Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: hengsten bij elkaar

  1. #1

    hengsten bij elkaar

    Hoi hoi,

    wij hebben net een hengstje gekocht.
    Coco 4 jaar en 85 cm hoog !
    Hij staat nog een week bij zijn vorige eigenaar. Daar staat hij heel sociaal met andere hengsten.
    Nu willen wij voor hem een mini vriendje kopen. (GEEN merrie -> Geen veulens)
    Moet dit vriendje echt een ruin zijn of zou dit ook een hengstje kunnen zijn?
    Want ons oog is gevallen op Ranger, een 6 jarige 86 cm grote hengst.
    Coco heeft al 1 x gedekt, ranger 0 x.
    Wij hebben al meer dan 14 jaar ervaring met paarden, maar niet met hengsten.
    We zouden ze natuurlijk eerst in de wei naast elkaar zetten.
    Is het nodig om eentje te laten ruinen, of niet?
    Graag wel allen antwoord als je hier zelf ervaring met hengsten hebt.

  2. #2
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re:hengsten bij elkaar

    Hier heel goede ervaringen met hengst (quarter) samen in de wei met een shet ruintje.
    Die 2 kwamen heel goed overeen, aten uit dezelfde emmer, maar het was een hele gemoedelijke hengst.
    Het zal er een beetje van afhangen hoe macho hij is

    Ik ken een hengstenhouder die de hengsten sociaal laat zijn met elkaar, geen eerstehands-ervaringen maar het zou zeker ook moeten lukken.

  3. #3
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:hengsten bij elkaar

    Hier lopen meerdere kuddes hengsten rond. Alleen de 'echte' dekhengsten staan apart, maar volgens mij is dat vooral vanwege de verzekering.

    Even laten wennen met een draad ertussen kan, maar als er genoeg ruimte is om bij elkaar weg te lopen én je ze in geval van nood gemakkelijk (én veilig) kunt scheiden kun je dat ook proberen. Natuurlijk wel met een geschikte omheining, maar dat was je vast al van plan

    Qua ruinen zou ik het eerst even aankijken. Ik weet niet wat je met ze van plan bent? Anders kun je later nog overwegen 1 of beide te ruinen. Is Coco dekhengst? (GGK?) Dan zou het misschien jammer zijn hem te ruinen. Sowieso zou ik eerst even aankijken hoe het gaat.

    Mijn twenter gaat deze zomer ook in een kudde lopen, maar een merrie inscharen schijnt een stuk lastiger te zijn dan een hengst.

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:hengsten bij elkaar

    Waarom zou je het risico met twee hengsten bij elkaar willen nemen? Als het mis gaat, bestaat gelijk de kans op ongelooflijk veel schade. Lekker twee ruintjes bij elkaar houden als geen van de hengsten goedgekeurd zijn
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5

    Re:hengsten bij elkaar

    Je kan het ook andersom bekijken, waarom snijden in een gezond dier als dat niet nodig is?

    Ik heb een aantal jaar shetlander hengstjes gehad. 6 verschillende dieren steeds 2 (enkele keer 3) tegelijk, verschillende leeftijden die wel of niet gedekt hadden. Elke keer is het goed gegaan. Eerst een dagje naast elkaar met hek ertussen en daarna met genoeg ruimte bij elkaar. Slecht 1 keer heb ik de nieuwkomer moeten verkopen omdat het niet goed ging (plus andere omstandigheden). Dit was echter geen gevecht oid maar de echte klik kwam er niet en ik zag dat Eli aan hem geen vriendje had.
    De andere pony's zijn overigens verkocht om andere redenen/overleden/of waren niet van mij.

    Maar ik had een prive plekje, zonder andere paarden of merries in de buurt dus niks om ruzie over te maken. Gewoon een hele gezellige vrijgezellen groep. Wat je aan huisvesting kan bieden is hierin dus wel heel belangrijk.

    Eli was er bijna vanaf het begin en is uiteindelijk met een jaar of 9 gecastreerd, maar ondanks dat hij wel gedekt had was dat kwa gedrag helemaal niet nodig geweest. Maar helaas moest ik mijn landje verlaten en was dat de enige mogelijkheid hem in een groep te houden, dan is de keus snel gemaakt.

  6. #6

    Re:hengsten bij elkaar

    ik neem aan dat je ouders een beetje verstandig zijn ??

    ik zou net wat saar zegt het risico niet nemen met 2 hengsten, en zeker niet een die al eens gedekt heeft.
    zakkie eraf zou ik zeggen,

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:hengsten bij elkaar

    Ik geloof niet in hengsten houden als ze niet voor dekdienst zijn, waarom zou je de dieren die stress door hormonen aan doen zonder dat het nut heeft? Ik geloof daarnaast niet echt in pubers en hengsten als fijne combinatie. Het kan allemaal goed gaan, maar als het fout gaat kan het heel fout gaan.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:hengsten bij elkaar

    In de natuur heb je geen ruinen en wel degelijk heel veel hengsten die hun leven lang nooit dekken.
    De dekhengst met zijn merries vormen een kudde en jonge hengsten die op een gegeven moment de kudde uit moeten leven in groepen met elkaar.
    Enkele van deze hengsten gaat op een gegeven moment het gevecht aan om zijn eigen merries te krijgen, maar heel veel ook absoluut niet.

    Ik vind een hengst die niet dekt hengst houden alleen zielig als er merries in de buurt staan. Dan gaan de hormonen gieren en raken ze gefrustreerd.
    Of 2 hengstjes samen kunnen en of je beter 1 of beiden kunt ruinen hangt gewoon helemaal van de situatie af. Ik zeg proberen, die ballen kunnen er altijd nog af.


  9. #9
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:hengsten bij elkaar

    @ Funnygirl; geldt dat ook nog als we het hier hebben over een meisje van twaalf met twee minihengsten?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #10
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:hengsten bij elkaar

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    @ Funnygirl; geldt dat ook nog als we het hier hebben over een meisje van twaalf met twee minihengsten?
    Het gaat er hier om of 2 hengstjes samen kunnen niet of het verantwoord is om op die leeftijd hengsten te houden.
    Ik weet niet in hoeverre de ouders begeleiden, hoe braaf de hengsten zijn. En dan nog is er een wereld van verschil in 12 jarigen.
    Ik mag er toch vanuit gaan dat er enig toezicht is van ouders en dat als er gevaarlijke dingen gebeuren de boel gecastreerd wordt. Als ze niet dominant zijn en er zijn geen merries in de buurt hoeft het helemaal geen problemen te geven.

    Overigens als ik kinderen zou hebben in die leeftijd zou ik denk ik geen hengstje voor mijn kids kopen, maar ook met merries zou ik heel voorzichtig zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •