Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

  1. #1

    Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    Wetenschappelijk onderzoek weet ik niets van maar heb wel de cursus gevolgd van Veldman en Kooistra en bekap mijn paarden op die wijze.

    Nu moet ik zeggen dat ik bij de geboorte van onze veulens heeel veel aandacht heb besteed aan de hoefjes, hoe ze waren, voelden, vorm,... gewoon om eens te kijken hoe en wat en of het gelijk is met wat ik op mijn andere paarden toepas. Ik had het bronnetje in huis dus waarom niet bestuderen hoe het bij haar was en is....

    in het kort...

    Bij de geboorte:
    - zool week, indrukbaar, heel hol en los van de hoefwand
    - hoefwand met een afwikkeling zoals de mustangroll
    - hoefwand gelijk met het uiteinde van de zool
    - hieltjes heel laag, eigenlijk gelijk aflopend naar met het haardeel
    - straal heel wak, breed en neemt praktisch de ganse zool in, steekt eruit
    - hoefjes voelen warm aan

    12 uur na de geboorte:
    - zool harder, nog steeds indrukbaar, heel hol en iets vaster aan de hoefwand
    - hoefwand met de mustangroll
    - hoefwand heel dik en gelijk met de zool
    - hieltjes het zelfde als ervoor
    - straal minder wak, breed en nog steeds neemt ze de zool in, steekt eruit
    - hoefjes voelen echt warm aan

    24 uur na de geboorte
    - zool steenhard, hol en vergroeid met de hoefwand
    - hoefwand met mustangroll
    - hoefwand in vergelijking met een volwassen hoef, zo dik als een hoefijzer en gelijk met de zool
    - hieltjes hetzelfde als ervoor
    - straal als rubber, breed en neemt de zool in, je hebt aan de zijkanten net plaats voor een cm op het breedste punt, steekt eruit
    - hoefjes voelen echt warm aan

    Onze paarden hebben momenteel de weide als zachte bodem en 150m² verhard gedeelte. In de toekomst komt daar nog kiezels bij en een andere bodembedekker voor de paddock maar daar ben ik nog niet uit.

    Doordat het hoefmechanisme perfect haar werkt doet door de beweging, groeit de hoef als kool maar doordat er weinig slijtage is van zowel de hoefwand als de zool, ziet de hoef er na 2 dagen als volgt uit:

    -zool is terug weker, minder hol en uiteraard nog vergroeit met de hoefwand
    - hoefwand heeft al minder afwikkeling, dus minder mustangroll
    - steunseltjes zijn al enkele mm gegroeit en vallen duidelijk op in de kleine hoef
    - hoefwand steekt enkele mm uit de zool uit en valt duidelijk op, nog steeds dik maar iets minder
    - hieltjes zijn enkele mm gegroeid en steken er wat uit en als je met je vinger tussen de zool en de hoefwand strijkt, voel je daar dat er een punt uitsteekt die eigenlijk hindert
    - straal is hetzelfde maar groeit precies mee dus in verhouding
    - hoefjes zijn warm

    Hier op deze dag ben ik dan gaan snijden naar de fase waar het 24u na de geboorte was en deze is gelijk aan wat ik tijdens de cursus heb geleerd.

    -zool uitkrabben (hierbij komt een kalkachtige poedertje vrij) en kom je terug aan de oorspronkelijke zool uit
    - steunseltjes wegsnijden
    - hoefwand gelijk maken met de zool
    - hieltjes terug laag zetten zodat je mooi oppervlak krijgt vanaf de straal gezien
    - hoefwand krijgt een mustangrolletje
    - de straal daar blijf ik af

    Vervolgens omdat alles bij die veulentjes zo goed werkt en je enkele mm duidelijk opmerkt, moet ik bijna dagelijks snijden al zijn het maar enkele mm, hoor!

    Nu doe ik ze wekelijk en het zijn echt cm dat er nu afkomen. Ik leer nog elke dag bij en het is wonderlijk om te zien hoe het werkt! Hopelijk hebben we in het najaar onze kiezels en onze paddock klaar zodat deze hun werk kunnen doen om de hoeven gezond te houden.

    Ik wil geen verhitte discussie voeren. Ik bekap immers mijn paarden zo en ze doen het daar goed op. Ik sta wel open voor suggesties, natuurlijk.

    Ik wil hier ook echt niets beweren dat dit of dat slecht of goed is, ik wil alleen mijn ervaring over dit deeltje vanaf de geboorte van een natuurlijk gedomesticeerd paard, even aan jullie kwijt en hopelijk mogen er nog vele andere ervaringen volgen....
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    het grootste gedeelte waar onze paarden op lopen is beton of gebroken puin , ik heb ons veulen gewoon hierop laten lopen zodat de hoef zich natuurlijk kon openen en kon slijten een paar weken terug toen ons veulen 4,5 maand was heeft onze strasser bekapper iets bijgesneden maar ik probeer een zoveel mogelijk natuurlijke afslijten te krijgen

  3. #3

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    He Haidi, ik denk dat je hier wel op het juiste forum zit hoor. Naar mijn mening wordt je hier nogal in je waarde gelaten en hoef je niet bang te zijn om te worden aangevallen.

    Heel interessant hoe je alles opgeschreven hebt. Dus als ik het goed begrijp, ben 48 uur na de geboorte voor het eerst gaan bekappen? Hoe heb je dat gedaan met hoefjes optillen? Deed het veulen dat goed?
    Heb je er een verklaring voor, dat bij veulens de hoeven zo hard groeien?

    Ik denk dat je ècht op de goeie manier bezig bent, nu je de hoefjes zo goed bijhoud. Heb je het de eerste keer onder begeleiding van een bekapper gedaan, of gewoon zelf? (Aangezien we over veulenhoefjes niks geleerd heben op de cursus, geloof ik dat ik het de eerte keer toch onder begeleiding zou willen doen...)
    Maar ik weet het niet hoor, misschien zie je zó duidelijk hoe het hoort te zijn, dat het heel erg makkelijk is.

    Ik ben benieuwd hoe de hoeven van ons nieuwe veulen er straks uitzien (ze worden gewoon bekapt) en wil natuurlijk gelijk natuurlijk gaan bekappen

    Heb je ook foto's van de hoefjes misschein? Gewoon uit nieuwschierigheid. Ik heb nog nooit veulenhoefjes aan de onderkant gezien, en ben benieuwd naar de straal en holle zool.

    Groetjes, Trea

  4. #4

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    Trea

    Dank want bij andere fora durf ik dit gewoon niet te vermelden uit wat ik daar allemaal lees over andere zaken...

    Om op je vragen te antwoorden:

    Ze is geboren op een zaterdag om 4u in de ochtend op de weide tussen de rest en eigenlijk op maandagochtend (heb 4 weken verlof genomen) ben ik begonnen.

    Ze is geïmprint dus kende na enkele uren al heel wat. Hoefjes snijden deed ik als ze lag, als je haar benen streelt valt ze in slaap en af en toe komt het hoofdje even recht en als ze ziet dat je nog bezig bent, valt ze terug in slaap. Voor mij was en is het makkelijker om zo te snijden want het is echt prutswerk en elke mm telt hier. Om het voor haar aangenamer te maken werk ik dus het meest als ze ligt. Elke dag laat ik haar wel systematisch haar hoefjes geven en doe ik alsof ik eraan werk.

    Verklaring dat ze zo snel groeien denk ik ligt vooral aan het feit dat ze zo veel lopen en dat alles eigenlijk optimaal is. Sinds ik bij de volwassen hun straal niet meer inkort, groeien deze dus ook als kool. We zijn ondertussen 6 weken verder en haar hoefjes zijn al voor 3/4de vernieuwd.

    Nee, ik heb het niet onder begeleiding gedaan. Reden is dat ik echt wel wou beginnen snijden en het eigenlijk volledig overeenstemde met wat ik op de cursus had geleerd. Als je met je ogen dicht, met je vingertoppen over de hoefjes ging, merkte je duidelijk op waar de "uitsteeksels" hinderden en die heb ik dan weggesneden. Je werkt echt met mm, hoor dus preciezie werk is belangrijk, reden dat ik het eigenlijk ook heel erg graag doe, bij mij moet elk sprutske goed zijn, als ik maar kan friemelen.

    Enkele foto's heb ik wel maar helaas op een gewoon fototoestel. Dat is nu eigenlijk een onderdeeltje dat ik vergeten ben, close-ups maar je bent met het imprinten bezig dat trouwens de eerste keer was (maar had me wel uitgebreid geïnformeerd en het boek van miller heeft enorm geholpen) en je moet op zoveel zaken tegelijk letten dat ik nu merk dat ik nog heel wat vergeten ben...

