Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: hooi vraagje

  1. #1

    hooi vraagje

    ik word er langzaam gek van en zolang ben ik nog niet eens bezig.
    In maart ga ik met mn paard op "vakantie" en moet uiteraard hooi hebben. De eigenaren van het huis waar ze komt te staan brengt en haalt haar voor ze op vakantie gaan en als te terug zijn.
    Ik woon in het zuiden van limburg maar zit dan in roermond.

    Bij mij op stal betaal je voor een grote baal (alleen geen idee hoeveel kilo dat is) 22.50
    Daar eet ze nu 2 van op. en wellicht moet ik nog wat kleintjes erbij halen voor die maand omdat ze dan meer buiten staat.
    Ze krijgt 3a 4x per dag hooi. en geef liever teveel dan teweinig. ze krijgt helaas nog niet alleen hooi maar het krachtvoer is erg wienig.
    gras staat er ook niet tot nauwelijks in die wei waar ze komt te staan.

    Dan komt de vraag, hoeveel heb je nodig? ze verkopen grote balen voor 40 a 50 euro (a 400 kilo) maar is dit meer dan wat ik nu heb? heb ik er genoeg aan etc.
    Het is niet de bedoeling dat ik nu opeens t dubbele kwijt ben.
    Ik beschik niet over auto/aanhanger dus mee nemen van mijn stal (wat ik het liefst zou willen) is niet mogelijk, of iemand moet tegen benzine vergoeding mee willen rijden.
    Ook moet het daar met de hand of steekkar vervoerd worden wat t natuurlijk ook lastiger maakt. echter direct achter het huis is een afdak waar het misschien wel kan staan, daar kan een auto redelijk dichtbij komen.

    Iemand enig idee hoeveel ik in godsnaam moet kopen?
    of er in de buurt van roermond (asenray) een boer is die het voor 1 maandje wilt brengen (maart) en die rond mijn prijs zit.
    Ik had het duidelijk onderschat hoe moeilijk het is een beetje hooi te krijgen dat en gebracht word en niet gek veel verschilt van de prijs nu.
    Ook het schatten hoeveel ze nodig heeft is lastig.
    Nu kan ik om de 2 weken opschrijven wat ik nodig heb en indien ik er niet mee uitkom gewoon even bij de boer wat extra's vragen.

    voor de duidelijkheid, ze staat er een maand en ze is een slank type (klein) paard dus geen reus van 1.85

  2. #2

    Re:hooi buurt van roermond

    hoe lang ga je op vakantie ?
    Dat is wel het belangrijkste, ik zou persoonlijk geen 400 kilo baal halen want als ze alleen staat krijgt ze dat nooit snel genoeg op.

  3. #3

    Re:hooi buurt van roermond

    oke dus 400 is te veel ondanks dat ze echt ruim krijgt?
    Dat bedoel ik met ik heb geen idee hoe zwaar de balen die ik nu heb zijn. Ga eens kijken of ik dit kan navragen.
    Ze staat wel alleen in de wei maar naast haar zijn andere dieren die hooi eten dus als er wat over blijft wilt de eigenaar van het huis dit wel gebruiken voor zijn diertjes (misschien)
    Als +- 400 kilo teveel is voor 1 paard maar het wel rond de prijs zit die ik nu betaal dan heb ik denk ik liever eventueel teveel dan te weinig. (kleine baaltjes zijn gewoon peperduur vind ik) Ik kreeg van iemand namelijk t advies (die doorgaans niet eens veel hooi voert aan haar paard) dat ik toch 30 kleine baaltjes hooi moet hebben, dan heb ik 1 per dag en zou ruim gerekend zijn, echter met de prijzen van de kleine balen zit ik dan op zoon 70 a 80 euro! en dan is het nog niet bij mij. Dat is wel erg veel als je normaal rond de 40 klaar bent.Buiten dat twijfel ik enorm of het genoeg gaat zijn omdat ik meer voer dan de meesten op mijn stal, buiten 1 die ook hun paard het liefst 24/7 buiten heeft en alleen hooi voert.

    Ze staat er de hele maand maart.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hooi vraagje

    Ik denk dat mijn kruising haflinger van 1.48 ongeveer tussen de 10 a 12 kg hooi per dag krijgt, ik voer zeker niet onbeperkt, dus als jouw paard dezelfde afmeting heeft dan moet je mischien eerder denken aan 13 a 14 kg, maar aan de andere kant krijgt die van mij in maart zeker 2 kg minder per dag omdat het dan niet zo koud is, dus je moet het een beetje inschatten.

    Als je dan uitgaat van 30 keer 13 kg dan kom je ongeveer uit op zo,n 390 kg, dan gaat die baal van 400 kg dus ver op.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re:hooi vraagje

    Ik bedoel niet of hij op komt of niet. Maar een grote in folie gewikkelde baal kun je vaak geen hele maand goedhouden *mits* hij goed droog is.


  6. #6

    Re:hooi vraagje

    nee klopt voordroog houd t niet, maar dit zou gewoon hooi zijn (niet in plastic verpakt)

  7. #7

    Re:hooi vraagje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ik denk dat mijn kruising haflinger van 1.48 ongeveer tussen de 10 a 12 kg hooi per dag krijgt, ik voer zeker niet onbeperkt, dus als jouw paard dezelfde afmeting heeft dan moet je mischien eerder denken aan 13 a 14 kg, maar aan de andere kant krijgt die van mij in maart zeker 2 kg minder per dag omdat het dan niet zo koud is, dus je moet het een beetje inschatten.

    Als je dan uitgaat van 30 keer 13 kg dan kom je ongeveer uit op zo,n 390 kg, dan gaat die baal van 400 kg dus ver op.
    dankje, ja het is dat ze nu maar een paar uur buiten staat, word nu wel weer steeds meer. maar ze zal in maart meer buiten staan en als t dan nog niet zo warm is dan denk ik dat zij gewoon ietsje meer nodig heeft om zich warm te houden, kortom t zal wellicht rond de zelfde kilo's blijven.
    Maar 30 baaltjes is dus niet gek veel als je ervan uitgaat dat de meeste rond de 15 kg zijn.
    Dan zou ik inderdaad met die van 400 uit moeten komen.

    Zou deze te verplaatsen zijn zonder tractor (van bv de aanhanger waar ze m mee brengen tot 3 meter verder onder t afdak? eventueel kan ik een steekkar (of hoe heet zoon ding waar je ook een ijskast mee kan verplaatsen) mee nemen van thuis.

  8. #8

    Re:hooi vraagje

    oke hoogswaarschijnlijk is onze baal 85 a 90kg zei iemand op stal *vraag t nog na bij de man die alles daar regelt*
    Betekent dat ik met 20 baaltjes a 15 kg zoon 300kg heb. Wat 100kg meer is wat ze dan volgens t bovenstaande gewicht zou eten.

    De balen die ik gevonden heb koste 2.75 per baaltje van +-15 kg = 55 euro
    De grote kost zoon 50 euro voor +-400kg dus zou ik daar voor 5 euro minder veel meer krijgen en iig zeker niet te weinig hebben. de rest mogen ze dan van mij houden.
    ik had echt veel hoger geschat!

    ga t toch nog eens navragen omdat ik t vrij weinig vind.
    t is in prijs dan wel toch nog te doen gelukkig! aangezien ik t hooi niet betaal zou ik t rot vinden een giga rekening te moeten overhandigen.

    en dan de 10 euro om t te brengen
    Iemand enig idee of een baal van 400kg met een steekkar (of hoe heet zoon ding waar je ook ijskasten enzo mee kunt verplaatsen) een paar meter te verplaatsen is? is nogal veel natuurlijk.

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:hooi vraagje

    Ik heb ook een grote baal van 45 euro en daar kan ik mijn 3 paarden 5-7 dagen van voeren en ze krijgen ook vrij ruim.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hooi vraagje

    2.75 per baaltje is trouwens erg weinig geld, heb je dan wel een beetje goede kwaliteit hooi?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:hooi vraagje

    Een baal van 400 kilo zou je eventueel op een palletkar misschien kunnen vervoeren. Maar ik raad het niet aan.
    Hier gaan ze met de heftruck, want je duwt ze nog geen cm om..
    Ik voer er een dag of tien mee met drie D-pony's.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:hooi vraagje

    Hier zijn dat normale prijzen dit jaar voor kleine baaltjes. Hooi varieert heel erg van prijs naargelang de regio. En de regio Roermond is niet zover van hier, dus ik vermoed dat het wel gewoon ok hooi is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  13. #13
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re:hooi vraagje

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cherrycheri

    Iemand enig idee of een baal van 400kg met een steekkar (of hoe heet zoon ding waar je ook ijskasten enzo mee kunt verplaatsen) een paar meter te verplaatsen is? is nogal veel natuurlijk.
    Mij is het nog nooit gelukt, die dingen zijn echt veel te zwaar om met mankracht te verplaatsen!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  14. #14

    Re:hooi vraagje

    nog niet echt, wel 1 iemand die t wilt brengen voor 10 euro maar dit is die van 400.

    iemand enig idee waar je iets meer hanteerbaren krijgt en die ze voor 1x willen brengen? (zoon 100 kg)
    Deze hebben ze op stal schijnbaar ook en deze zijn nog wel te slepen met zoon steekkar.

    en die t voor 1 maandje wel naar roermond wilt brengen?
    die van 400 kilo is wel t plaatsje naast me dus wellicht ook met de tractor te brengen (weet niet hoe de wegen lopen daar)

    man kon ik ze maar vanuit hier mee nemen!

  15. #15
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:hooi vraagje

    Ik laat die baal van 400kg inderdaad in de buurt zetten en dan snij ik hem open. En dan kan je zo de plakken eraf nemen en zo voeren. Verplaatsen is niet te doen
    Is dat geen optie?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •