Aniek vertelde mij net dat er een uitbraak van rhino is in aerdenhout. Dat is in regio Lisse.
Just to let you know...
Aniek vertelde mij net dat er een uitbraak van rhino is in aerdenhout. Dat is in regio Lisse.
Just to let you know...
Ik heb het ook gelezen via de paardendokters.
Update Rhino vanuit onze praktijk
Het is weer maart, dan is er altijd rhino ergens in het land. Helaas hebben we op een kleine stal in Aerdenhout de neurologische vorm van EHV-1 (rhino) geconstateerd. Het vermoeden is donderdag 21 maart 2013 ook verder bevestigd via het lab, de maatregelen die we namen tegen verspreiding waren dit keer helaas niet voor niets.
Het betreft hier een groepje met drie paarden, die in een buitenweide staan met een overkapping. We hebben helaas 1 paard in moeten laten slapen. De andere twee paarden staan al vanaf het begin af aan goed geisoleerd en zijn beide van een goed geinformeerde eigenaar. De kans op verspreiding vanuit dit incident naar andere stallen is door de specifieke factoren (geen vervoerde paarden, direct genomen maatregelen, geen in- en uitloop op een stal, paarden staat geisoleerd op een weide enz) gelukkig minimaal.
Facebook is razendsnel... daar maken we nu graag gebruik van. Deel dit bericht dus even met andere paardeneigenaren in de regio! Verdere uitleg over rhino is te vinden op onze site www.paardendokters.nl onder het kopje "preventie".
Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.
Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.
Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!
Er is ook Rhino geconstateerd op stal Nieuwland in de Wijdewormer. Het gaat hier om de abortusvariant. Staat op hun website.
Voorzichtigheid (als altijd) geboden dus.
@Gaya, dat verbaasd me. Ik was altijd in de veronderstelling dat ziektes als Rhino alleen op stallen voorkwam waar paarden 24/7 binnen staan en waar dus de virussen lekker kunnen broeien. Ik dacht altijd dat mijn paarden weinig risico liepen omdat ze elke dag in de wei staan, maar uit jouw berichtje blijkt dus dat dat helemaal niets uitmaakt. Jammer, ik verkeerde dus in zalige onwetendheid, maar nu niet meer !
Ik weet er ook niet veel van hoor, heb hier ook het bericht gekopieerd wat rond gaat op facebook.
Staat dan wel weer voldoende info in,vond het wel handig.
Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.
Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.
Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!
Nou ja niets uitmaken, de infectiedruk op een grote stal is natuurlijk veel groter dan wanneer je paarden ergens met een paar op de wei staan. Vooral als er op zo,n stal ook regelmatig mensen hun paarden meenemen naar evenementen.@Gaya, dat verbaasd me. Ik was altijd in de veronderstelling dat ziektes als Rhino alleen op stallen voorkwam waar paarden 24/7 binnen staan en waar dus de virussen lekker kunnen broeien. Ik dacht altijd dat mijn paarden weinig risico liepen omdat ze elke dag in de wei staan, maar uit jouw berichtje blijkt dus dat dat helemaal niets uitmaakt. Jammer, ik verkeerde dus in zalige onwetendheid, maar nu niet meer
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ook op een "buitenstal" kan je Rhino krijgen, hoewel het me ook wel iets verbaasde. Maar het is een beetje de tijd van het jaar, nog lang koud en buitenpaarden beginnen al te verharen. Weerstand is dan toch wat lager, heb ik altijd het idee.Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
Ja, je vergist je er gauw in hoeveel de verharing vergt van een paard. Het kost ze ontzettend veel energie, en dus kan ik me voorstellen dat de weerstand ook lager wordt.
he bah dat is dichtbij...had het nog niet gehoord.
Bah, voor mij ook dichtbij. En ik sta op een behoorlijke stal (55-60 paarden). Hopelijk treft het ons niet...
In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging
Bladwijzers