Oorspronkelijk Geplaatst door
Bowen
Oorspronkelijk Geplaatst door
Aapie
Ik vind Fellors posts erg goed.
Want hoe zou je je hond dat dan aanleren, Bowen? Zou je die ook een fase 4 geven (een klap) als het moet?
(
Dit is misschien een beetje 'vloeken in de kerk' en off topic, maar het is iets wat ik me vaker afvraag. Ik zit zelf erg in mijn maag met het ethische aspect van het met paarden omgaan. Parelli is wat dat betreft een stap in de goede richting t.o.v. de 'normals', en het is goed dat er wordt nagedacht over 'make v. want' maar ik heb er soms wel moeite mee dat iets 'spelen' en 'game' wordt genoemd en 'for the horse' zou zijn, terwijl, als het paard niet meewerkt, er altijd een fase 4 op de loer ligt.)
Aanleren doe je niet met fase 4, niet bij de hond, niet bij het paard. Eerst leg je het uit.
Maar zeg ik bv blijf dan verwacht ik ook een blijf, dat kent hij meer dan goed, verbreekt hij dat dan volgt er wel degelijk een hogere fase(in energie, ik blok hem dan heel aardig met mijn energie). Zeg ik naast dan verwacht ik een goede naast, doet hij dat niet dan gebruik ik bv wendingen, waar hij dan het eind van de lijn tegenkomt als hij niet netjes meegaat(wat een hogere fase is). Zelfs in de aanleerfase gebruik ik dat bij die naast, niet opletten betekend het eind van de lijn tegenkomen en dat wordt toch echt niet als prettig beschouwt.
Je moet per diersoort kijken, hoe doen die dieren onder elkaar, hoe leren ze, hoe spelen ze, hoe corrigeren ze?
Hoe ik mijn fase's verhoog hangt af van de diersoort en het individu voor mijn neus, maar zonder fasen te verhogen kom je niet heel ver. Of je dat nu doet door een extra lekker worstje voor de neus van de hond te hangen of door te zeggen ik ga je nu tikken bij die lekkere lbi maakt niet zoveel uit, in beide gevallen zorg je dat het juiste doen de enige uitweg is.(en als het goed is is dat een prettig iets dan!)
Bladwijzers