Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?

Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?
    Een heel verhaal, maar voor mensen die wellicht willen adviseren even alle details opgeschreven voor een zo compleet mogelijk beeld.

Ik heb een raadsel met Jairoh en besluit daar nu toch maar een topic voor te openen, aangezien ik niet zo goed weet wat ik nu het beste kan doen.

Jairoh is sowieso een beetje een apart paardje, puberen, wisselen, dat soort dingen allemaal, maar al vanaf de eerste keer dat ik erop geklommen ben om hem vast te laten wennen aan een mens op zijn rug, komen er vreemde dingen naar boven waar ik steeds een verklaring voor denk te hebben, maar waar ik dan toch weer heel erg over twijfel.

De eerste paar keren dat ik erop ging, vertoonde hij een beetje hengstengedrag; schrapen, hinniken, piemel eruit. Ik heb hem toen laten nakijken door Karianne. Zij kon geen bijzonderheden ontdekken, op wat kleine puntjes na die ze weer recht heeft gezet. Ik heb, vanwege zijn bouw en leeftijd, het ‘op hem zitten’ even in de kast gezet,tot een paar weken terug. Eigenlijk begon toen weer hetzelfde verhaal, hinniken, steigeren, schrapen, er kwam van alles langs. Door te stoppen met passenger zijn en hem een taak te geven,was dit gedrag ‘ineens’ weg. We konden heel netjes rondjes stappen door de paddock, geen probleem. Dit deden we wel met barebackpad en onder de barebackpad nog een sjabrakje. Ik kreeg vandaag verbazingwekkend genoeg wel weer een reactie op de singel, iets wat met ik de barebackpad niet had. Een beetje een nijdige reactie, staartzwaaien, ernaar schoppen met zijn achterbeen. Ritmische druk uitgeoefend totdat er geen reactie meer kwam, maar dit vond ik ook zo vreemd. Het is niet dat ik zomaar voor het eerst een singel om zijn buik doe, ik heb dat vanaf het begin heel rustig opgebouwd, vooral omdat hij in het begin nogal heftig reageerde op de singel in de zin van enorm bokken bij het aangalopperen etc. Ik heb heel veel aandacht besteed aan het aansingelen en het ging super, tot vandaag.

Afgelopen woensdag besloot ik er weer eens op te gaan, zonder zadel en barebackpad en kwam al het ‘oude’ gedrag weer terug. Omdat het op geen enkele manier RB oogt, besloot ik een pattern interrupt te doen en dat werkte wel goed. Vandaag datzelfde herhaalt, samen met Maris, maar nu met het zadel van Najib op zijn rug zodat ik, mocht hij gaan steigeren, iets meer houvast heb. Geen reactie, hij deed het echt perfect. Wegstappen, halthouden, stil blijven staan, helemaal top, 2x achter elkaar herhaald. Toen besloot ik om dit eens zonder zadel te doen, om te kijken of er toch niet iets fysieks aan de hand is. Meteen reactie.. Wanneer ik mijn hand onder mijn kont legde en daar een beetje druk uitoefende, begon hij weer te zwaaien met zijn hoofd, hinniken, beetje steigeren etc. Hmm.. toch iets fysiek niet in orde? Meteen afgestapt en samen hebben we vanaf de grond een beetje gevoeld aan zijn rug. Hij leek een reactie te geven wanneer we drukten op zone 3, dezelfde reactie als wanneer ik erop zit. Toch iets met zijn spieren/gewrichten/botten?

Samen onderzochten we hem en kwamen we nog een gek plekje tegen; wanneer Maris druk gaf op de singelplek, iets links en rechts ook, tussen zijn voorbenen, ging hij heel gek kijken, weer zachtjes hinniken en kwam zijn piemel er weer uit. Nu geen hoofdzwaaien en schrapen, maar een ander soort gekke ‘hengstachtige’ reactie. Bij het aansingelen vandaag, gaf hij ook een aparte reactie op die plek, een beetje singelnijd-achtig.

Ik heb dus eigenlijk twee vragen.. mijn gevoel zegt dat ik hem fysiek moet nakijken, maar door wie/wat? Dierenarts kan er waarschijnlijk niet zoveel mee, dus cranio? Of ostheopaat? Of?

Kan het zijn, gezien zijn maffe gedrag (wat te zien is op het filmpje hieronder) dat hij een klophengst is? Of is er totaal iets anders aan de hand? Ik weet het niet zo goed meer… Misschien heeft iemand met ervaringen met een klopthengst hier een idee over?

Ik heb hier een filmpje van vandaag (wel schuin kijken, weet niet hoe ik dat omdraai), waarbij je zijn reactie ziet op het drukken van Maris:

En het rij-filmpje van vandaag, met en zonder zadel:

Op het filmpje vraag ik hem in het begin, voordat hij zijn balans in stap heeft gevonden, al om stil te staan. Dat is niet zo eerlijk van mij en dat zegt hij dan ook meteen. Daarna doe ik dat niet meer en wordt het beter.
    Op 2.29 ongeveer is zijn 'protest' te zien zonder zadel. Dat komt later nog een keer terug als ik mijn hand onder mijn kont leg.
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?

Hoezo denk je aan klophengst? Is hij geruind?
    Wat je beschrijft aan zwaaien met het hoofd en zwiepen met de staart klinkt niet fijn.
    Maar zijn spulletje laten hangen en eens zo'n sprong sta ik niet van te kijken.
    Mijn ruin maakt ook weleens zulke sprongen, al is die nog niet ohz. Soms heeft die ook wel gekke acties die je aan een hengst zou kunnen toeschrijven terwijl die echt ruin is...
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Heb je het filmpje van de playday verstuurd naar Linda P.?

Jairoh's plek in de kudde is onderaan, toch? Ervaart hij het feit dat je op z'n rug zit als dominantie van jou kant? Als in "bespringen uit rangorde overwegingen"?

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Dyonne, ja hij is geruind, maar niet bij mij. Vanwege dat maffe gedrag denk ik daaraan. Najib is ook een ruin en doet ook wel eens een maffe sprong, maar dit is anders. Àlsof hij er bijna opgewonden van wordt. En het is niet dat hij het alleen laat hangen.. Het is ook stijf zeg maar en wiebelt richting zijn buik. Daarnaast gaat hij soms heel apart om met onze shet merrie Sunny. Hij grijpt haar dan bij haar manenkam. Niet speels, maar echt gemeen. Als ik het zie zeg ik er ook wat van.

Saar, ja, ik heb het filmpje gestuurd maar helaas nog geen reactie. Ik weet ook niet of dat wel een goed filmpje was, want als je de tekst niet leest die ik erbij heb gezet dan lijkt het net alsof ik gewoon onvoorbereid op zijn rug spring door alle signalen heen..
    Zijn plek is inderdaad onderaan, hoewel wel een beetje gelijk met Shier, niet echt heel duidelijk helemaal onderaan. Ik heb geen idee of hij dat zo ervaart? Zou kunnen, maar dan zou er geen verschil zijn tussen met en zonder zadel toch?

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Dyonne, ja hij is geruind, maar niet bij mij. Vanwege dat maffe gedrag denk ik daaraan. Najib is ook een ruin en doet ook wel eens een maffe sprong, maar dit is anders. Àlsof hij er bijna opgewonden van wordt. En het is niet dat hij het alleen laat hangen.. Het is ook stijf zeg maar en wiebelt richting zijn buik. Daarnaast gaat hij soms heel apart om met onze shet merrie Sunny. Hij grijpt haar dan bij haar manenkam. Niet speels, maar echt gemeen. Als ik het zie zeg ik er ook wat van.
    Inderdaad, dat is echt alsof hij haar vast wil grijpen daar. Qua blik tijdens het duwen vanmiddag is het ook of hij een merrie besnuffelt plus dat hij dan een heel 'verliefd' hinnikje laat horen.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Waarom denk je dat een dierenarts hier niets mee kan? Ik zou hem juist door een kliniek laten doorlichten; nijdig naar singel/rug en heftig reageren als je er op zit kan teken zijn dat er iets is met zijn rug bijvoorbeeld. Of iets totaal anders, iets met spieren, maag, borstbeen, noem maar op, is natuurlijk lastig te zeggen zo. (Misschien dat de lokale dierenarts daar niet zo veel ervaring mee heeft en niet de juiste apparatuur om het te diagnosticeren, vandaar mijn idee om meteen naar een kliniek te gaan.)
    Dat hij soms heel anders reageert op de singelplek, alsof hij het lekker vindt (?), kan met een mogelijk probleem samenhangen maar ook 'toeval' zijn en er los van staan. Misschien dat klopthengst zijn ook voor dit gedrag kan zorgen, of misschien is dat ook weer een los punt van aandacht (al heb ik ruinen wel vaker met een stijve piemel tegen hun buik zien kloppen of merries zien dekken trouwens ), maar daar heb ik geen ervaring mee en zou een goede dierenarts ook moeten kunnen zeggen, lijkt me.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Heb je Roos al eens laten vragen aan jairoh zelf wat hij ervaart?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Qua stijve piemel: dat hoeft niet meteen klophengst te betekenen, of iets anders zorgwekkends. Bij Leandro zie ik dat ook regelmatig, de laatste tijd. Zal de lente wel zijn. Hij is nog jong hè? Helemaal niet vreemd dat hij nog wat dominantiespelletjes moet uitvechten en dat er af en toe nog wat hengstachtig gedrag te voorschijn komt. Hij is ook heel bezitterig naar een andere ruin, die naar Viva lonkt. Pias heeft op z'n ouwe dag nog wel een paar keer geprobeerd Viva te dekken, toen hij voor het eerst sinds jaren weer bij een merrie in de wei stond.

De reactie op de singelplek vind ik ook niet zo vreemd: misschien is dat op dit moment een heel gevoelige kriebelplek. Met het loslatende winterhaar reageren mijn paarden op dit moment ook nogal heftig op bijna elke aanraking: op de schoft, onder de kaak, op de borst, boven de staart. Alles kriebelt en elke aanraking is genieten.

De reactie op de rug doet mij eerder aan pijn denken, dus dat zou ik even na laten kijken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Stijf worden gebeurd hier ook hoor.. En ruinen die dekken verbazen me ook niet, deed de ruin hier ook.
    En mijn jonge pony kan zich compleet opblazen en brommen als een hengst als je hem bij een merrie zet.
    En die is echt ruin, zelfs al vroeg gecastreerd.

Ik vind de reactie op de rug zorgelijker en lijkt mij ook los ervan staan. Daarvoor zou ik zeker eens richting kliniek gaan als dit al langer speelt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik herken in zoverre wat: ik ben ervan overtuiogd dat Floris "mij op zijn rug" soms ook als ontoelaatbare dominantie van mijn kant ziet. En dat is zonder zadel een heel stuk erger dan met zadel. Ik mocht eerder gewoon NIET zonder zadel op zijn rug zitten, dan begon hij bijna meteen te steigeren.

Floris heeft ook regelmatig een stijve piemel, ook tijdens rustig spelen, in de rustmomenten. Gelukkig doet hij geen pogingen Fido of mij te dekken...

Ik vind wel dat hij op het filmpje heftig reageert op druk op de rug. Ik denk dat dat niet perse een zere rug hoeft te betekenen, maar dat dat ook dominantie kan zijn. Ik heb daar bij Flos ook vaak over getwijfeld,maar dat doe ik nu eigenlijk niet meer. Het is bij Flos vnl een "friendly/ dominantie"-issue.

Ik hoop dat je er uitkomt!!!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

....

denk niet aan klophengst (maar dat is ook omadat Lodash ook allerlei ditsoortig vreemd gedrag liet zien en ik hem heb laten testen op testosteromn en dat was LAAG, had ik nooit verwacht).

Denk wel aan rugprobleempje. Die "rug-reactie" is i.m.o de reactie van een heel zoet paard die effe teveel krijgt en dat laat zien (op nog uiterst beschaafde wijze).
    Not happy in back.

(ik ga zoetjesaan weer zachtkens aan de slag, dus we zouden iets kunnen afspreken, maar als je er een andere therapeut bij haalt is dat uiteraard ook helemaal dikke prima. Meerwaarde "kliniek" zie ik nu niet zo 1-2-3-)

May the horse be with you!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

op 2.29 min. zie ik dat Maris voor zijn ruimte loopt
    zijn gedrag lijkt mij daar uit voort komen.

Daarnaast is het altijd goed om zijn rug te laten checken.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Dank voor al jullie reacties
    Najib en Jairoh zijn mijn eerste paarden sinds 13 jaar en daarvoor heb ik alleen maar merries gehad. Ik weet dus niet heel veel van ruinen gedrag en Najib, Shiraz en wat andere ruinen uit mijn omgeving zijn mijn referentiekader. Als dit ook typisch ruinengedrag kan zijn, dan hoef ik mij geen zorgen te maken

Hij is inderdaad nog jong, bijna 4 jaar. Een kriebelplek heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht, vanwege dat hinniken. Maar misschien is dat het wel en uit hij dat gewoon een beetje apart?

Dyonne, de reactie op zijn rug staat hier ook los van Het zijn eigenlijk twee dingen, maar twee topics aanmaken vond ik zo overdreven Het gekke is dat het in het begin zo was, maar later helemaal niet meer. Ik heb er de afgelopen tijd een paar keer opgezeten met bbp en toen was er niets aan de hand. Je zou denken dat als er iets echt verkeerd zit en pijn doet, dat dit dan altijd is, toch?

Antheman (Sorry, ben je naam even kwijt ). Dit gedrag liet hij ook zien als er niemand bij liep. Ik heb Maris erbij gevraagd voor de veiligheid, dus ik denk dat dit losstaat van of zij wel/niet in zijn ruimte loopt.

Aapie, ik geloof heilig in het goede van een dierenarts hoor en die komt hier ook regelmatig over de vloer, alleen denk ik bij dit soort problemen toch eerder aan chiro/cranio/osteo etc omdat die voor mijn gevoel toch net even op een andere manier ernaar kijken. Ik kan hem wel naar een kliniek brengen, maar dat wordt sowieso een ramp want Jairoh kan niet eens normaal stilstaan, laat staan dat hij in een stal moet wachten Is overigens wel een aandachtspuntje hoor, zodra de schapen en koeien weer naar buiten zijn, ga ik het in de stal staan wel oefenen.

Cora, dat vind ik wel heel interessant wat je zegt en ergens moest ik daar ook aan denken. Hoe lang heeft die reactie bij Floris geduurd? Ik ga wel naar zijn rug laten kijken en als er echt niets aan de hand is, dan gok ik ook op dominantie.

Karianne, dat vind ik wel een fijne bevestiging, dat Lodash ook dat soort gedrag liet zien en laag scoorde op testosteron. Ik stuur je even een PB

Waarom ik begin over een kliniek is omdat een chiro/cranio/osteo geen röntgenogen heeft. Mijn reactie is vast gekleurd door mijn eigen ervaringen maar ik ben heel erg bang dat een dergelijke therapeut hem na een x aantal behandelingen 'goedkeurd' terwijl er eigenlijk iets ernstigs aan de hand is. Misschien heb ik de verkeerde osteo's getroffen, want daarna was het bij ons ook een fysio/chiro (Erik Jan van der Eijk, hem kan ik je dus wel aanraden, maar hij zal je waarschijnlijk ook doorverwijzen naar een kliniek als hij iets aantreft dat niet goed zit) die door bevoelen van de rug van mijn paard en het testen van reflexen wél meteen doorhad wat er mis was. Dus het hangt natuurlijk van de persoon af of je een capabel iemand treft of niet. Dat is bij dierenartsen natuurlijk net zo, ik ken er ook genoeg die ik dit niet toe zou vertrouwen, ook niet mijn eigen 'gewone' dierenarts, maar op de grote klinieken verzamelen zich nou eenmaal mensen met veel ervaring en de juiste apparatuur om op verdachte plekken in het paard te kunnen kijken. Vandaar dat ik denk dat je daarmee de meeste kans hebt om er snel en eenvoudig achter te komen wat je paard mankeert. Mijn paard was een moeilijke lader en daardoor ben ik ook niet meteen naar een kliniek gegaan, maar ik wou dat ik het wel had gedaan. En je hoeft je paard natuurlijk niet daar op stal te zetten, je kan ook rond gaan wandelen als je even moet wachten. Maar goed, het is natuurlijk je eigen keus. Dit is alleen wat ik zou doen als ik je verhaal zo lees en zijn reacties zie op het filmpje. Je kan dan meteen vragen of hij misschien klophengst zou kunnen zijn.
    Ik vind het overigens best schokkend dat door sommigen wordt gesuggereerd dat het dominantie zou zijn. Waarom zou een paard dat verder heel braaf is en zijn best voor je doet (dat idee krijg ik uit je verhaal althans) opeens zo reageren onder het zadel? In mijn ogen is dit een uiting van pijn/ongemak en ik zou het echt sneu vinden voor het paard als dat genegeerd wordt doordat het wordt afgedaan met 'dominantie'.
    Hoe dan ook, veel succes, ik hoop dat je erachter komt wat hem dwars zit!

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Tsja, Nicky, hoe lang heeft dat geduurd.....Eigenlijk gaat het pas de laatste maanden beter. Ik vind het NU nog steeds bijzonder als hij RUSTIG met mij rondstapt als ik er "bloot" opzit.

Ik heb Floris nu 5 en een 1/2 jaar en hij vond vooral in het begin van alles goed, behalve als ik de kinderen er eens op wilde zetten, zo in de wei, zonder iets. Daar werd hij boos van.

Later toen ik er zelf eens zonder zadel opstapte, vond hij dat ook ECHT niet leuk. Ik begreep dat gedrag eerst ook niet, ik dacht dat alle paarden dat wel ok vonden als je er zonder zadel op ging zitten. Wij reden vroeger op ALLE paarden wel zonder zadel, dus voor mij was dat volkomen normaal.

Voor Floris niet. En dat steigergedrag heeft hij natuurlijk ook wel MET zadel laten zien, maar vanaf het begin is ZONDER zadel een groter probleem geweest. Ik heb eigenlijk zelf nooit echt gedacht dat hij rugproblemen zou hebben, maar checken is altijd goed natuurlijk.

Hij is behandeld door Joey en hij had ook wel wat kleine dingetjes, maar niet iets wat dit gedrag zou verklaren. Ik had haar er trouwens toen bijgevraagd vanwege dat extreme schudden en boos worden als ik mijn hand op zijn hoofd hield. Maar Floris heeft echt behoorlijke dominatie-dingetjes. Dat was ws hierbij het geval en bij dat "teveel contact" op zijn rug ws ook.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten