Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

  1. #16

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    zal ook even reageren, zag dat mijn naam werd genoemd
    Ik werk er zelf al geruime tijd mee. Het is op zich vrij gemakkelijk zeker als je enigsinds wat fotografisch geheugen hebt. Dan onthoud je de plaatjes van de worm eieren wat langer.
    De kunst is om te zorgen dat je een venster maakt met zo min mogelijk luchtbellen er in, dan kijkt het wat makkelijker.
    En daarna is het een kwestie van zoeken vlg een bepaald patroon die je min of meer vanzelf gaat ontwikkelen en je dus "makkelijker" de eieren kan tellen.

    Ik test op dit moment elke pony, elke maand, gedurende 3 dagen achter elkaar. Aan de hand daarvan maak ik een beslissing wel of niet ontwormen.
    Ik test het hele jaar door ook in de winter omdat ik graag voor mijzelf een totaal beeld wil hebben wat er nu wanneer gebeurd en waarom enz...enz..
    zodat ik daar op kan inspelen met het managen van de wei.

    Het is een mooi setje wat je bij Muriel kan aanschaffen, mooie handige doos/kist waar alles in past. Dus lekker bij elkaar geen gezoek, handig mee nemen op locatie als je zou willen. Ook een handig klein meeneem tasje voor je poep zoek tocht
    Als je drie pony's hebt is het wel makkelijk, zit ook meteen een koel houdt ding bij voor warme dagen zo hou je de poepjes in een betere conditie om thuis te bekijken.

    Of je wel of geen les nodig hebt is afhankelijk van jezelf. Ben je handig en leer je snel en vertrouw je op wat je hebt gelezen dat je het ook snapt en kan toepassen is het appeltje eitje. Ben en een twijfelaar dan is een lesje wel nuttig.

    O ja het grappige is dat je je micros ook kan aansluiten op je compu en kan je foto's maken van wat je ziet, een leuk "spele dingetje"

    De valkuilen kunnen zijn is dat je pollen aan ziet voor worm eitjes

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Inge, ik begreep dat wormen in de winter geen eitjes uitscheiden en dat testen dan ook geen zin heeft.
    Merk jij ook dat je in de winter geen of minder eitjes vindt?

  3. #18

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Marja dat is de reden waarom ik ben begonnen met een heel jaar lang te testen.
    En ja het is mij bekend van de winter periode. Maar.....je voelt hem al aankomen

    Onze winters zijn behoorlijk van slag om het zo maar te zeggen. Afgelopen jaar en het jaar daarvoor bleef het heel lang best wel warm. Vorig jaar een flinke koud piek met extreme koude en nu dit jaar was de kou vrij laat, minder extreem maar houd iets langer aan. Wederom geen "normaal" beeld van wat wij gewend zijn in alle gemiddelden die bekend zijn in de statistieken en zo.

    Dit geeft mij stof tot nadenken over, van kloppen de standaarden die gehanteerd worden nog wel? Is het wel zo dat er een winter stop is? En zo ja wanneer gaat die stop dan in? Zijn plaatselijke omstandigheden van grote invloed of speelt er nog meer mee? Spelen leeftijden en rol en zo ja wie wat wanneer enz...enz... Zo ontstonden er bij mij een heleboel vragen.

    Mijn tweetal had nooit wormen beide waren boven de 7 jaar moet ik er wel bij zeggen. Heb ze altijd op natuurlijke basis ontwormd (zoals ze dat noemen maar eigenlijk geen ontwormen is maar, een minder aantrekkelijk millieu creeeren voor de wormen zodat ze niet de overhand krijgen is beter op zijn plaats) nooit geen wormen gehad die noemenswaardig waren in aantallen. Liet het een aantal keer per jaar testen door het Woud en GGD Deventer. Dagelijks mestruimen enz..enz..Die omstandigheden zijn niet veranderd maar ik test tegenwoordig zelf omdat ik het dan nog nauwkeuriger kan bijhouden en ik wil het gewoon weten, ben nogal nieuwschierig
    Daarbij kwam bij mij ook de vraag van de tijd dat het op transport was naar de onderzoekers toe of dit invloed zou hebben op de resultaten.

    Nu zijn er sinds een tijd 2 nieuwe gekomen. Een heel jonkie van toen net 2 en net 4. Flinke wormbesmetting kwam ik achter na een paar weken.
    Daar zijn ze nu vanaf met enig gedoe, en nu wil ik kijken wat er gebeurd de komende jaren bij welke manier van bestrijding dan wel onder controle houdend van.

    Dus de reden van waarom ik ook in de winter heb getest zit hem in het feit dat ik een jaar inzicht wil hebben van mijn situatie.
    En ja ik heb toen wel worm eieren gevonden in december / januari (een teveel) Wat heeft geleid tot ontwormen, op een voor de statistieken, onlogisch moment. In overleg de de DA besloten tot ontwormen aangezien ik alles goed kon funderen en overleggen leek mij deze beslissing juist.

    In de maanden ervoor had ik een nog toelaatbaar aantal gevonden waarbij men heeft besloten dat het binnen de norm valt en er niet ontwormd hoeft te worden. Antwoord op je vraag heb je groei gezien in de winter? In mijn situatie; ja ik heb groei gezien gedurende afgelopen winter seizoen.





  4. #19
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik heb een microscoop, kan preparaten maken zonder luchtbellen , zag de determineerkaart al op het Woud,
    dus hoef alleen nog info over het preparaat (mest vloeibaarder maken? Welke verhoudingen?) en dat "telraam" .
    Kan iemand dat kort kan vertellen? Hoe behandel je het mestmonster en wat houdt dat telraam in?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #20
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Heb op MP ook zo'n zelfde microscoop gevonden als op wormtest verkocht wordt, voor de halve prijs
    Net ook de wormtestkit besteld, dus wij gaan aan de slag!

    Komen jullie overigens makkelijk aan wormenkuren? Gaat dat hier in NL niet ook alleen nog via de DA?
    Heb gevraagd hier, en kan ze via de DA krijgen, maar daar ben ik in DK nog niet zo zeker van, geloof dat het daar iets strenger is.

  6. #21
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Hier is de set zaterdag binnengekomen, ik ga het maar eens bestuderen.
    De weegschaal moet ik nog even fixen, die doet het nu niet.

  7. #22

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Als je de weegschaal van wormtest hebt dan staat aan de binnenkant vh dekseltje hoe en wat.
    @ Els, ik zal het vanavond wel even overtypen uit het boekje.


  8. #23
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    @Els: je hebt een MC-master counting slide nodig (een 'telraam' voor onder de microscoop)
    En een verzadigde oplossing van epsom zout (magnesiumsulfaat), heel goedkoop te vinden op Ebay (Duitsland iig)

    Dan enkel nog de juiste verhouding mest/water (staat in het boekje, kan ik nu ff niet vinden).

    @Elisa: ik bestel mijn wormkuren tegenwoordig in Ierland. Zonder recept, gewoon in Euro's, zonder invoerrechten (want EU) en goedkoop en snel in huis In kleine hoeveelheden scheelt het niet heel veel met de DA hier (waar je gewoon zonder recept kunt halen) maar je kunt tenminste zélf kiezen welke werkzame stof je wil geven, ipv beperkt te zijn tot 2 soorten die de DA aanbiedt (en die geen losse Praziquantel verkoopt )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #24
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    O, da's een goede tip, thanks!

  10. #25

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Omdat ik mijn uitleg uit het boekje had overgetypt is deze weggehaald. Dus helaas.
    (was copyright) en daar had ik niet naar gekeken.

  11. #26

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Even goed googelen dan vindt je info over verhoudingen etc. In het engels zoeken

  12. #27
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door yvonne1303
    Omdat ik mijn uitleg uit het boekje had overgetypt is deze weggehaald. Dus helaas.
    (was copyright) en daar had ik niet naar gekeken.
    Wat bedoel je "weggehaald"? Gecensureerd door een van de Moddies??? Nee toch?

    Je mag gewoon een stuk tekst uit een boekje citeren hoor!
    Dat heeft niets met 'copyright' te maken .
    En al helemaal als het om een beschrijving van een zogenaamde "standaard-procedure" gaat!

    Stel je voor zeg, dan zou niemand meer het recept van appeltaart mogen opschrijven
    Of hoe je aardappels kookt...

    Was het een van de nieuwe Mods? Dan is niet waarschijnlijk niet "weg", maar staat het in een onzichtbaar topic. Je kan je tekst terug vragen en het per PB aan me sturen, ten slotte heb je er tijd in gestoken dit voor me te typen. Maar nogmaals: we gaan hier toch hopelijk niet de Bokt achterna? Het is echt grote kul, om een "standaard-procedure" (mestmonster klaarmaken) te deleten.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #28
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    @Els: het was niet zomaar de 'standaardprocedure' die overgetypt was, maar veel meer en ik kan me voorstellen dat Muriël niet blij wordt als een aantal pagina's van door haar opgestelde tekst hier klakkeloos neergepend wordt.
    Een recept voor appeltaart (in eigen woorden) publiceren is prima, maar als je letterlijk de recepten van Jamie Oliver uit zijn boeken online gaat zetten, is dat ook een schending van copyright.

