Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: wanneer kleine Henkie scheren?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

wanneer kleine Henkie scheren?

Ik heb Henkie dit jaar voor de 4e zomer.
    Alle voorgaande jaren had Henkie erg moeite om uit zijn vacht te komen. Pas rond eind augustus was hij zijn lange winterharen kwijt. Hierdoor stond hij vaak te puffen in de wei.
    Daarom wil ik hem dit jaar helpen met verharen door hem te scheren. Maar wanneer is het nou de geschikte periode ervoor?
    Ik heb een dekentje voor hem, om hem bij kou warm te houden. Maar ik heb geen overkapping waar hij droog kan staan.

Is het verstandig om alleen zijn lijf te scheren en zijn hals niet? ivm de regen? Dat is wel een beetje een gek gezicht he?

Ik heb niet veel verstand van scheren, dus heb graag wat advies hierbij.

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

Re:wanneer kleine Henkie scheren?

Sandra,

wij hebben met Easy ook steeds dat dilemma. We hebben hem ooit, aan de onderkant van zijn buik en hals geschoren. En dat was toen eind maart.
    Ik weet niet of het kan, maar je zou hem ook kort maar niet kaal kunnen scheren.

Ik ga sophie eind maart begin april scheren. misschien dat je mini dekentje kan kopen voor henkie.
    Mocht het dan regenen kan je die altijd op doen. ?

Sophie krijgt daarna gewoon weer een deken op. Even als nicky die gaat ook opnieuw kaal en krijgt ook jas weer aan.

Is het niet mogelijk om te zoeken naar de oorzaak? Een mineralen- of sporenelemententekort?
    Dan los je het probleem op bij de bron.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door healthyhorse
    Is het niet mogelijk om te zoeken naar de oorzaak? Een mineralen- of sporenelemententekort?
    Dan los je het probleem op bij de bron.
    Mijn ervaring is dat paarden het heerlijk vinden als hun jas in 1 x uit is.
    Ik twijfelde vorig jaar heel erg om sophie te scheren, ivm vrij slechte vacht. Maar toen het er eenmaal af was, keek ze veel gelukkiger uit haar ogen.
    Ze krijgt altijd daarna weer de eczeem deken op waardoor losse haren vreselijk jeuken.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Het handigst om te scheren is, volgens mij, het moment waarop de zomervacht hard in de groei komt, dus wanneer hij begint met veel winterhaar los te laten.
    Wij hebben Sky vorig jaar geschoren op 4 maart (heb het net even teruggezocht op de foto's), omdat hij toen al veel jeuk kreeg van de losse wintervacht. Wel helemaal scheren hoor, anders is het echt geen gezicht

@Healthyhorse: de oorzaak lijkt me bij een Shetlander vrij voor de hand liggend: Shetties komen uit een klimaat waar ze tot in de zomermaanden een lange vacht goed kunnen gebruiken. De robuust gefokte / niet aangepaste shetties zijn daarom eigenlijk niet op hun plek in ons land.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik kan mij voorstellen dat je de haren op de nek dan wat langer laat, wat maakt het uit dat het idioot staat, als het maar functioneel is denk ik dan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het handigst om te scheren is, volgens mij, het moment waarop de zomervacht hard in de groei komt, dus wanneer hij begint met veel winterhaar los te laten.
    Wij hebben Sky vorig jaar geschoren op 4 maart (heb het net even teruggezocht op de foto's), omdat hij toen al veel jeuk kreeg van de losse wintervacht. Wel helemaal scheren hoor, anders is het echt geen gezicht
    Ik wilde bij Tas eigenlijk alleen even de hals en zo'n streep scheren, omdat die nog zo'n enorme vacht heeft nu en het echt warm is altijd in maart. Ik wil haar eigenlijk niet helemaal scheren
    In maart is dus geen probleem? Ik heb altijd begrepen dat de zomervacht dan heel lelijk wordt?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

De zomervacht wordt er helemaal niet lelijk van..
    ik had bij sophie zelfs de benen laten zitten en je zag er niks meer van later.

als je helemaal scheert zou ik wel zorgen voor met natte dagen een deken bij de hand te hebben

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik ga het sowieso op de hoogste stand doen, dan blijft er nog een mooi kort vachtje over.
    De bovenkant laat ik er gewoon inzitten, ik ga niet met dekens zeulen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb weleens in december geschoren, toen was er blijkbaar al een stukje zomervacht gegroeid. Dus ik heb de hele zomer tegen een lelijke gekleurde pony gekeken..
    Dus mijn voorkeur zou voor het mooie zijn wel de hele pony scheren als je dat wilt. En dan denk in maart inderdaad. Als echt het betere weer eraan komt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Merrit heeft alweer staan schuren onder zijn manen en op zijn hoofd. Ik ga hem morgen een streepje bezorgen. Helemaal scheren durf ik niet met dit weer.

Hier heb je nu niks mee aan maar ik schoor Eli altijd begin november. Als de wintervacht al lekker dik was, maar nog voordat de echte kou kwam. Het geschoren deel groeide dan nog wel aan tot een dun laagje, maar niet zo'n enorme vacht. Wel gedeeltelijk, alleen z'n onderste helft wat bij regen niet nat wordt. Dit scheelde in het voorjaar met verharen echt enorm omdat het toch vooral die plaatsen zijn waar het winterhaar te lang bleef zitten.

Ik heb hem ook wel eens later geschoren, half februari, ook gedeeltelijk. Toen is zijn zomervacht gewoon netje geworden, ik zag echt geen verschil, maar dat is bij een witte vacht sowieso al minder.

Als je hem helemaal wil scheren zou ik in ieder geval zorgen dat je het doet voordat de zomervacht echt doorkomt. De geschoren vacht is vaak niet meer goed waterdicht. Het zou zonde zijn als je teveel zomervacht eraf scheert waardoor hij daar misschien langer last van heeft. Als je goed in zijn vacht voelt kan je vaak de zomerhaartje voelen als ze doorkomen als korte stugge haartjes onder die zachte wintevacht.
    Een beetje het weerbericht in de gaten houden en je eigen planning wanneer je er tijd voor heb en hem dan scheren als het een paar dagen lekker weer blijft en dekentje opdoen. Hij heeft toch best wel wat manen die je laat zitten neem ik aan. Die zullen voor een deel ook zijn hals wel beschermen tegen regen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Dank jullie voor jullie reacties.
    Ik denk inderdaad dat het niet zozeer een mineralentekort is, maar dat het gewoon Henkie-eigen is.
    Ik heb nog nooit zomervacht ZIEN groeien onder de wintervacht. Kun je dat echt voelen, bij zo'n mega winterjas?

Ik heb inderdaad al wel een dekentje voor hem. Hihi, maatje 85 geloof ik

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik heb nog nooit zomervacht ZIEN groeien onder de wintervacht. Kun je dat echt voelen, bij zo'n mega winterjas?
    Bij mijn IJslanders (die een vergelijkbare vacht hebben), heb ik dat nog nooit kunnen ontdekken...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten