Nadat ik een jaar met veel plezier bij een vriendin aan huis heb gestaan met Cos (http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=32449.0) heb ik toch de knoop doorgehakt om hem in het voorjaar te verhuizen terug naar pension.
Afgelopen winter heb ik gemerkt, dat het zelf volledig voor de paarden zorgen, toch weinig ruimte voor flexibiliteit overlaat helaas . Ik ben vrij veel bij Cos geweest maar heb eigenlijk vrij weinig echt mét hem gedaan. Dat kwam omdat we vooral bezig waren met het "zorgen" eromheen. Mestruimen, hooinetten vullen etc. Tevens zijn de mogelijkheden waar ik nu sta een stuk minder. Geen bak, geen overdekte mogelijkheden om toch iets te doen met vies/nat/sneeuw weer. Cos heeft heel veel energie opgebouwd en ik vond het echt naar met het sneeuw weer dat er eigenlijk geen mogelijkheid voor hem was om dat "eruit" te laten. Dit wist ik natuurlijk allemaal van tevoren maar ik heb Cos (en zijn energie nu hij helemaal 100% terug zichzelf is) enigszins onderschat en mijzelf een beetje overschat ben ik bang... We zijn een stuk op weg maar er is nog zoveel werk aan de winkel voordat wij echt een goed team zijn.
Het mestruimen en het werk vind ik echt niet vervelend om te doen, maar de komende jaren wil ik liefst samen met Cos aan het werk om zo dat team te gaan worden wat ik graag wil. Omdat ik 5 dagen in de week van 07.30 tot 17.30 bezig ben met mijn werk, vrienden heb waar ik graag tijd aan besteed en een partner waar ik ook graag tijd aan besteed, moest ik een keuze gaan maken. Cos terug in pension betekent meer quality time met hem, en meer flexibiliteit voor mij. Een bak waar ik hem in de winter (in plaats van mestruimen en hooinetten vullen elke avond) lekker in los kan gooien en wat kan spelen. Een overdekte poetsplaats zodat ik, ook in regen en sneeuw, toch even bewust met hem bezig kan zijn. Een kudde van zo'n 30 paarden waar hij zelf zijn "vriendjes" kan uitzoeken. Groepsbuitenritten, etc. We gaan ook meteen privéles nemen in natuurlijke rijkunst om het gymnastiseren wat beter onder de knie te krijgen.
Al met al meer voors dan tegens maar het betekent wel dat Cos voor de 3e keer in drie jaar verhuisd gaat worden. De eerste keer (mei 2011) heeft hij daar heel veel moeite mee gehad. Hij kwam toen echter vanuit Overijssel naar Zuid-Limburg. Nieuw landschap, nieuwe eigenaar, nieuwe kudde met beperkte ruimte waardoor hij niet goed tot zijn recht kwam en ook niet altijd genoeg eten kreeg. De tweede keer (mei 2012) verhuisde hij met dezelfde eigenaar (moi) en twee bestaande kuddegenoten naar een andere plek, dat is eigenlijk super gegaan . Nu gaat hij in mei 2013 nog eens verhuizen en ik hoop dat dit ook snel goed gaat komen, zodat we lekker aan de slag kunnen!
Bladwijzers