    De standaardprocedure:

    2 gram mest oplossen in 30ml verzadigde zoutoplossing (epsom zout)
    Grote delen eruit filteren (oplossing door een zeefje gieten) en met de goed geroerde vloeistof beide telkamers vullen. 5min laten staan, zodat de eieren gaan drijven.
    Eieren in beide telkamers tellen, aantal vermenigvuldigen met 50 voor een totaalscore van het aantal eitjes per gram mest.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #29
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Het overnemen van hele lappen tekst is wel degelijk een overtreding van het citaatrecht Els, zie ook:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Citaatrecht

    Citeren mag alleen in bv een bespreking van een boek en/of om een mening van de auteur te verduidelijken. Je mag niet zomaar hele teksten over nemen. Een korte omschrijving van de procedure zoals Evi hier geeft is uiteraard geen probleem.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #30
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    @Els: het was niet zomaar de 'standaardprocedure' die overgetypt was, maar veel meer en ik kan me voorstellen dat Muriël niet blij wordt als een aantal pagina's van door haar opgestelde tekst hier klakkeloos neergepend wordt.
    Jeetje Yvonne1303; wat ijverig dat je een aantal pagina's hebt willen overtypen!
    In ieder geval hartstikke bedankt voor de moeite (al hebben we er geen plezier van mogen hebben)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Een recept voor appeltaart (in eigen woorden) publiceren is prima, maar als je letterlijk de recepten van Jamie Oliver uit zijn boeken online gaat zetten, is dat ook een schending van copyright.
    Helaas voor Jamie Olivier (en Muriël) is dat niet waar
    Correcte informatie over auteursrecht ( en haar grijze gebieden) kan je vinden op de site van het Instituut voor Informatierecht (www.ivir.nl).
    Citaatje uit een uitspraak van de rechtbank van Breda:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door [url]http://www.ivir.nl/publicaties/hugenholtz/recept.pdf[/url] de rechtbank van Breda
    Het recept wordt gezien als een werkwijze die, evenals uitvindingen, methoden, Anweisungen an den menschlichen Geist(niet-technische vindingen) en andere 'regels', per definitie buiten de auteursrechtelijke boot valt.9 Hiervoor worden rechtsystematische argumenten aangevoerd.
    Het octrooirecht voorziet in een bijzonder beschermings-regime voor (technische) werkwijzen, dat hoge eisen stelt aan de kwaliteit van het object, de uitvinding. Het verlenen van auteursrechtelijke bescherming -onder veel 'softere' condities- zou deze rechtspolitieke keuze doorkruisen 10; negatieve reflexwerking derhalve.11
    Jamie kan per recept wel "octrooi" aanvragen maar -los van de vraag of hij dat krijgt- dat lijkt me een dure grap. Vandaar dat je ook met Googlen op "Jamie Olivier recepten", gewoon je eigen Jamie-boek kan samenstellen

    Hetzelfde geldt voor de door Muriël in haar boekje opgeschreven worm-eitellings-procedure. Zou ze hem zelf uitgevonden hebben, dan had ze kunnen proberen er octrooi op aan te vragen. Echter dan nog vraag ik me af, of deze "technische werkwijze" in aanmerking komt voor het bijzondere beschermingsregime . Als je al ziet dat op vele malen ingewikkeldere laboratorium-procedures géén octrooirecht zit, dan geef ik deze procedure minder dan minimaal kans

    Maar ik snap dat ze standhouder is op de Equiday en daar de procedure gaat verkopen. En in die zin snap ik je persoonlijke keuze voor het verwijderen van de tekst wel Evi . Ik vind het alleen wat sneu voor Yvonne1303, die blijkbaar een aantal pagina's heeft zitten overtypen. De keer dat ik een bericht van mij gecensureerd zag, baalde ik nog het meest van het weggegooide werk (tijd) dat ik aan die tekst had gehad. En ja , dan kom ik weer bij mijn stokpaardje : naar mijn mening wordt een forum gemaakt door de mensen die erop schrijven

    Thanks voor de beschrijving van de procedure Evi . Ik denk dat voor mensen zónder "natuurkundige" achtergrond nu duidelijk is, dat iedereen zoiets zelf wel zou moeten kunnen uitvoeren ( Met de uitleg uit het boekje van Muriël. En haar cursus )

    edit:
    @Senta: ook een complete omschrijving van een procedure mag gewoon -tenzij deze beschermd is door octrooirecht. Waar jij op doelt (auteursrecht) gaat over werk, dat door de auteur zelf verzonnen is. Let wel: ik doel ook alleen op de procedure; ik ben niet geïnteresseerd in Muriëls persoonlijke toevoegingen hierop. Mijn vraag betreft dus puur en alleen, de (complete ) procedure van een mestmonster bewerken en beoordelen.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •