Oorspronkelijk Geplaatst door
Bowen
Oorspronkelijk Geplaatst door
Fellor
Ik zou het bij een volwassen paard net zo aanpakken, behalve zoals eerder gezegd, als ik totaal genegeerd wordt. Maar meestal komt dat negeren ook voort uit een opbouw die niet helemaal klopt. Mijn tweejarige is handiger en vlugger over de benen dan menig volwassen paard
Het gaat me niet om het specifieke onderwerp, maar inderdaad meer om dat ik het opbouwen van de fases vaak niet nodig/terecht/bevorderlijk voor de trainingssituatie vind.
Natuurlijk neemt dat niet weg dat we allemaal streven naar een gehoorzaam paard wat fijn is aan de hulpen en dat dat het doel is (in ieder geval deels) en dat het natuurlijk heus wel eens nodig is om een fase 4 te geven om dat doel te bereiken en dat 1 fase 4 beter is dan 15x fase 2, maar echt "for the horse" vind ik het niet. met uitzondering van zwaar RB situaties waarbij hij zichzelf in gevaar brengt of meer aan je heeft als leider als je dat doet, dan zou ik het nog zien als "for the horse".
Als ik bij Bowen teveel in een laffe fase 1 blijf hangen en aanwijzingen om het dan toch voor elkaar te krijgen dan heeft hij al heel snel zoiets van kill me please, dit is te saai voor woorden!
Neem bv dat achteruit lopen, hij kan dat heel erg goed, maar blijf ik heel zachtjes en hem helpen alsof hij het niet weet dan ben ik zijn aandacht gewoon kwijt. Hij wordt zwaar, afgeleid tot zelfs geirriteerd. Vraag ik meer van hem, meer snelheid, meer presiesie, dan wordt hij wakker, komen er 2 twinkeloogjes tevoorschijn, 2 blije oortjes en zegt hij, ja zo ben je boeiend.
Zonder naar een hogere fase te gaan wordt hij "dull" en niet zo'n beetje ook. (natuurlijk is het doel dat hij net zo geboeit is bij die lagere fase, maar soms is het wel even nodig om meer te krijgen)
Natuurlijk is dat omdat hij heel prima weet hoe het werkt en hij het gewoonweg saai vindt als ik daar niet wat anders mee doe. Op andere momenten doe ik het anders. Bv laatst toen ik hem de greppel(met veel modder en water) in wilde sturen. Dat vond hij best een beetje spannend(niet echt eng, maar wel een beetje spannend). Dan ben ik heel zacht en blijf ik in die lage fase. Laat ik hem compleet met rust als hij erover nadenkt of aan het kijken is hoe hij dat netjes kan proberen en is hij daar dan even klaar mee dan wijs ik hem er zachtjes op dat hij misschien wel wat meer kan proberen. Dan hou ik hem aan zijn handje en kom ik niet hoger in fase.
Het is bij Bowen dus absoluut wel "for the horse" als ik meer vraag en dat ook als zodanig ondersteun, op anders doen reageert hij niet positief, hij wordt daar echt niet vrolijk van.
Bladwijzers