Pijn, klophengst, allebei of toch wat anders?
Een heel verhaal, maar voor mensen die wellicht willen adviseren even alle details opgeschreven voor een zo compleet mogelijk beeld.
Ik heb een raadsel met Jairoh en besluit daar nu toch maar een topic voor te openen, aangezien ik niet zo goed weet wat ik nu het beste kan doen.
Jairoh is sowieso een beetje een apart paardje, puberen, wisselen, dat soort dingen allemaal, maar al vanaf de eerste keer dat ik erop geklommen ben om hem vast te laten wennen aan een mens op zijn rug, komen er vreemde dingen naar boven waar ik steeds een verklaring voor denk te hebben, maar waar ik dan toch weer heel erg over twijfel.
De eerste paar keren dat ik erop ging, vertoonde hij een beetje hengstengedrag; schrapen, hinniken, piemel eruit. Ik heb hem toen laten nakijken door Karianne. Zij kon geen bijzonderheden ontdekken, op wat kleine puntjes na die ze weer recht heeft gezet. Ik heb, vanwege zijn bouw en leeftijd, het ‘op hem zitten’ even in de kast gezet,tot een paar weken terug. Eigenlijk begon toen weer hetzelfde verhaal, hinniken, steigeren, schrapen, er kwam van alles langs. Door te stoppen met passenger zijn en hem een taak te geven,was dit gedrag ‘ineens’ weg. We konden heel netjes rondjes stappen door de paddock, geen probleem. Dit deden we wel met barebackpad en onder de barebackpad nog een sjabrakje. Ik kreeg vandaag verbazingwekkend genoeg wel weer een reactie op de singel, iets wat met ik de barebackpad niet had. Een beetje een nijdige reactie, staartzwaaien, ernaar schoppen met zijn achterbeen. Ritmische druk uitgeoefend totdat er geen reactie meer kwam, maar dit vond ik ook zo vreemd. Het is niet dat ik zomaar voor het eerst een singel om zijn buik doe, ik heb dat vanaf het begin heel rustig opgebouwd, vooral omdat hij in het begin nogal heftig reageerde op de singel in de zin van enorm bokken bij het aangalopperen etc. Ik heb heel veel aandacht besteed aan het aansingelen en het ging super, tot vandaag.
Afgelopen woensdag besloot ik er weer eens op te gaan, zonder zadel en barebackpad en kwam al het ‘oude’ gedrag weer terug. Omdat het op geen enkele manier RB oogt, besloot ik een pattern interrupt te doen en dat werkte wel goed. Vandaag datzelfde herhaalt, samen met Maris, maar nu met het zadel van Najib op zijn rug zodat ik, mocht hij gaan steigeren, iets meer houvast heb. Geen reactie, hij deed het echt perfect. Wegstappen, halthouden, stil blijven staan, helemaal top, 2x achter elkaar herhaald. Toen besloot ik om dit eens zonder zadel te doen, om te kijken of er toch niet iets fysieks aan de hand is. Meteen reactie.. Wanneer ik mijn hand onder mijn kont legde en daar een beetje druk uitoefende, begon hij weer te zwaaien met zijn hoofd, hinniken, beetje steigeren etc. Hmm.. toch iets fysiek niet in orde? Meteen afgestapt en samen hebben we vanaf de grond een beetje gevoeld aan zijn rug. Hij leek een reactie te geven wanneer we drukten op zone 3, dezelfde reactie als wanneer ik erop zit. Toch iets met zijn spieren/gewrichten/botten?
Samen onderzochten we hem en kwamen we nog een gek plekje tegen; wanneer Maris druk gaf op de singelplek, iets links en rechts ook, tussen zijn voorbenen, ging hij heel gek kijken, weer zachtjes hinniken en kwam zijn piemel er weer uit. Nu geen hoofdzwaaien en schrapen, maar een ander soort gekke ‘hengstachtige’ reactie. Bij het aansingelen vandaag, gaf hij ook een aparte reactie op die plek, een beetje singelnijd-achtig.
Ik heb dus eigenlijk twee vragen.. mijn gevoel zegt dat ik hem fysiek moet nakijken, maar door wie/wat? Dierenarts kan er waarschijnlijk niet zoveel mee, dus cranio? Of ostheopaat? Of?
Kan het zijn, gezien zijn maffe gedrag (wat te zien is op het filmpje hieronder) dat hij een klophengst is? Of is er totaal iets anders aan de hand? Ik weet het niet zo goed meer… Misschien heeft iemand met ervaringen met een klopthengst hier een idee over?
Ik heb hier een filmpje van vandaag (wel schuin kijken, weet niet hoe ik dat omdraai), waarbij je zijn reactie ziet op het drukken van Maris:
En het rij-filmpje van vandaag, met en zonder zadel:
Op het filmpje vraag ik hem in het begin, voordat hij zijn balans in stap heeft gevonden, al om stil te staan. Dat is niet zo eerlijk van mij en dat zegt hij dan ook meteen. Daarna doe ik dat niet meer en wordt het beter.
Op 2.29 ongeveer is zijn 'protest' te zien zonder zadel. Dat komt later nog een keer terug als ik mijn hand onder mijn kont leg.
Bladwijzers