Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Kan paard ook roos krijgen ?

  1. #1

    Kan paard ook roos krijgen ?

    Ik heb sophie dit jaar weer geschoren, en ze heeft een heel schilferige huid.
    Dat komt met scheren allemaal los, ze had voor die tijd heel erg jeuk. Dat is nu weg doordat de haren eraf zijn.
    En daarna kon ik de meeste schilfers eraf poetsen

    Vorig jaar had ze dit ook na het scheren, en voor die tijd jeuk.
    Ik heb haar toen gewassen na het scheren, maar daarvoor vond ik het nu te koud.

    Ik kom op internet allerlei enge aandoeningen tegen.

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Misschien even een dierenarts naar laten kijken? Lastig om er iets over te zeggen zo.
    Wel vervelend dat het zo jeukte, maar kan het jeuken niet komen door het verharen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Ja ook denk ik. Maar die schilfers lijken me ook niet prettig

    Zal morgen is kijken of ik er foto van kan maken.
    De huid is ook vettig. Met die combi vond ik iets op internet over een slecht werkende schildklier.
    Ik ga morgen gewoon is bellen met mijn arts.

  4. #4

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Das zou het vervelende van internet, soms lees je dingen die je beter niet kan weten en je misschien spoken gaat zien die er niet zijn.

    Als je probeert iets wat logisch na te denken. Elke huid van mens en dier wordt vernieuwd, elke dag opnieuw. Dit levert dode huidcellen op.
    Bij een mens kom je dit niet zo vaak tegen dat er hele plakaten op zitten tenzij je een bepaalde afwijking/ziekte hebt. Of in de zomer als je hebt liggen zonnen en je gaat vervellen bij verbranding kan je het heel duidelijk zien. Of later in de zomer en het alweer kouder wordt en je bruine kleurtje langzaam verdwijnt kan je het ook duidelijk zien dat je velletje vervangen wordt. Normaal gesproken verdwijnt dit zonder dat je het ziet.
    Al zit je hele omgeving er mee vol. En mocht je een hond hebben, hij kan jouw terug vinden juist doordat je deze schilvers verliest.

    Dit gebeurd bij paarden ook, zomers merk je het niet zo omdat de vacht vrij dun is, en bij het rollen en krabben onderling deze schilvers vrij snel uit het zicht zijn, de wind neemt het telkens weer mee. Maar nu met een dikke wintervacht kunnen deze schilvers moeilijker weg.
    De dikke iso laag houdt dit een beetje tegen. Het gaat wel weg, maar vele male langzamer dan bij en dun vachtje.
    Als de zomer haren er doorheen gaan prikken dan komen ze schilvers steeds meer naar de oppervlakte, ze worden mee genomen door de zomerharen en door het loslaten van de winterharen. Zo komen er in wat grotere hoeveelheden per keer schilvers mee naar voor ons zcihtbare plekken.

    Dit kan gepaard gaan met jeuk, op zich niets bijzonders. Als je paard een fijne zandplek heeft kan ze ook voldoende schuren om deze schilvers weg te krijgen nadat je hebt geschoren. Je hoeft dus niet persee te wassen. Zand werkt ook.

    Ik merk bij mijn pony's met hun mega vachten dat ook zij nu meer schilfertjes hebben dan anders, thans het valt meer op. En ja jeuken doen ze nu allemaal, zo'n kriebel vacht en hogere temp. Vragen om het laten verdwijnen van die dikke warme laag toch??

    Niet te veel paniek en bij echte zorgen gewoon aan je DA vragen die kan het goed zien en beoordelen.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Als het na het scheren weg is, dan zou ik mij er niet teveel zorgen over maken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Mijn vriendin heeft een Fries die dat ook wel eens heeft. Volgens mij komt dat door dat op die plekken de vacht erg dik is en dan de huid gaat verstikken ofzo. Zij zweert bij patchouli-olie !

  7. #7

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Sophie kan niet rollen in zand want daar zit een jas tussen.

    de meeste schilfers leken nu wel weg te zijn.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Sophie kan niet rollen in zand want daar zit een jas tussen.
    Hoe vaak poets je Sophie?
    Een paard dat met een deken op loopt moet eigenlijk dagelijks grondig gepoetst worden.

  9. #9

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Sophie poets ik niet mega vaak, ze mag wel dagelijks ff zonder jas mits het weer het toe laat.


  10. #10
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Sophie kan niet rollen in zand want daar zit een jas tussen.
    Hoe vaak poets je Sophie?
    Een paard dat met een deken op loopt moet eigenlijk dagelijks grondig gepoetst worden.
    Nou dat doe ik ook niet hoor.. En Sultan zijn vacht ziet er ontzettend gezond uit!
    A lot of people talk to horses, not many listen

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Loopt Sultan dag en nacht met deken op, of krijgt hij wel dagelijks de kans om een tijdje zonder te lopen en te rollen?

  12. #12
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Nee op het moment staat hij continue met dek.. (sinds november)Hij is natuurlijk wel eens af, maar niet dagelijks en hij gaat dan ook niet altijd rollen.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  13. #13

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Als ik bij sophie haar deken af doe gaat ze eigenlijk nooit rollen.
    IN tegenstelling met deken

    nicky die rolt wel direct als de deken af is, maar ook haar poets ik bijna nooit, en die heeft een prachtig huidje/vachie :P die er ook af is.

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Misschien dat het voor een paard met een gezonde huid (stofwisseling) niet zo'n probleem is als de deken niet dagelijks afgenomen wordt en er geen dagelijkse borstelbeurt volgt. Wat ik bij eczeempaarden heb gezien, die in de zomer onder een deken stonden, is dat een regelmatige vachtverzorging toch wel heel belangrijk was. Misschien dat Sophie er toch wel baat bij zou kunnen hebben als je vaker zou poetsen Marjo? Zodat de huid wat meer gestimuleerd wordt en je huidschilfers eruit kunt borstelen.
    Maar Sophie heeft/had nog meer huidproblemen toch? Ik herinner me iets van kaalheid. Wellicht is het goed om daar eens verder naar te laten kijken?

  15. #15

    Re:Kan paard ook roos krijgen ?

    Klopt, sophie werd 2 jaar terug de winter ineens heel kaal, en jaar erna ook, dit jaar nog enkele kleine plekjes.
    Ik ga is kijken of het helpt als ik haar vaker ga borstelen, ze houdt wel van getuttel

    Ik zou heel graag sophie is door de medische molen halen, nu weet ik zeker al dat dat niet lukt vanwege iemand die dat toch onzin gaat vinden
    Misschien iets voor de toekomst.
    Denk echt dat er uiteindelijk iets uit zou komen. Er is vast iets wat niet werkt in haar lichaam, ook omdat ze vrij snel af kan vallen.
    En ze erg gevoelig is voor gras. Het veel beter doet op 24/7 & 365 per jaar hooi.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •