Wat ik juist zo jammer vind, is dat het grote plaatje hier lijkt te ontbreken. Is het bij jullie bekend hoeveel mensen er in het ziekenhuis of eerste hulp belanden omdat ze een raar middeltje met dubieuze claim gebruikt hebben?
In deze is het een nadeel dat we een sociaal stelsel hebben, waarbij de gezonde mensen grotendeels betalen voor mensen die zorg nodig hebben. Hoe groot zijn de kosten van mensen die door dubieuze claims of rare adviezen gebruik maken van die zorg?
Dat is waarom ik in dit geval het een goede stap vind dat onbewezen claims niet als feit gepubliceerd mogen worden. Ik wil best mee betalen als er iemand ziek is en daar zorg voor nodig heeft. Maar ik heb er bar weinig zin om dat te doen omdat er een of andere malloot een leuk middeltje weet tegen kwaal x of y. Nog even los van de kosten die staat uitgeeft aan zorg.
Dus ja, het draait om geld. Uiteraard, we leven in een kapitalistische maatschappij. Als dat hetgeen is je niet bevalt, dan zijn er zat landen waar je zorg gratis is en dit soort dingen waarschijnlijk niet van toepassing zijn. Venezuela, Cuba of China komen in mij op.
Bladwijzers