    Misschien is het een tip om eens een bezoekje te brengen aan een paardenmelkerij of stoeterij. Haar hoefjes waren zo klein als de omtrek van je duim en wijsvinger en mijn messen leken monsterlijke slagersmessen! Nu nog overigens, hoor! In principe lijken haar hoeven nu in verhouding op die van een gezonde volwassen hoef zoals men er naar streeft in de cursus. Achja, vergeten te vermelden maar de zool was witachtig en nu is ze volledig zwart verkleurd. Daar waar het poederachtige spul was, is het terug ivoorwit maar door te stappen in het gras en zand wordt dat binnen enkele minuten opnieuw zwart.

    ik hoop dat de kiezels daar hun werk gaan doen en de zool hier gaan uitkrabben als het ware en ben dan benieuwd wat ik van kleur ga hebben...

    Het is wel zo dat de zool al minder hevig hol is als in eerste instantie maar ik durf in de zool zelf niet te snijden zoals strasser bv. De cursus zegt ook om de zool enkel tot de eigenlijk zool weg te krabben. Echter dan merk je toch dat de zool minder hol komt te staan met de weken. Ben benieuwd hoe dat gaat evolueren. Het hoefbeen zit bij de geboorte natuurlijk helemaal bovenaan en trekt de zool mee waardoor die hol komt te staan. Daar ben ik dus nog niet uit. Bij de volwassen paarden snijd ik de zool alleszins ook niet zodat hij hol komt te staan...

    Heel veel succes met jullie veulentje, hoor! Hoe oud is ze/hij dan als ze/hij bij jullie komt....

    Als je duidelijke zaken ziet die niet echt door de beugel kunnen, niet te drastisch in een keer werken maar geleidelijk aan deeltjes van de hoef halen maar dat zal je wel weten natuurlijk!

    En ben echt benieuwd naar jouw ervaringen hier binnenkort mischien in dit topic! Het zou leuk zijn hier alles te bundelen van veulenhoefjes!

    groetjes!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  5. #5
    Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    337

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    Hoi Haidi,

    Super interessant om je verslag te lezen! Bedankt voor het delen...

    Zou het leuk vinden om op de hoogte gehouden te worden... we hebben niet allemaal de mogelijkheid om de voeten van een veulen op zo'n manier te bestuderen...
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

    Albert Einstein

  6. #6
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    Zeker interessant! Ooit wil ik ook en veulen en dan heb ik zeker wat aan deze tips
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #7

    Re: Mijn ervaring met hoefjes en natuurlijk bekappen

    Hoi Haidi, allereerst dank voor het delen van deze informatie, het was boeiend om te lezen. Het getuigt van moed om als je eerst ergens anders de grond in werd geboord, om dan op een nieuw forum alsnog je kennis van het één en ander te delen.

    Vooropgesteld: binnen ons gezin zijn we helemaal voor natuurlijk bekappen. Nu zijn we wel zwaar bevooroordeeld omdat wij helaas slechte ervaringen met traditionele hoefsmeden hebben opgedaan en wij in Petra een prima hoofcare "proffie" hebben gevonden.

    Binnen onze kenniskring worden ons enthousiasme voor natuurlijk hoefbekappen niet zo maar zonder meer gedeeld, integendeel zelfs. Afgelopen woensdag kreeg ik zelfs een webpage doorgelinkt die tot uitdrukking zou moeten brengen waarom natuurlijk hoefbekappen zo slecht is. Saiilant detail echter: deze jongedame was en is in mijn optiek volslagen onverantwoord bezig geweest.

    Dit was typisch een voorbeeld van de op zichzelf prima staande therapie die valt door de slechte therapeut.

    In januari / februari daaromtrent gaat Petra een introductie cursus geven in de beginselen van nauurlijk hoefbekappen. Het uiteindelijke doel is dat je het zelf bijhoudt. Het grote werk wil ik echter door Petra laten blijven doen en sowieso haar deskundige blik of de stand van de hoeven.

    Als je voor jezelf naar eer en geweten kunt zeggen dat je echt weet waar je mee bezig bent (en dat lijdt bij jou echt geen twijfel) dan is het prima als je het doet zoals je beschrijft. Echter: helaas kom ik nog maar al te vaak beunhazen en -hazinnen tegen die eigenlijk met dierenmishandeling bezig zijn.

    Laat je niet ontmoedigen, integendeel: leer ons van jouw ervaringen, dat kan onze paarden alleen maar ten goede komen.

    Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •