Heeft iemand ervaring met een paard dat zijn/haar hele leven (behalve wellicht opfokperiode) 's nachts op stal heeft gestaan en overdag op de wei (wel ook met storm/sneeuw etc. gewoon buiten) op een stalling te zetten waar ze 24//7 buiten staan? (Ik kon hierover nog geen topic vinden.)
Ik overweeg dat te doen met mijn paard. Ze is nu 15. In de nieuwe stal zou ze 's nachts op een paddock met schuilstal komen te staan en overdag op een wei zonder schuilstal maar met voldoende hooi in de winter en gras in de zomer. In de nacht hebben ze ook voldoende hooi in fijnmazige hooinetten ter beschikking. In de schuilstal staan ze beschut van regen en wind, maar de stal is wel heel hoog en open, dus het is er niet warm. Vooral niet in periodes van strenge vorst zoals nu.
Ik denk eigenlijk dat het prima moet kunnen, als ik in het voorjaar verhuis en ze dus voor volgende herfst/winter voldoende kan wennen en wintervacht kan kweken (waarschijnlijk ook nog onder een deken). En als het nog koud is de weken/dagen vlak na het verhuizen (dat zou nl waarschijnlijk maart zijn) kan ik even tijdelijk een extra deken opdoen om de grote overgang qua temperatuur die het dan voor haar 's nachts zou zijn op te vangen, en dat dan afbouwen naar mate het warmer wordt. Ik denk eigenlijk dat het vooral een vooruitgang voor mijn paard zal zijn. Degene die met mij meebeslist is echter bang dat ze het koud zal krijgen, omdat ze het haar hele leven nog niet gewend is zo veel en vooral ook 's nachts buiten te staan.
Omdat ik dit zelf ook nog nooit heb gedaan/heb meegemaakt ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen, zowel positief als negatief. En specifiek dus ook de niet meer zo jonge paarden, die echt gewend zijn 's nachts in een warmere omgeving te staan. (Dat het op zich het fijnste is voor paarden lekker dag en nacht zelf te weten of ze buiten of binnen staan en dat elk paard daar in principe ook tegen kan, neem ik even als uitgangspunt.)
Bedankt alvast!
Bladwijzers