Hallo,
Ik heb vrij veel rond gelezen op dit forum maar nog niet echt een antwoord op mijn 'probleem' gevonden. Inmiddels ben ik al een aantal maanden aan het parelli-en, er is echter een dingetje waar we (of ik toch eigenlijk) niks mee kunnen. Namelijk het hoofd naar beneden vragen dmv druk achter de oren. Hij is heel licht kopschuw, kan hem wel overal aanraken en hoofdstel/halster is geen enkel probleem. Maar zodra ik een ietsiepietsie druk daar zet, gaat hij er tegenin en dus met het hoofd omhoog. Nou is meneer een goede 1.75 en heeft een lange nek, dus ik kom er dan simpelweg niet meer bij. Zelfs als hij niet zo hoog gaat, red ik het gewoon niet omdat ik kramp in mijn arm krijg. En dat komt de relatie niet te goede want dan word ik gefrustreerd, zet veel te veel druk en gaat hij alleen nog maar hoger. Krukje heb ik wel geprobeert maar toen gaf ik het na een half uur op omdat ik ook weer kramp kreeg.
'Normale' porcupine gaat wel goed, hij reageert vlot. Alleen bij die druk achter z'n oren besluit hij dus er tegenin te gaan en dan 'win' ik het dus gewoon niet. De afgelopen tijd heb ik het gewoon overgeslagen, waardoor we al een stuk verder zijn en vooral lekker spelen. Maar het zit me toch wel een beetje dwars. Het lastige is dat het niet mijn eigen paard is, hij wordt gebruikt in een aantal lesjes en daarbij ook wel met hulpteugel gereden (oftewel naar beneden gedwongen). Hij is bij de normale mensen dan ook meer kopschuw dan bij mij. Ik merk wel dat hij het onderscheid goed kan maken, welke regels bij mij gelden. Maar misschien is dit gewoon iets waar hij dat niet kan? Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen. Het is trouwens een LB, intro of extro ben ik nog niet zo over uit, twijfel gevalletje haha. Uren lang oefenen op zo'n klein dingetje vindt hij in ieder geval niet leuk.
Oja, over de hulpteugel.. ik heb aangegeven wat ik ervan vond, maar als puntje bij paaltje komt ben ik niet degene die beslist, helaas.
Bladwijzers