Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Hoi!

    Zoals de titel al luidt: wie doet het zelf, zijn de mest onderzoeken op wormen?

    Via www.wormtest.nl en vast nog wel meer aanbieders, kun je zelf de mest onderzoeken en daarmee gericht ontwormen. Op den duur spaar je een hoop geld uit op deze manier.

    Maar: werkt het makkelijk, is het goed te doen, is het betrouwbaar?
    Ben benieuwd!

    Oja... er is een half jaar geleden ofzo al een zelfde soort oproepje van iemand anders geweest, maar zonder reacties, dus vandaar een nieuwe poging!

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Volgens mij heb ik Anna daar laatst nog over gehoord.

  3. #3
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    ik heb dat op school gedaan.
    We hadden dan een blaadje met alle afbeeldingen hoe de wormeitjes etc er uit zouden zien en zo konden we vergelijken.

    We hebben toen per persoon 3 paarden gecontroleerd en je kon goed verschil zin. Vond het ook erg leuk om te doen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Inge doet dit al een poosje. Ik ga het bestellen.

  5. #5
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik heb ze gesproken, hadden een stand op Equitana.
    Het leek me heel makkelijk zoals het werd uitgelegd.
    Voor 1 paard is het alleen pas na jaren rendabel, vanwege de aanschaf van de microscoop.
    Ik heb daarom folders aan onze stalhouder gegeven, ben benieuwd of we dit gaan invoeren op stal!

  6. #6
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Wormtest zal ook op EquiDay aanwezig zijn als standhouder Als je er meer over wil weten kun je dan dus met ze babbelen. Ik doe het nog niet zelf, maar ik denk dat ik op de EquiDay een setje aan ga schaffen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  7. #7

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik ben ook zeker van plan een kijkje te gaan nemen bij het standje op de equiday. Ik zou graag wat vaker testen en bijvoorbeeld een aantal dagen achter elkaar, maar dat is via de veearts of het woud ook niet leuk financieel.
    De aanschaf van een microscoop is natuurlijk heel wat, maar dan kan je testen zoveel je wil.

  8. #8

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik heb toevallig afgelopen zaterdag de cursus gedaan. Absoluut de moeite waard. Daarna op marktplaats een microscoop gekocht zo'n zelfde als via wormtest, alleen stukken goedkoper.
    Je kunt door regelmatig zelf te testen alles goed in de gaten houden.
    Het was zeer verhelderend. Alleen ben ik blij dat we geen veulens meeer hebben. Als je de verhalen hoort over veulenwormen en spoelwormen, wordt je bepaalt niet vrolijk.
    Maar voor onze volwassen paarden, lijkt het mij prima te doen!

  9. #9
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Oh, wat voor microscoop is dat dan precies? Dan ga ik MP namelijk ook even afstruinen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  10. #10

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik heb de bresser biolux Nv gevonden.En die wordt ook via wormtest verkocht. Er staan er ook nog een paar bresser biolux AL te koop. Een vriendin heeft die gekocht en is dacht ik ook geschikt. Maar we gaan ze morgenavond uitproberen.


  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Is zo'n praktijkdag echt noodzakelijk? Of lukt het ook als je zelf de theorie bestudeert? Zie dat er niet echt veel cursusdagen zijn... Toevallig wel een hier in de buurt, maar pas in september...tegen die tijd heb ik normaal al twee keer getest...

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Ik heb in september de testset gekocht maar ben er nog altijd niet aan toegekomen om uit te zoeken hoe het allemaal werkt (en in de winter testen is toch niet echt zinnig).

    Het schijnt dat je het ook zonder cursus wel kunt dus ik was van plan om het eerst gewoon zelf te proberen en als ik nou teveel dingen door de microscoop zie die ik niet kan plaatsen, kan ik altijd nog op cursus.

  13. #13

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Tja, het zal zeker gaan zonder cursus, maar de cursus werkt wel heel verhelderend. Ook naar welke eieren je kijkt. Het verschil tussen luchtbellen en eitjes. Hoe je precies met het telraam moet werken. Heb je jonge paarden of alleen oudere?
    Ik denk dat ik het zonder cursus niet gedaan zou hebben. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Twee van 2 jaar en twee van 11/12 jaar.

    Kan iemand mij zeggen hoeveel tijd je kwijt bent met het testen zelf - als je alle theorie gehad hebt en onder de knie hebt zeg maar?

  15. #15

    Re:Ervaringen met 'doe het zelf' wormtest

    Het testen zelf is niet heel veel werk. Als je een mestmonster hebt, neem je daar 2 gram van, daar doe je je vloeistof bij, ook afwegen, klaarmaken, tja, paar minuutjes en bekijken onder de microscoop, daar krijg je handigheid in, wat zal het zijn, max 15 minuten (het bekijken onder de microscoop. Laten we zeggen een half uurtje tot 45 minuten in totaal.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •