Anna was streng en dat was goed. Twee zinnen van iemand die me les geeft en mijn gedachtes zijn alweer 3 weken verder en dan moet ik onderbreken want ik heb al lang 100 conclusies getrokken. Dat vond ik best knap van Anna want heel veel docenten van de middelbare school en op het HBO hebben nooit gezien dat ik zoiets af en toe even nodig heb. En die lieten me dan gewoon de hele les overnemen met vragen of negeerde het en dan kreeg ik vervolgens niks meer mee van de les. Een simpel 'stil, nu gewoon even luisteren' doet dan al wonderen.
Mijn opdracht komt neer op 'connectie behouden en veilig variëren'.
Ik maakte in het filmpje de follow the rail teveel om de sprong. Of eigenlijk. De ene sprong was te spannend voor Easy om daarna weer snel relaxt te worden. Doordat het heel voorspelbaar was dat we steeds naar die sprong gingen verbrak hij al voor de hoek linksachter de connectie om als een malle over of langs de sprong te racen.
Met 1 sprong had hij steeds een hele ronde om weer te ontspannen. Hier was daar te weinig ruimte voor doordat er twee sprongen stonden. Daarbij was het @ liberty voor mij nog te moeilijk om te fixen. Want als ik dan de connectie kwijt ben rent Easy gewoon weg en ik kan nu eenmaal niet zo hard rennen.
Wat we nu dus gaan doen;
De sprong de komende maand niet meer verhogen.
Focussen op synchronise with me.
Dit ga ik doen door veel overgangen tijdens follow the rail en hem meer vertrouwen de rail te volgen.
Het is zijn verantwoordelijkheid zijn neus te volgen. We gaan weer terug online en ik dirigeer de neus, daarna is het aan Easy.
Daarbij ga ik proberen hem wat minder in de gaten te houden(ik loop namelijk bijna constant met mijn hoofd schuin naar hem te kijken). Het irritante is dat ik door mijn bril niet vanuit mijn ooghoeken kan spieken. Ik heb mezelf namelijk onbewust oogkleppen gegeven door een bril met brede zijkanten(wat voor mij eigenlijk best okay is want een stukje minder zicht is een stukje minder afleiding )
Voor 80% consistency en 20% variety blijven we wel bij de follow the rail.
Ik denk dat ik ga starten met de overgangen om connectie te maken. Als die er is begin ik met de oefening die Anna me gegeven heeft.
Follow the rail met in de hoeken cirkels. Na er nog even met Lian over gepraat te hebben(handig dat evaluatie momentje in de auto op weg naar huis) snap ik het nog beter.
Follow the rail is een patroon, dat patroon kan je je paard aanleren tot hij zonder erbij na te denken en zonder connectie met jou die rondjes kan lopen. (dan denk ik direct aan manegepony's waarbij het rondje er helemaal ingeprent zit en die je niet van de hoefslag afkrijgt).
Dat is saai voor jou. Voor een rbi waarschijnlijk heel veilig want hij hoeft er niet bij na te denken en kan zich lekker afsluiten. We zitten nu op het punt dat Easy de fTR snapt en ga ik hetzelfde door dan gaan we naar het manegestadium. Dat is niet de bedoeling.
Als ik het goed snap leer je een patroon aan, dat geeft je paard zekerheid en daarnaast genoeg ruimte om weer aandacht te hebben voor andere vragen die ik zou kunnen stellen tijdens dat patroon.
patroon;
1. aanleren - alle aandacht naar patroon
2. is bekend - aandacht over voor andere dingen
gevaren - rbi; volledig op de automatische piloot zonder connectie in
nd, rbe; aandacht voor enge dingen(argh! er ligt een zwart dingetje tussen alle bruine dingetjes!) lbi: boring! ik ga op zoek naar eten lbe; genoeg aandacht om te muiten, wat als ik dichter op je ga lopen/m'n kont naar je toe doe/ga rennen
3. patroon + andere vraag - patroon gaat als vanzelf dus genoeg aandacht voor nieuwe vraag
4. andere vraag bekend - aandacht over voor volgende vraag
Lian had ook nog een mooie vergelijking. Als je begint met autorijden heb je het heel druk en bewust van hoe je de auto bestuurd en dan ook nog eens met opletten op al het andere verkeer.
Op een gegeven moment gaat het rijden als vanzelf en ben je veel selectiever met opletten op het overige verkeer. Je ziet vooral de dingen die niet kloppen in het verkeer in plaats van dat je elke auto en elke voetganger dezelfde hoeveelheid aandacht geeft.
Dan heb je aandacht over om een gesprek met je bijrijder te houden bijvoorbeeld of een luisterboek te luisteren.
Met Easy is het nu dus tijd om die andere vraag erbij te pakken. Cirkels.
In de hoek vraag ik een cirkel waarin ik Easy eerst ondersteun en het als een driving game vraag. Net zo lang totdat Easy denkt 'hey! ik snap het, we doen een cirkel' en hij zelf het initiatief houd om die cirkel te blijven lopen.
Op dat moment gaan we weer terug naar de follow the rail. Die blijven we doen totdat Easy denkt 'hey! we doen een follow the rail' en hij die zelf volhoud.
Het idee is dat ik net zo lang de nieuwe vraag volhoud totdat Easy snapt dat we een ander patroon doen. Dat duurde gisteren 8 cirkels en daarna ongeveer een korte en halve lange zijde voor hij weer bij de follow the rail was.
Uiteindelijk zal die tijd dat Easy nodig heeft om zich aan te passen steeds korter worden. Dan kan ik mijn vraag ook steeds kleiner maken. De cirkel kan ik uiteindelijk(in de verre toekomst) vragen door een kleine beweging en tijdens de cirkel kan ik dan active neutral staan zoals ik met follow the rail ook active neutral mee loop.
Als dat goed gaat kan ik het in draf gaan proberen.
Resultaat, Easy leert sneller te ontspannen wanneer verschillende vragen achter elkaar gesteld worden. We behouden connectie.
Verder heb ik nog geleerd hoe je een cloverleaf online doet en dat je geweldige impuls kunt creeeren door extreme overgangen te vragen. Bijvoorbeeld naar galop. 'het staat hier in de fik, wegwezen!' Keihard, op het hoogtepunt terug naar stap totdat er weer ontspanning is, dan weer heel hard. Zo kan je anticipatie opbouwen bij je paard en hoef je uiteindelijk alleen nog de groene vlag te geven om heel veel go te krijgen. Je paard denkt dan al aan vertrekken, je hoeft alleen nog okay te zeggen.
Maar dat moet ik nog maar even bewaren totdat ik wat verder ben.
filmpje 2
tweede Skypeles over de power of neutral.
Het filmpje werd een ontzettende blamage maar ik ben zo vreselijk blij dat ik hem gebruikt heb. Want met dit filmpje heb ik echt weer een enorme eye opener gekregen.
Eigenlijk ging alles fout. Ik moest een paard(hebben jullie dat ook dat je sommige woorden niet meer normaal kunt typen? een paar dus..) kinderen vragen me te filmen die zelf nog geen NH kennen. Ik moest dus sowieso al zeer bewust van me af zetten dat ik indruk moest maken. Dan stonden de paarden van de buren in de bak wat nogal een chaos situatie opleverde waar Easy wat van blokkeerden.
Het filmpje moest dus snelsnelsnel zonder de hele bak te gebruiken. Ik had niet echt geoefend sinds de vorige les want daar kwam een fotosessie tussen. Mijn tips van de vorige keer waren het patroon follow the rail afwisselen met een ander patroon, cirkels in dit geval. Dit om Easy te leren switchen tussen patronen en met mij te synchroniseren.
Dat werd dus een follow the rail die heel aardig ging met in de hoeken Easy rondslingeren met heel veel druk op het halster.
Eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven bij BemBem beschreef. De les die Parelli maar blijft herhalen maar die nooit volledig is doorgedrongen omdat ik simpelweg niet de ervaring had het goed uit te voeren. Je touw is je safety net en niet je connectie.
Bij de circling game die ik kan met Easy is het touw het enige dat ons bij elkaar in de buurt houdt. Zonder dat touw blijft hij niet bij me en hij hangt in draf dan ook onwijs in het halster met zeer veel druk. Anna vertelde in de Skypeles dat ik die connectie op een andere manier moest gaan maken. Puzzelpuzzel!
Ineens lees en zie ik in alles wat Parelli is die les. En Anna zelf legde er in de demo op de Equiday gisteren ook weer de nadruk op.
Hoe kan het toch dat ik dit al die tijd over het hoofd heb gezien en er gewoon bewust overal overheen heb gekeken?
Dit was wel een les die even in moest zinken. Eigenlijk veranderd het gewoon helemaal hoe ik met Easy bezig ben. Want het gevoel van connectie daar heb ik wel aan geroken, en dat gevoel is geweldig, maar nu snap ik ook hoe ik die connectie ook kan vergroten op een trainingsmanier in plaats van vooral door veel undemanding time en lief zin voor je powny
Bladwijzers