Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Ervaringen met "oudere" paarden

Ervaringen met "oudere" paarden

Hey allen,

Onze Tornado, 19 jaar, staat er zo lamlendig bij.
    Ik vind hem mager (nochtans eet hij genoeg) en ik hoor hem 's nachts regelmatig hoesten.

We hebben vandaag de dierenarts laten komen. Alles onderzocht (bloed, mest, tanden, longen, maag, ...). Niets te vinden. Commentaar van de dierenarts : "Tja, hij is al wat op leeftijd. Zo gauw het warmer wordt en het gras groeit, zal hij er wel beter uitzien."

Iemand nog een idee ?
    Gelijkaardige ervaringen ?

Zou héél welkom zijn !

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Ervaringen met "oudere" paarden

Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort opmerkingen, getuige voor mijn gevoel niet van deskundigheid maar je er makkelijk van afmaken.

Als een paard hoest terwijl hij dat normaal niet doet dan is er iets aan de hand denk ik, is het hooi wat stoffig zo aan het eind van het seizoen?
    Whoopie wordt 20 dit jaar, ze heeft regelmatig last van de darmen maar dat is niet leeftijdgerelateerd, als ze er niet goed uitziet dan weet ik dat er iets aan de hand is(een bepaalde bacterie waar ze dan last van heeft), als ze daar iets voor krijgt dan knapt ze snel weer op.

Natuurlijk zijn er wel wat dingen om te doen zodat hij weer wat meer energie krijgt maar of dat helpt als je niets aan de oorzaak doet???

Paarden hebben nu extra energie nodig ivm wisseling van de vacht, je kunt een scheutje trias- omegaolie (of lijnzaadolie oid)toevoegen aan het eten, je kunt van Phytonics iets geven, Immu Boost is speciaal om paarden even een extra steuntje te geven oa in voor en najaar, je kunt wat luzerne bijvoeren of luzernebrok voor wat extra energie.
    Weet je ook zeker dat hij geen wormen heeft. Ik kan je ook een adres geven van een natuurlijk geneeskundige , ze meet de mest/urine door op bacterien ed, heb er goede ervaringen mee en behandelt dit homeopatisch.

Je zou ook aan andere alternatieve behandelwijzen kunnen denken zoals accupressuur of accupuntuur.

Hoe dan ook succes en beterschap voor hem, is niet fijn als je je paard zo lamlendig ziet zijn.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bedankt, Janneke !

Heb hetzelfde gevoel : ik ben geen dierenarts, dus niet deskundig, maar wil wel het beste voor mijn paard.
    Ik wil ook niet dadelijk mijn dierenarts "in vraag stellen" want, naar mijn gevoel, is het een prima kerel die heel erg goed zijn vak kent en ons totnutoe altijd goed heeft geholpen.

En we hebben Tornado al allerlei extra's bijgegeven : voor lever, spieren, ...

Hij blijft er gewoon ellendig uitzien.

Argh, zucht.
    De winter duurt ook zoooooolang en onze Tornado is altijd wel wat een "duts" geweest.
    Niettemin, je maakt je toch zorgen ...

Ik vind 19 jaar helemaal niet zo oud hoor! Nog niet zo oud dat je allerlei kwaaltjes maar voor lief moet nemen. Mijn oudste is bijna 23 en heeft het op het moment ook wat zwaar. Heeft altijd al de neiging gehad tot snel mager worden en met zo'n lange winter is het extra lastig om hem enigszins op gewicht te houden. En dan nu nog het verharen erbij, wat ook veel energie kost. Ik ondersteun hem ook zoveel mogelijk met goed energierijk voer, wat extra vitaminen en mineralen, en olie. Verder doe ik op het moment weinig met hem, om zijn energie te sparen. Maar als ik met hem bezig ben, is hij wel fit en doet hij alles met plezier. Dan zou je niet zeggen dat hij al 22 is.

Dat gezegd hebbende: als hij een onverklaarbaar hoestje zou hebben, zou ik toch zoveel mogelijk onderzoeken wat er mis is, want dat heeft op zich niets met de leeftijd te maken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Tja, 19 j. Het is ook allemaal zo relatief, hè.
    (Geldt voor mensen ook, niet ? De ene is "oud" op zijn 50ste terwijl de andere nog een spring-in-'t-veld is op zijn 80ste.)

Het is ook te bezien wat voor leven hij achter de rug heeft.
    Voor onze Tornado is dat moeilijk inschatten. Hij is nog maar 5 j. bij ons en voordien is hij altijd, weliswaar als "privé-paard", bij een manège gestald.

Ik kreeg net de tip om zijn bloedwaarden door te sturen naar univ. Gent ... in de hoop dat zij iets meer vinden ...

Staat hij al op seniorvoer?
    Bij ons Zytha was het ook zoeken naar wat er hielp maar elke lente was het weer de zon en het gras dat van haar weer een 'jong' paard maakte
    De laatste jaren ondersteunde ik haar ook met vitaminen en verschillende behandelingen (homeopathie, osteopathie) bewezen ook hun werking voor haar.
    Ik hoorde ook fijne dingen over de producten van 'Natural Horse Product', zelf heb ik nu voor Bink de eerste kuur besteld (hepa kuur) om het ruien en zijn vertering te ondersteunen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mijn oudje is 28. Ik kon ook nog zo erg goed tegen dat soort commentaar. Ik ben toen hij 20 was en kreupel nog met hem in de kliniek geweest voor foto's en toen zeiden ze "tja, wat wil je er nog mee ?".

Ik doe zelf wat eerder een dekje om zodat hij niet teveel energie hoeft te verbruiken om zich warm te houden. Daarnaast krijgt hij sinds een half jaar seniores priores om wat aan te komen. Helaas eet hij niet de voorgeschreven hoeveelheid op. Hij krijgt wat hij op kan. Kennelijk heeft hij dan ook niet meer nodig denk ik dan.
    Ik laat mijn paarden wel zeer regelmatig preventief helemaal nakijken door een holistisch dierenarts. Hiermee voorkom ik dat organen uit balans raken. Dit ben ik meestal voor !
    Vergeet niet dat de verharing momenteel ook enorm veel energie kost. Misschien kun je dat wat helpen door bijvoorbeeld lijnzaad ofzo bij te voeren ?

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Mijn Olivia (bijna 21) krijgt ook een deken om idd. Dat helpt bijhaar heel goed. Daarnaast krijgt ze s'winters slobber, en nu weer merriebrok. Dan doet ze het eigenlijk behoorlijk goed

Bedankt voor al jullie reacties en tips !!!

Ik denk dat we volgende winter Tornado zeker moeten voorzien van een deken.
    Wat me wat tegenhoudt is dat ik vrees dat hij dan minder wintervacht gaat aanmaken.
    Misschien alleen maar een deken opleggen als het regent/sneeuwt ?

Onze jongens beschikken over een ruime open stal en kiezen zelf of ze binnen of buiten staan ... maar ze verkiezen meestal buiten, ook bij slecht weer.

Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    56

Mijn ouwetje van 31 heeft de laatste jaren in de winter altijd een deken op , toen het zo vreselijk koud was zelfs 2 , en ik zag gewoon dat ie daar deugd van had . Ik geef hem podo lac van Pavo bij, dat zijn brokken voor drachtige merries , en hij is daar al goed van bekomen, hij blijft ook wel heel mager hoor . Verder krijgt hij een schep slobber en gewone mengeling erbij en wat care for life ( voor de smaak)
    Hij hoest ook chronisch , daar krijgt hij fenegriek voor bij door zen eten.Verder krijgt ie woretelen en zoveel hooi als ie wil .
    alleen wil hij niet meer naar buiten de laatste tijd , als ie met Gitano buiten staat wordt ie gepest , en als ik em alleen of met de ezeltjes buiten zet staat ie na 2 minuten al aan de poort te trappelen .

Die van mij heeft deze winter ook een deken op gehad. Zonder was echt niet te doen geweest, dan zou hij veel te veel afvallen. En desondanks heeft hij nog een flinke wintervacht ontwikkeld hoor. Dat is echt niet zomaar verdwenen.

Kreeg hij een wintervacht, ondanks een deken ?
    Nam je dan de deken regelmatig af ?
    Of heb je gewacht tot als hij al wat meer vacht had ?
    Welke type deken gebruik je ?

Veel vragen hè ...

Ja hoor, de wintervacht aanmaken begint al in de herfst, of eind van de zomer eigenlijk. De deken heb ik pas opgedaan toen het echt koud werd. Toen was zijn vacht al klaar. Maar ik heb wel eens eerder een deken opgelegd, juist om te voorkomen dat hij een dikke vacht kreeg (toen ik nog wedstrijdambities had ), maar dat hielp niets! Die vacht komt er gewoon. Ik probeer wel regelmatig de deken af te doen, om de vacht wat lucht te geven. Maar dat is dan meestal hooguit een uurtje. Ik heb geen tijd om twee keer per dag langs de paarden te gaan om dekens op en af te doen.

Als het kan gebruik ik een licht gevoerde regendichte deken, bijvoorbeeld de Bucas. Maar toen het echt koud was, had hij een vrij dikke Rambo op, waar zelfs nog een onderdeken onder kan. Maar die was gelukkig niet nodig.

Bedankt voor de héél bruikbare info !
    Ik heb een beetje meer luxe : mijn lieve man is met pensioen en heeft tijddddddddddddddd genoeg om dekens op te leggen, af te halen, weer op te leggen, weer af te halen, en weer ... Maar niet tegen hem vertellen hè ?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten