ie toch die dikke vacht aan (weet ik uit ervaring). Ach en ziet er toch best schattig uit ...

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

haha het ziet eruit alsof hij niet wilde stilstaan tijdens het scheren Wel lekker rijden zo trouwens!! Met hond en paard langs het strand! (jarloers haha)
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat ik wel raar vindt: waarom scheren mensen nu net de delen die je met een deken niet goed kunt afdekken? Is toch veel handiger als je plekken scheert die je in de wei met een deken goed kunt beschermen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja, datzelfde wilde ik ook net vragen?
    En Allegro, heeft jouw haf ook nog een deken op in de winter?? (sorry als je dit al geschreven had en ik eroverheen gelezen heb)
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Wat ik wel raar vindt: waarom scheren mensen nu net de delen die je met een deken niet goed kunt afdekken? Is toch veel handiger als je plekken scheert die je in de wei met een deken goed kunt beschermen?
    Omdat dat de delen zijn waar het paard de meeste warmte kwijt moet, daar is het scheren dus het meest zinvol.
    Maar snap je vraag wel, want ik heb ook erg mijn twijfels gehad over het buiten laten lopen van mn paard met een bloot buikje wat idd niet goed door de deken beschermt wordt. De vorige winter ging het echter prima dus ga ik het deze winter denk ik weer zo doen.

Aangemeld
    Jun 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Ja, datzelfde wilde ik ook net vragen?
    En Allegro, heeft jouw haf ook nog een deken op in de winter?? (sorry als je dit al geschreven had en ik eroverheen gelezen heb)
    Ik doe hem na het scheren wel een deken op. Die deken bedekt inderdaad niet alle geschoren plaatsen. Maar dit lijkt niet veel uit te maken omdat het haar op deze plaatsen toch pas in maart/april terugkomt.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zou een weidepaard toch niet zo snel scheren. Het risico op longontsteking enzo is met blote borst/buik gewoon veel groter. Mijn pony staat 24/7 buiten en die krijgt gewoon dr wintervacht en daar hou ik rekening mee met ridjen, maar mn paard staat op stal en werkt harder en dagelijks dus die staat wel al onder dek.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Het lijkt me logisch dat een paard met deken sneller droog is, het vocht wordt door capillaire werking naar de oppervlakte vervoerd maar daar moet het wel aan de lucht verdampen! Als je een wollen/fleece/badstof deken oplegt trekt het vocht van de vacht de deken in, het hoeft nu dus niet te verdampen en gaat dus sneller. Mijn idee is dat als je de deken er na een niet te lange tijd afhaalt dan is de deken nat en het paard een stuk minder. Daarbij blijven de spieren van het (inmiddels stilstaande) paard nog even warm wat spierpijn kan voorkomen... denk ik
    Het vocht trekt niet de deken in als het geod is maar vormt direct druppeltjes op de oppervlakte van de deken.

Een zweetdeken vind ik alleen handig als een paard wat onder dek heeft gestaan en geen wintervacht heeft gezweet heeft. Een paard dat al een wintervacht heeft gaat er alleen maar onder zweten. Die zal toch gewoon droog gestapt moeten worden.

Aangemeld
    Jun 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik zou een weidepaard toch niet zo snel scheren. Het risico op longontsteking enzo is met blote borst/buik gewoon veel groter. Mijn pony staat 24/7 buiten en die krijgt gewoon dr wintervacht en daar hou ik rekening mee met ridjen, maar mn paard staat op stal en werkt harder en dagelijks dus die staat wel al onder dek.
    tja op stal zetten is voor mij weer geen optie. Ik scheer hem al een aantal jaren zo en hij heeft nergens last van. De winters dat ie ongeschoren is geweest hoeste ie steeds wel aan het eind van het seizoen (zo rond maart). Moet er wel bij zeggen dat hij een schitterend beschutte paddock heeft en een grote loopstal (waarin de eigenaar het hooi zet dus favoriet bij de meeste paardjes).

mijn arab staat nu ook gewoon zonder deken.Hij is belachelijk snel in zijn vacht gekomen.Na de eerste dag buiten kwam zijn wintervacht al door.Hij zit nu al bijna compleet in een goeie vacht en heeft totaal net koud.Wat ik wel opmerkelijk vind is dat ie warmer aanvoelt dan toen ie kwam.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten