Ik ben bezig met de yoyo game. Terug komen bij mij gaat goed, ook in een rechte lijn. Alleen kwam ik de vorige keer tot de ontdekking dat ik per ongeluk de verkeerde respons heb aangeleerd met het achterwaarts gaan. Een enkel of een paar stapjes achteruit gaat goed (meestal fase 1 of 2) maar bij meer stappen achteruit denkt ze dat ze in een rondje moet gaan lopen (ik parelli in een longeercirkel, waar ik haar ook regelmatig los laat lopen, dus zeg maar longeren zonder touwtje omdat ze moet afvallen en ik nog niet toe ben aan rijden).
Ik vraag haar namelijk op de cirkel te gaan lopen door een beetje met beide handen te wiebelen met het touw en stick. Toen ik haar dus de vorige keer vroeg om een eind achteruit te gaan ging ze op de cirkel lopen. Ik wilde haar 'recht bumpen', maar na de eerste bump dacht ik 'he wacht eens even, ik snap wat je aan het doen bent.'
Ik heb haar nog niet zo lang en ik merk dat ze snel onzeker is als ik iets van haar vraag en ze denkt de goede respons te geven maar ik graag een andere respons zou willen hebben. Zo was ik laatst (dom dom) ter voorbereiding op de circling game stil blijven staan in het midden, (normaal gesproken draai ik altijd mee op het midden) en toen stopte ze achter mijn rug, waarop ik zonder te kijken naar achter zwiepte met mijn stick + string. Ze liep daarna een beetje geschrokken door en durfde toen niet zo goed naar mij toe te komen. Vond ik sneu dus toen maar een andere oefening gedaan die ze wel goed kan en daarna is het ook wel weer goed hoor.
Dus om een lang verhaal kort te maken: hoe kan ik haar weer de juiste respons aanleren, zonder dat ze onzeker wordt?
Bladwijzers